Αγκάθα Κρίστι (Agatha Cristie): "Ο σατανάς με την πλερέζα"




Τίτλος: O σατανάς με την πλερέζα
Πρωτότυπος τίτλος: After the funeral
Συγγραφέας: Αγκάθα Κρίστι
Γλώσσα: Ελληνικά
Μετάφραση: Αχιλέας Κυριαζής
Εκδόσεις: Δ.Ο.Λ. (Το Βήμα)
Έτος έκδοσης: 2009
Αριθμός σελίδων: 262


Παρόλο που είμαι βιβλιοφάγος από τα παιδικά μου χρόνια, και οπαδός αυτού που λέμε αστυνομική –τύπου ψάξε το δολοφόνο- λογοτεχνία δεν είχα διαβάσει ποτέ μου Αγκάθα.
Το θεωρώ λάθος μου, αλλά όπως γνωρίζουν όσοι αγαπούν το βιβλίο με ανοιχτούς ορίζοντες, οι επιλογές είναι πολλές (ευτυχώς) και έτσι πάντα κάποιος κάτι αφήνει στην άκρη. Ποτέ όμως δεν είναι αργά.

Δεν γνωρίζω αν το συγκεκριμένο βιβλίο θεωρείται από τα καλά ή όχι της Κρίστι, γνωρίζω όμως ότι σε όλα ακολουθεί το ίδιο (πάνω κάτω) μοτίβο. Κάποιοι είναι συγκεντρωμένοι κάπου και ξαφνικά βρίσκεται ένα πτώμα. Ο ντετέκτιβ αναζητά τον δολοφόνο μέσα από πολλούς το ίδιο υπόπτους. Αυτό το τελευταίο είναι κατά την γνώμη μου και η μεγάλη ιδιαιτερότητα της Κρίστη. Δεν νομίζω να υπάρχουν άλλα αστυνομικά βιβλία με 10 υπόπτους. Είναι πολύ δύσκολο να κρατήσεις τις ισορροπίες ώστε να μην γίνει το βιβλίο σαπουνόπερα ή σούπα. Πρέπει να δικαιολογήσεις επαρκώς τα αθωωτικά στοιχεία και να τεκμηριώσεις τα ενοχοποιητικά. Και βέβαια όλα αυτά με μία μυθιστορηματική εξέλιξη, καθώς πρόκειται για βιβλία και άρα για ψυχαγωγία και όχι για Ντοκιμαντέρ. Τώρα όταν αυτό το κάνεις σε δεκάδες βιβλία, μάλλον υπάρχει μια μεγάλη λογοτεχνική αξία.

Για την υπόθεση δεν θα πω πολλά: Ένας γέρος πεθαίνει και στην κηδεία του μια συγγενής αναφέρει πως πρόκειται για δολοφονία. Σύντομα αυτή η συγγενείς δολοφονείται και ο Ηρακλής Πουαρό συγκεντρώνει όσους του συγγενείς – υπηρετικό προσωπικό- υπόπτους για να βρει τον ένοχο.

Η ατμόσφαιρα: Αγγλική επαρχεία του 50, πλούσιοι με τεράστιες βίλες, ιδιόρρυθμοι καλλιτέχνες, Αγγλοσαξονική ηρεμία και ψυχρότητα.

Γραφή: Η Κρίστι γράφει πολύ απλά και με ουσία, τίποτε περιττό αλλά και τίποτε δεν λείπει. Τα ονόματα των ηρώων πολλά και καμιά φορά απαιτείται το πισωγύρισμα σελίδων. Στο συγκεκριμένο βιβλίο υπήρχε στην αρχή ενα βοήθημα,το γενεολογικό δεντρο της οικογενεία και τα ονόματα όσων παρέστησαν στην κηδεία,βοήθημα πολύ χρήσιμο.

Τώρα η μεγαλύτερη κριτική που έχει δεχτεί η Κρίστι είναι και η κατά Αμοντιλιάδο άποψη την οποία και παραθέτω φιλικά πάντα καθώς για εμένα είναι πολύ σημαντικό θέμα.

επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι και οι δισταγμοί που έχω με αυτό το είδος: πλοκή τραβηγμένη από τα μαλλιά, συγκυρίες που για να συμπέσουν όλες πρέπει να έρθει ο ουρανός ανάποδα, η συγγραφέας παραθέτει επιλεκτικά ό,τι την βολεύει(π.χ αν και μπορεί να διαβάσει την σκέψη των ηρώων, δεν μας λέει τι σκέφτεται ο δολοφόνος, για προφανείς λόγους) χαρακτήρες που δεν τους συμπονάς και δεν σε πολυενδιαφέρουν κ.ο.κ.
Πράγματι, αν πρόκειται ένας συγγραφέας 10 σελίδες πριν από το τέλος να εμφανίσει 10 στοιχεία που τα ξέρει μόνο ο ίδιος, τότε δεν υπάρχει κατά την γνώμη μου ούτε μαγιά ούτε τίποτα. Για να το κάνω πιο σαφές αν π.χ. αναζητούμε σε ένα βιβλίο το δολοφόνο, και γίνονται πράγματα, και υπάρχει μυστήριο και πάνω που περιμένεις την αποκάλυψη και την τεκμηρίωση ο συγγραφέας σου λέει πως όλα τα έκανε ένας ψυχοπαθής απλά και μόνο γιατί είναι τρελός και τον κορόιδευαν στο σχολείο, τότε καλύτερα να αφήσω την αστυνομική λογοτεχνία και να διαβάσω κανένα δοκίμιο. Σε αυτό το σφάλμα έχουν υποπέσει πολλά αστυνομικά μυθιστορήματα της Αμερικάνικής λογοτεχνίας.

Συμβαίνουν όμως όλα τα παραπάνω στην Κρίστη;

Η απάντηση είναι όχι σε αυτό το βιβλίο. Φυσικά δεν γνωρίζω για το υπόλοιπο έργο της. Αλλά το συγκεκριμένο βιβλίο είναι αρκετά (όσο μπορεί – πρέπει ένα προϊόν τέχνης να είναι) ρεαλιστικό, οι χαρακτήρες αληθινοί και το βασικότερο: Όλα τα ενοχοποιητικά του δολοφόνου στοιχεία είχαν ήδη αναφερθεί, αλλά περνάνε απαρατήρητα από τον αναγνώστη την στιγμή που αναφέρονται. Έτσι δεν χάνεται η μαγεία αρκεί βέβαια να ψάξεις να τα βρεις, γιατί δεν σου το λέει η Κρίστι. Εγώ μόνος μου έψαξα να δώ αν η πλοκή μου έδειχνε τον δολοφόνο και απλά εγώ δεν το κατάλαβα. Και έτσι ήταν.

Εντυπωσιακό! Τελικά το μέγεθος ενός ονόματος δεν είναι τυχαίο.
 
Last edited:
Διαβάζω τα βιβλία της Αγκάθα Κρίστι πολλά χρόνια, το πρώτο αστυνομικό που δάβασα ήταν δικό της. Συμφωνώ με όσα γράφεις για τον τρόπο που δίνει τα στοιχεία και όπως ειχα διαβάσει κάπου " η Κρίστι δεν "κλέβει" τον αναγνώστη, τα στοιχεία είναι εκεί αλλά εσύ δεν ξέρεις να τα δεις, όχι δε μπορείς γιατί αυτό θα ήταν ανέντιμο αλλά δεν ξέρεις να τα αξιολογήσεις όταν διαβάζεις τη συγκεκριμένη σελίδα".
 
Έχοντας και εγώ διαβάσει πολλά βιβλία της Αγκάθα Κρίστι μπορώ να πω πώς δεν έχω παρατηρήσει να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Πάντα, τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την ενοχή του δολοφόνου είτε έχουν αναφερθεί από την αρχή και έχουν περάσει απαρατήρητα είτε είναι λογικά συμπεράσματα που βγαίνουν από μια σειρά γεγονότων που δε μπορούν να αμφησβητηθούν. Τα βιβλία της όντως είναι πάντα στο ίδιο μοτίβο, αλλά όσο μπορεί να το θεωρεί κάποιος αρνητικό άλλο τόσο μπορεί να το θεωρήσει κάποιος άλλος θετικό. Όσο για το "μέγεθος του ονόματος" που αναφέρει ο Χόλντεν δε νομίζω ότι χρειάζεται να σταθούμε σε αυτό μια και η ευφυία της Αγκάθα Κρίστι ηταν ακόμα μεγαλύτερη.
 
Αυτό που έγραψε ο Αμοντιλιάδο και το παραθέτει παραπάνω ο Χόλντεν είναι ολόσωστο, αλλά όχι για όλο το έργο της Κρίστι. Προσωπικά το συνάντησα μία φορά, στους Δέκα Μικρούς Νέγρους, το οποίο έχω πει ξανά ότι δεν μου άρεσε. Ήταν σαν να μας κοροϊδεύει η Κρίστι, σαν να παίζει ένα εντελώς σαχλό παιδικό παιχνιδάκι, που δεν πείθει κανέναν. Στα υπόλοιπα βιβλία της υπήρχε κάποιος βαθμός ρεαλισμού, έλεγα αυτό ναι, μπορεί να συμβεί! Αλλά στους Νέγρους ξενέρωσα, δεν υπήρχε ούτε η στοιχειώδης αληθοφάνεια σε όλα αυτά. :μαναι:

Κατά τ' άλλα, νομίζω ότι η πλοκή των έργων της και τα διάφορα μυστήρια που συνθέτει παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Έχω διαβάσει γύρω στα 16-17 βιβλία της ως τώρα και δεν είδα να μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους. Πάντα με ξαφνιάζει ευχάριστα στο τέλος, μπορώ να πω.

Ο Σατανάς με την Πλερέζα μου άρεσε πολύ. Παίζει ιδιαίτερο ρόλο η ψυχολογία του δολοφόνου σ' αυτό το βιβλίο και στο τέλος της έβγαλα το καπέλο, φυσικά! :μπράβο:
 
Αχ, η Agatha!! Υπέροχη συγγραφέας με βιβλία που μένουν ανέγγιχτα στο χρόνο διαβασμένα από τόσες γενιές ανθρώπων. Προσωπικά πιστεύω ότι αν και όντως έχει παρόμοιο μοτίβο στα μυθιστορήματα της, παρ' όλα αυτά δε θα έλεγα ότι είναι ίδια ούτε στο ελάχιστο. Χρειάζεται τρομερή ευφυΐα για να γράψεις 100+ βιβλία και να μπορέσεις να βάλεις διαφορετικά κίνητρα, υπόπτους, θύματα και κυρίως ένα τέλος που να μη μοιάζει με κανένα προηγούμενο (εαν τώρα υπάρχουν 2-3 παρόμοια χαλάλι). Στα όσα βιβλία της έχω διαβάσει φυσικά όχι όλα -ακόμη- αλλά γύρω στα 30, το τέλος τους πάντα με ξαφνιάζει... ευχάριστα!!
Διαβάζω τα βιβλία της Αγκάθα Κρίστι πολλά χρόνια, το πρώτο αστυνομικό που δάβασα ήταν δικό της.".
Κ εμένα ήταν το πρώτο αστυνομικό που διάβασα, πέρα από ένα αστυνομικο παιδικό-νεανικό μυθιστόρημα που είχα διαβάσει στο δημοτικό, και γι' αυτό είμαι πολύ "δεμένη" με την Agatha Christie...
 
Last edited:
Καλό είναι και αυτό το βιβλίο, αλλά δεν ξέρω, όχι και από τα πιο διασκεδαστικά της. Εμένα, δεν ξέρω αλλά μου φαίνεται κάπως ξενερωτικό, ίσως επειδή
δεν γνωρίζουμε τελικά την αληθινή συγγενή, η οποία μέσα από τις περιγραφές των ανθρώπων φαινόταν αρκετά ιδιαίτερη. Επίσης, αρκετά ξενέρωτο είναι ότι τελικά αποδεικνύεται ότι η συγγένισα ήταν πράγματι χαζή. Εμένα αυτό με στεναχώρησε, μου φάνηκε λίγο άδικο
.
Φυσικά, ισχύει αυτό που λέει ο Χόλντεν, ότι όλα τα στοιχεία βρίσκονται εκεί από την αρχή και μάλιστα σε αυτό πιο πολύ απ' το καθένα της ΆΓκαθα Κρίστι.
Έχει επίσης αρκετά ωραίους χαρακτήρες. Γέλασα επίσης πολύ με τον κατα φαντασία ασθενή και πρήχτη της γυναίκας του και θαύμασα τους όμορφα δυναμικούς χαρακτήρες των περισσότερων γυναικών.
 
Top