Γιώργο, ο Όσκαρ Γουάιλντ για πιο κοινό ακριβώς έγραφε και διαβάζεται παγκοσμίως;;; Ή ο Χέμινγουέι, ο Ντίκενς, ο Μαρκ Τουαίην, ο Σαίξπηρ, ο Κόλριτζ κλπ κλπ;;;
Φίλε Νικόλα, οι συγγραφείς που αναφέρεις είναι τέρατα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Όποιος έχει το ταλέντο τους, προφανώς μπορεί να γράψει τις σκέψεις του χωρίς να τον απασχολούν λεπτομέρειες όπως γλώσσα, κοινό, εμπορικότητα κλπ.
Πάντως, η αλήθεια είναι πως ο Ντοστογέφσκι π.χ δεν είναι τόσο δημοφιλής στους Άγγλους, όσο είναι στους Έλληνες. Ίσως επειδή στις μεταφράσεις των βιβλίων του στα αγγλικά οι χαρακτήρες του "χάνουν" κάτι από τη λάμψη τους, είτε επειδή η γραφή του, οι καταστάσεις που περιγράφει και οι ήρωές του δεν καταφέρνουν να αγγίξουν την ψυχή των Άγγλων αναγνωστών, όπως καταφέρνει ας πούμε ο Ντίκενς.
Οι υπόλοιποι, "κοινοί θνητοί", πρέπει να σκεφτούν πολύ καλά την παραμικρή λεπτομέρεια αυτού που γράφουν, ακόμα και τα ονόματα των ηρώων που θα χρησιμοποιήσουν ώστε να μην αποτελούν κουραστικό γλωσσοδέτη για τους Αγγλο/Αμερικάνους.
Οι καθημερινές φοβίες/πόθοι/ελπίδες/ των Ελλήνων είναι αρκετά διαφορετικές από των Αγγλοσαξόνων. Ακόμα και η επιτυχία/αποτυχία ορίζονται διαφορετικά σε πολλές περιπτώσεις, ενώ το τι είναι ηθικά αποδεκτό/απαράδεκτο, επίσης διαφέρουν αρκετά από χώρα σε χώρα.
Να αναφέρω ένα πρόχειρο παράδειγμα: ένα νεαρός, Έλληνας στρατιώτης περιμένει το τρένο που θα τον μεταφέρει στη μονάδα του στον Έβρο και φιλάει με πάθος το γεροδεμένο, μελαψό εραστή του στην αποβάθρα του σταθμού Λαρίσης. Αυτή τη σκηνή, οι Άγγλοι θα τη βρουν απόλυτα φυσιολογική, αφού τη βλέπουν καθημερινά μπροστά τους στο σταθμό του St Pancras. Οι Καλιφορνέζοι θα τη βρουν "γαργαλιστική", οι Νεοϋορκέζοι "κάπως ενοχλητική, αλλά πολιτικά αποδεκτή". Οι Τεξανοί πιθανότατα θα πετάξουν την ίδια στιγμή το βιβλίο στα σκουπίδια αηδιασμένοι, αφού πρώτα το γεμίσουν τρύπες με το ολοκαίνουριο ημι-αυτόματο πιστόλι τους.
Όσον αφορά την Ελλάδα, η σκηνή μπορεί να προκαλέσει κάποιο "θόρυβο" στα πρωινάδικα, ενώ ο συγγραφέας μπορεί και να αφορισθεί από κάποιον Μητροπολίτη.
Η ίδια ακριβώς "σκηνή" ενός βιβλίου μπορεί να θεωρηθεί από αριστούργημα ως κανονική ή ακόμα και αηδιαστική-ανοσιούργημα, αναλόγως ποιο αναγνωστικό κοινό τη διαβάζει. Ελπίζω να καταφέρνω να δώσω το "στίγμα", σχετικά με το τι ακριβώς θέλω να πω.