φυσικά και να έχει η τέχνη την ελευθερία της, φυσικά (στην ελλάδα βέβαια ...) να τραγουδήσει και η έφη σαρρή την ''κάρμεν'' (ως ''γυναίκα του πάθους'' κι εκείνη, όπως η ηρωϊδα του Προσπέρ Μεριμέ και του Μπιζέ). Κανένα πρόβλημα ως εδώ, ''λαισσέ φαίρ, λαισσέ πασσέ'' - στην οικονομία και στην τέχνη. Άν ο κ. θεοδωράκης συμφωνεί δια της θυγατρός ''μα(ρ)γαρίτας - μα(ρ)γαρώς'', κανένα πρόβλημα. Το έχουν τραγουδήσει άλλωστε μακεδόνες, κότσιρες, και ρέμοι, γιατί όχι κι ο ρουβάς ;
όμως ... βλέπω κι άλλα διάφορα, και περίεργα ... βλέπω τον κ. Ρουβά ''πρέσβυ καλής θελήσεως'', α λα μπρατσέτα με την κ. Μαριάννα ... τον βλέπω να παίζει το ''διόνυσο'' στις ''βάκχες'' ... τον βλέπω να τραγουδάει, έστω σε ένα σκηνικό πλαίσιο ήσσονος σημασίας στη Νέα Σμύρνη, ένα έργο που, για ένα λαό με ασήμαντη συνεισφορά στον πολιτισμό (όπως οι νεοέλληνες), καλώς ή κακώς είναι εμβληματικό.
πείτε με καχύποπτο, αλλά ... μήπως ο κ. Ρουβάς προαλείφεται για δόξες μεγαλύτερες απ' αυτές που θα προέβλεπαν ή θα ονειρεύονταν ποτέ οι ''ρουβίτσες'' των νάΪντιζ ; μήπως ο κ. Ρουβάς ωθείται πανταχόθεν για τιμές και αξιώματα που δέν του αναλογούν, και που μπορεί κανείς να αμφισβητεί άν του αξίζουν ;
με απλά λόγια : μήπως εκκολάπτεται ο ελέω παρεών και διασυνδέσεων μελλοντικός υπουργός πολιτισμού ; η κρίση ίσα που πρόλαβε να γλυτώσει τους πολιτισμένους έλληνες απο το να δούν ως υπουργό πολιτισμού κανένα Νταλάρα, άμεσα ή έμμεσα δια της συζύγου ...
σόρρυ που θα είμαι ωμός επι των πολιτιστικών μας : μιά βροχή μας σώζει ...
και μιά μικρή διορθωσούλα στο φίλο φρφλκ : ο Μπιθικώτσης επικρίθηκε ελάχιστα για την ερμηνεία του '''αξιον εστί''. Στην πραγματικότητα, άν πιστέψουμε το Λιγνάδη πατέρα (που έχει γράψει μιά αξιόλογη ανάλυση του ''άξιον εστί'', στην οποία ίσως αναφερθώ στα πλαίσια άλλης συζητήσεως), ο Μπιθικώτσης του εμπιστεύθηκε το έργο του και, το '64, διατύπωσε κάποιες αόριστες ενστάσεις για τη μελοποίηση (με κύριο επιχείρημα ότι ''το είχε φαντασθεί διαφορετικό''). Φυσικά, η καθολική αποδοχή του έργου ήδη προδικτατορικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αφήμαξε τις όποιες ενστάσεις του ελύτη απο την όποια τους δύναμη ή υπόσταση.
με εντυπωσιάζει το γεγονός ότι όλοι στέκονται στο Ρουβά, ένα μόνο συντελεστή της παραστάσεως, το διασημότερο ίσως, όχι όμως και τον κυριότερο. Έτσι, πέρασε στα ξώφαλτσα ο ''ψάλτης'' και ο ''αφηγητής'' (απλώς επαρκείς, χωρίς τίποτε το ιδιαίτερο), καθώς και η (μέτρια) χορωδία.
θα ήταν βέβαια ανόητο να συγκρίνει κανείς τον ψάλτη με τον (πραγματικό ψάλτη, κι όχι βαρύτονο) Δημήτριεφ, της πρώτης εκτελέσεως, και τον όποιο αφηγητή με τον Κατράκη.
θα έλεγα την παράσταση ''πανηγυριώτικη'' - αλλά, έτσι κι αλλιώς,δέν προσποιήθηκε ότι είναι και κάτι περισσότερο απο πανηγυριώτικη !