Ύστερα από τόσον καιρό εδώ παρέα κάμποσοι θα γνωρίζετε πια πως προσωπικά προσλαμβάνω την τέχνη σε μια πιο χαλαρή εξάρτηση από τον δημιουργό και τον "προορισμό" της, απ' ό,τι συνηθίζει ο περισσότερος κόσμος. Το οποίο, βέβαια, είναι άλλο ένα τεράστιο θέμα για συζήτηση και φιλικούς, επικούς καυγάδες.
Καταρχήν, να σημειώσω πως πολλά θεατρικά, αν όχι τα περισσότερα ή και όλα, εννοούνται και ως αυτόνομα αναγνώσματα ακόμη και από τους ίδιους τους συγγραφείς. Αλλιώς, βέβαια, δεν θα εκδίδονταν σε ατέλειωτες χιλιάδες αντίτυπα και δεν θα διατίθονταν μαζικά στα βιβλιοπωλεία.
Με το θεατρικό βιβλίο ήρθα σε επαφή από πολύ νωρίς, ήδη από από την ηλικία τού Δημοτικού. Τα θεατρικά ήταν από τα πρώτα βιβλία που διάβασα, και διάβασα τότε πάρα πολλά, κυρίως σύγχρονο θέατρο, ξένο και ελληνικό (Ντάριο Φο, Πιραντέλο, Καμπανέλης κτλ.) αλλά και κλασικούς όπως Σαίξπηρ, Ίψεν κτλ. Τα περισσότερα από αυτά τα έργα δεν τα είδα ποτέ παιγμένα. Τα βιβλία τα απόλαυσα. Οι παραστάσεις είναι διαφορετικές εκδοχές πάνω στο σενάριο. Το σενάριο, κατά μιαν εκδοχή, στέκει πάνω από τις παραστάσεις. Όμως δίχως να το φιλοσοφήσω θα πω απλά πως εγώ καλύπτομαι ακόμα και σήμερα πλήρως διαβάζοντας θέατρο και έτσι, για μένα, τα θεατρικά βιβλία είναι αυτόνομα και επαρκέστατα. Και με χαρά να δω και κάποια παράσταση, βέβαια. Το οποίο, πάλι, είναι ένα διαφορετικό πράγμα.
Σενάριο ταινίας διάβασα μόνο μια φορά: στην βιβλιοθήκη μιας μονάδας (κατά την θητεία μου) μέσα σε άπειρους βαρετούς τόμους μαχών κτλ. υπήρχαν μερικά παντελώς άσχετα βιβλία, κι ένα από αυτά ήταν λοιπόν το σενάριο της ταινίας "Αιωνιότητα και μια Μέρα" τού Αγγελόπουλου. Όμορφη έκδοση με φωτογραφίες από την ταινία. Δεν είχα δει την ταινία, απλά διάβασα το σενάριο. Το σενάριο μιας ταινίας, βέβαια, βρίσκεται σε πιο στενή συνοχή με την ταινία, από ό,τι τα θεατρικά με τις παραστάσεις. Όμως και πάλι, προσωπικά, καλύφθηκα μια χαρά. Ήταν ένα βιβλίο που μου άρεσε και δεν ένιωσα πως μου έλειπε κάτι. Με χαρά είδα την ταινία, αργότερα, το οποίο ήταν ένα διαφορετικό πράγμα.
Τελευταία διάβασα το λιμπρέτο τού Ντον Τζιωβάννη τού Μότσαρτ. Κατά την γνώμη μου είναι πέρα για πέρα απλοϊκό και δεν το εννοώ από την άποψη "της τέχνης τού λόγου" αλλά από άποψη πλοκής. Γιατί αν ήταν η πλοκή του καλή και πειστική στα δικά μου μάτια, και πάλι μια χαρά θα καλυπτόμουν. Με χαρά να δω την όπερα της οποίας έχω δει μόνο αποσπάσματα, και την οποία έχω ακούσει, και που, φυσικά, είναι ένα διαφορετικό πράγμα.
Για εμένα σενάριο θεατρικού έργου, ταινίας και λιμπρέτο είναι ο ίδιος τύπος βιβλίου. Είναι βιβλία που μπορώ να τα διαβάσω δίχως να ενδιαφέρομαι απαραίτητα για την παράσταση, την ταινία, την όπερα, και να μου προσφέρουν όσα μπορεί να μου προσφέρει κι ένα κανονικό λογοτεχνικό βιβλίο. Ή και περισσότερα. Ή και λιγότερα
Έτσι λειτουργεί σε εμένα κι έτσι τα αντιμετωπίζω βάσει της φιλοσοφίας μου και περισσότερο βάσει των εμπειριών μου. Από εκεί και πέρα δεν έχω πρόθεση να πείσω κάποιον εδώ πέρα για κάτι άλλο. Η σχέση με την τέχνη είναι προσωπική κι ο καθένας ξέρει καλύτερα για την πάρτη του.