Τίτλος: La-Bas (Εκεί Κάτω)
Πρωτότυπος τίτλος: La-Bas
Συγγραφέας: Γιόρις Καρλ Υισμάν (Joris-Karl Huysmans)
Μετάφραση: Καλλιόπη Ζαχαριάδου
Εκδόσεις: Αρχέτυπο
Έτος έκδοσης: 2004
Έτος πρώτης έκδοσης: 1891
Διαστάσεις: 21χ14
Αριθμός σελίδων: 448
ISBN: 960-421-047-5
Εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν.
Πριν πω οτιδήποτε να προειδοποιήσω: είναι ένα βιβλίο που απαιτεί να είσαι προετοιμασμένος αναγνώστης και, τουλάχιστον, ισορροπημένος άνθρωπος· εάν κάτι από τα δύο σού λείπει ή είναι λειψό τότε δεν είναι για σένα, και μην το αναζητήσεις γιατί θα είναι μία κάκιστη επιλογή.
Το βιβλίο έχει τίτλο: La-Bas (Εκεί Κάτω) – και με ελληνικό υπότιτλο «Ταξίδι στη σκοτεινή πλευρά» (Εκδόσεις: Αρχέτυπο, 2004). Ο συγγραφέας τού βιβλίου είναι ο Γιόρις Καρλ Υισμάν (Joris-Karl Huysmans) – (1848-1907), ένας σημαντικός Γάλλος μυθιστοριογράφος, στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, με έντονη συμμετοχή στο κίνημα του νατουραλισμού πλάι στον Εμίλ Ζολά [Emile Edouard Charles Antoine Zola (1840-1902)], όπου σύντομα θα εξελιχθεί σε σημαντικό εκπρόσωπο της παρισινής «παρακμής» (decadence). Ο Γιορίς Καρλ Υισμάν (ή Ισμάνς) γεννήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου 1848 στη Γαλλία (από Γαλλίδα μητέρα και Ολλανδό πατέρα), με το όνομα Σαρλ Μαρί Ζορζ (το οποίο αντιδραστικά άλλαξε σε Ζορίς-Καρλ (Γιόρις-Καρλ / προφορά στα Ολλανδικά). Είχε δύσκολα παιδικά χρόνια που σημαδεύτηκαν από τον πρόωρο θάνατο του πατέρα του καθώς και τον δεύτερο γάμο της μητέρας του. Το 1866 εργάζεται ως κατώτερος υπάλληλος στο Υπουργείο Εσωτερικών και για ένα διάστημα ακολούθησε νομικές σπουδές όπου σύντομα κι εγκατέλειψε· ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία που αρχικά ήταν πεζά ποιήματα στο ύφος του Μποτλέρ και παράλληλα έγραφε μικρά άρθρα σε περιοδικά. Το 1876 γνώρισε τους Εμίλ Ζολά και Γκι ντε Μοπασάν. Μέσα σε μία τυπική ιδιωτική ζωή η συγγραφική του διαδρομή απέκτησε ακραίες και τολμηρές λογοτεχνικές τάσεις με οδηγό το νατουραλισμό τού Ζολά, εστιάζοντας στις σκληρές πλευρές της ζωής.
'Όπως διαβάζουμε και στο πρώτο και τελευταίο εσώφυλλο τού βιβλίου: [...] Ο ακραίος αισθητισμός που αναπτύσσει στο περίφημο μυθιστόρημα-μανιφέστο του Ενάντια στο Ρεύμα (Α-Rebours), δεν αργεί ωστόσο να δώσει τη θέση του σε μια σειρά πνευματικών αναζητήσεων, που θα σημαδέψουν το υπόλοιπο του έργου αλλά και της ζωής του. Γοητευμένος από την ιδέα του Κακού, αντιμετωπίζει καταπρόσωπο το σύγχρονο σατανισμό, εμπειρία που θα του εμπνεύσει το ημι-αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα Εκεί Κάτω (La-Bas). Η μετέπειτα πορεία του προς την πνευματική ασφάλεια που του υπόσχεται ο καθολικισμός θα καταγραφεί σε βιβλία όπως το Καθ' Οδόν (En Route) και Ο Καθεδρικός Ναός (La Cathedrale). Το έργο του, με όλες τις αντιφάσεις και αλλεπάλληλες αλλαγές πλεύσης που το χαρακτηρίζουν, παραμένει μια από τις πιο αξέχαστες καταγραφές της ανησυχίας που διαπνέει μια ολόκληρη εποχή. Το La-Bas είναι το πρώτο μέρος μιας τετραλογίας του «Ντιρτάλ» (alter ego του Ντιρτάλ/Ισμάνς), μία ιστορία όπου μέσα υπάρχουν πραγματικά γεγονότα και υπαρκτά πρόσωπα για το σκοτεινό Παρίσι του 19ου αιώνα, των ομάδων αποκρυφισμού με επίκεντρο τον σατανισμό, τα οποία, βέβαια, είναι καλυμμένα με παραλλαγές μυθοπλασίας και παράλληλης αναφοράς στη σκοτεινή ζωή του στρατάρχη Ζιλ ντε Ρε (Gilles de Rais), στρατάρχη των Γαλλικών στρατευμάτων, και συμπολεμιστή της Ζαν ντ' Αρκ (1412-1431), στον Εκατονταετή Πόλεμο (1337-1453) μεταξύ Γαλλίας και Αγγλίας.
Η εργογραφία του συγγραφέα:
- Le drageoir aux epices (1874)
- Marthe (1876) [(Μάρθα), το πρώτο μυθιστόρημα]
- Les Sœurs Vatard (1879) [(Οι Αδελφές Βατάρ), αφιερωμένο στον Εμίλ Ζολά]
- Croquis Parisiens (1880)
- En menage (1881)
- A-Vau L'Eau (1882) [(Όπου Πάει το Ρεύμα), το πρώτο ημι-αυτοβιογραφικό έργο του συγγραφέα]
- L'art moderne (1883)
- A-Rebours (1884) [πρότυπο για «Το Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέι» τού Όσκαρ Ουάιλντ (1890) / A-Rebours, Έκδοση και στα ελληνικά: «Ανάποδα» (Εκδόσεις: Π.Τραυλός, 2000), το A-Rebours θα αποτελέσει και υπόδειγμα έκφρασης της Γαλλικής «παρακμής» (decadence) / στο έργο δημιουργείται ο βασικός ήρωας Ντεζεσέντ (Des Esseintes)].
- En Rade (1887) [προάγγελος υπερρεαλισμού]
- La-Bas (1891) [ Έκδοση και στα ελληνικά: La-Bas (Εκεί Κάτω) – και με ελληνικό υπότιτλο «Ταξίδι στη σκοτεινή πλευρά» (Εκδόσεις: Αρχέτυπο, 2004)]
- En Route (1895) [(Καθ' Οδόν), ο χαρακτήρας Ντεζερμί έχει πεθάνει και ο Ντιρτάλ θα πορευθεί μόνος]
- La Cathedrale (1898)
- La magie en Poitou. Gilles de Rais. (1899)
- Sainte Lydwine de Schiedam (1901)
- L'Oblat (1903)
- Les foules de Lourdes (1906)
- Trois Eglises et trois Primitifs (1908)
Last edited by a moderator: