Εχετλαίε, θα μου επιτρέψεις μια διόρθωση: ο Σαραντάκος δεν είναι διακεκριμένος γλωσσολόγος. Δεν είναι καν γλωσσολόγος. Η ενασχόλησή του με τα γλωσσικά είναι ερασιτεχνική, αλλά φροντίζει η έρευνά του να βασίζεται πάντοτε σε επιστημονικά συγγράμματα, καθώς και να διασταυρώνει τις πληροφορίες του. Γι' αυτό και έχει την εκτίμηση των γλωσσολόγων. Ο ίδιος δεν γράφει με επιστημονικό τρόπο, αλλά, θα έλεγα, με δημοσιογραφικό, φροντίζοντας να κάνει τα κείμενά του ευχάριστα στην ανάγνωση, ώστε ν' απευθύνονται σ' ένα ευρύ κοινό, πέρα από τους ειδικούς, χωρίς όμως να θυσιάζει την εγκυρότητα των πληροφοριών που δίνει. Και άλλο ένα σημαντικό: παραδέχεται τα λάθη του και τα διορθώνει.
Πάντως δεν πρέπει να συγχέεις τη γλώσσα με τη γραφή. Η πρώτη δεν έχει ανάγκη από την δεύτερη για να υπάρξει. Όλες οι φυσικές γλώσσες αυτού του κόσμου αναπτύχθηκαν πρώτα προφορικά, και αργότερα απέκτησαν σύστημα γραφής (όσες απέκτησαν, διότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν γλώσσες χωρίς σύστημα γραφής). Μια γλώσσα μπορεί να φτάσει να έχει πλούσιο λεξιλόγιο και περίπλοκη γραμματική ή/και σύνταξη, χωρίς ακόμα να την έχουν καταγράψει ο ομιλητές της. Έτσι και τα Ελληνικά του 8ου αιώνα: υπήρχαν διότι μιλιούνταν, δεν είχαν ανάγκη από τη γραφή. Επίσης τα ομηρικά έπη δεν γράφτηκαν (δεν καταγράφηκαν δηλαδή) τον 8ο π.Χ. αιώνα, αλλά συντέθηκαν προφορικά, και παρέμειναν προφορικά για μερικούς αιώνες. Ένας πολιτισμός που βασιζόταν στην προφορικότητα δεν είχε ανάγκη την εφεύρεση της γραφής για να συνθέσει μεγάλα έπη.
Αλλά να σχολιάσω και μιαν άλλη ανακρίβεια: οι Έλληνες είχαν γραφή και πριν τον 8ο αιώνα, μόνο που αυτή ήταν η μάλλον άβολη Γραμμική Β. Η οποία μέχρι τότε είχε χρησιμοποιηθεί για να καταγράψει όχι λογοτεχνία, αλλά πολύ πιο «πεζές» πληροφορίες, όπως καταλόγους εμπορευμάτων, λίστες αποθηκευμένων αγαθών, χρεωστικά έγγραφα, κ.λπ.
Όσο για την επιγραφή που βρέθηκε στο Δισπηλιό της Καστοριάς, αυτή χρονολογείται πολύ παλιότερα απ' τη χρονολογία που αναφέρεις, δηλαδή από το 5260 περίπου π.Χ., και κανείς δεν είναι βέβαιος για το τί γράφει: όχι μόνο δεν είμαστε σίγουροι για την καταγεγραμμένη γλώσσα, αλλά ούτε καν αν όντως πρόκειται για γλώσσα ή για ένα διαφορετικό σύστημα επικοινωνίας μέσω άλλου τύπου συμβόλων. Περισσότερα για τη συγκεκριμένη επιγραφή, εδώ, σ' ένα κείμενο που πιστεύω ότι προσεγγίζει το θέμα με τον καλύτερο τρόπο, δηλαδή ορθολογικά.
Πάντως δεν πρέπει να συγχέεις τη γλώσσα με τη γραφή. Η πρώτη δεν έχει ανάγκη από την δεύτερη για να υπάρξει. Όλες οι φυσικές γλώσσες αυτού του κόσμου αναπτύχθηκαν πρώτα προφορικά, και αργότερα απέκτησαν σύστημα γραφής (όσες απέκτησαν, διότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν γλώσσες χωρίς σύστημα γραφής). Μια γλώσσα μπορεί να φτάσει να έχει πλούσιο λεξιλόγιο και περίπλοκη γραμματική ή/και σύνταξη, χωρίς ακόμα να την έχουν καταγράψει ο ομιλητές της. Έτσι και τα Ελληνικά του 8ου αιώνα: υπήρχαν διότι μιλιούνταν, δεν είχαν ανάγκη από τη γραφή. Επίσης τα ομηρικά έπη δεν γράφτηκαν (δεν καταγράφηκαν δηλαδή) τον 8ο π.Χ. αιώνα, αλλά συντέθηκαν προφορικά, και παρέμειναν προφορικά για μερικούς αιώνες. Ένας πολιτισμός που βασιζόταν στην προφορικότητα δεν είχε ανάγκη την εφεύρεση της γραφής για να συνθέσει μεγάλα έπη.
Αλλά να σχολιάσω και μιαν άλλη ανακρίβεια: οι Έλληνες είχαν γραφή και πριν τον 8ο αιώνα, μόνο που αυτή ήταν η μάλλον άβολη Γραμμική Β. Η οποία μέχρι τότε είχε χρησιμοποιηθεί για να καταγράψει όχι λογοτεχνία, αλλά πολύ πιο «πεζές» πληροφορίες, όπως καταλόγους εμπορευμάτων, λίστες αποθηκευμένων αγαθών, χρεωστικά έγγραφα, κ.λπ.
Όσο για την επιγραφή που βρέθηκε στο Δισπηλιό της Καστοριάς, αυτή χρονολογείται πολύ παλιότερα απ' τη χρονολογία που αναφέρεις, δηλαδή από το 5260 περίπου π.Χ., και κανείς δεν είναι βέβαιος για το τί γράφει: όχι μόνο δεν είμαστε σίγουροι για την καταγεγραμμένη γλώσσα, αλλά ούτε καν αν όντως πρόκειται για γλώσσα ή για ένα διαφορετικό σύστημα επικοινωνίας μέσω άλλου τύπου συμβόλων. Περισσότερα για τη συγκεκριμένη επιγραφή, εδώ, σ' ένα κείμενο που πιστεύω ότι προσεγγίζει το θέμα με τον καλύτερο τρόπο, δηλαδή ορθολογικά.
Αυτό το νήμα σχετίζεται με αυτό εδώ
Last edited by a moderator: