Η κατάληξη -αγα στα ρήματα

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
αυτό που γράφεις με τη μάνα και τα μακαρόνια είναι εκτός θέματος, εγώ αναφέρθηκα στο πού παραπέμπει το "να ΣΕ κάνω μπιφτέκια", το αν το λέει η μάνα ή η αδελφή ή η σύζυγος ή ο συγκάτοικος δεν έχει καμία βαρύτητα στο θέμα μας, έτσι δεν είναι;

"να ΣΕ κάνω μπιφτέκια" σημαίνει "να σε πάρω και να σε μετατρέψω σε μπιφτέκια"
"Έχει όλη την βαρύτητα" πώς φτάνει η γλώσσα σε εμάς και πώς την κατακτούμε. Η γλώσσα δεν είναι κάτι το ακαδημαϊκό και το απομονωμένο. Η γλώσσα αποτελεί σημαντικό τμήμα τής ύπαρξής μας αφού η ίδια η σκέψη μας εκφράζεται μέσω αυτής κι υπάρχει σε σχέση με τον κόσμο που μας περιβάλλει και πρωταρχικά μέσα απ’ την οικογένεια μας.

Το "να ΣΕ κάνω μπιφτέκια" σημαίνει άλλο πράγμα για εσένα και άλλο για εμένα (και κάμποσους άλλους) και μου κάνει μεγάλη εντύπωση πως δυσκολεύεσαι τόσο πολύ να κατανοήσεις ένα τόσο απλό πράγμα: δεν μπορείς εσύ να πεις τί σημαίνει μια φράση για εμένα! Εγώ ξέρω τί σημαίνει για εμένα.

τώρα, αν αυτό σου φαίνεται, παρόλα αυτά, σωστά διατυπωμένο, δεν σημαίνει και πως είναι...

...αφού όταν μεγαλώνουμε με το λάθος, το λάθος γίνεται ένα με το είναι μας, και παραμένει για πάντα μέσα μας, και αρνούμαστε να το δεχθούμε κιόλας...
Η γλωσσολογία λοιπόν είναι πολύ επιφυλακτική ως προς τί είναι λάθος (σε αντίθεση βέβαια με εσένα :ρ ) και γι’ αυτό περίμενα κάποιον γλωσσολόγο, για να στο εξηγήσει κάπως καλύτερα από εμένα. Προφανώς δεν το συνειδητοποιείς αλλά η γλώσσα που έχουμε όλοι στο στόμα μας είναι ένα προϊόν αφομοίωσης «λαθών». Κάθε νέος τρόπος και γλωσσική μεταβολή είναι στην αρχή ένα τέτοιο «λάθος» που ξάφνου είναι μια χαρά και «σωστό». Από πού πιστεύεις πως ήρθε ο π.χ. τύπος είσαι που χρησιμοποιείς και εσύ; Αν θυμάσαι στα αρχαία λέμε ει. Το είσαι δεν έφτασε κάποιο πρωί με το ταχυδρομείο. Είναι αποτέλεσμα φυσικής εξέλιξης τής γλώσσας, όπως και όλα αυτά που καταπιάστηκες εδώ να κατακρίνεις, και στην αρχή θα θεωρήθηκε κι αυτό «λάθος» μέχρι που εκτόπισε το παλιό «σωστό».
Ή για να σου δώσω ένα καλύτερο παράδειγμα: γιατί κι εσύ ο ίδιος λες π.χ. "τα πράγματά τους" κι όχι το παλιότερο "τα πράγματά των"; Από πού κι ως πού η αιτιατική εκτοπίζει την γενική για να προσδώσει κτήση; Μέχρι χθες ήτανε "λάθος" όμως να που σήμερα είναι το "σωστό" καί για εσένα.

μου φαίνεται κρίμα να πετάς στην αχρηστία μια δυνατότητα που σου δίνει η ελληνική γλώσσα
Κι ο βόρειος τύπος γλώσσα είναι που κάνει τις δικές της επιλογές όσο κι αν εσύ αυτό δυσκολεύεσαι (τόσο πολύ μα την αλήθεια) να το χωνέψεις!

Τα σχόλια για βάρβαρες ταυρομαχίες και κατσαβίδια για παξιμάδια τ’ αφήνω ασχολίαστα σαν πραγματικά άσχετα κι αστεία.

το ότι σε σένα το "σε" φαίνεται λογικό δεν είναι προς συζήτηση, το ξέρω πως σου φαίνεται 100% λογικό, αν μπήκα στο φόρουμ είναι για να επιχειρηματολογήσω πως δεν είναι λογικό αν το πιάσει κανείς δίχως προκαταλήψεις και ορθολογικά, ούτε τοπικιστικά ("έτσι το λέμε εμείς εδώ ενώ το αθηνοκεντρικό κράτος - που συστηματικά μας καταπιέζει - μας προσβάλλει θεωρώντας το λάθος άρα ας συνασπιστούμε όλοι οι βόριοι ενάντια στους νότιους κι ας επιμείνουμε") ούτε ιστορικά ("έτσι το λέμε εδώ και αιώνες άρα δίκιο θα έχουμε, αν δεν είχαμε θα το είχαμε καταλάβει και αλλάξει")
Εδώ πια το χάνεις παντελώς, φίλε μπόμπους. Όταν το λέμε για αιώνες έτσι, είναι έτσι! Είναι η χρήση που παγιώνει έναν γλωσσικό τρόπο όσο κι αν αυτό είναι για εσένα (και πάλι) τόσο πραγματικά πολύ δύσκολο να το δεχτείς.

Κατά κύριο λόγο αυτός που επιδεικνύει τοπικισμό εδώ είσαι εσύ που δεν δέχεσαι τον τρόπο του άλλου τόπου.

η ελληνική γλώσσα έχει αναρίθμητα ανώμαλα ρήματα, αν χαθούν όπως λες, χαθήκαμε, γλωσσολογικά
Εάν ένα ρήμα χαθεί τότε μάλλον ήταν άχρηστο. Το πιο πιθανόν είναι βέβαια πως εάν ένα ρήμα εκλείψει τότε θα αντικατασταθεί από κάποιο άλλο και μακάρι να εξομαλυνθεί η γλώσσα μας ως προς το μέρος των ανώμαλων ρημάτων. Αυτά, φιλε μπόμπους, που μας λες εδώ είναι ανυπόστατες κινδυνολογίες και πολύ κακές εκτιμήσεις.

μιας και τυχαίνει να ξέρω πολύ καλά αγγλικά, κρίνω με λύπη μου πως αυτή τη στιγμή, η νεοελληνική γλώσσα είναι φτωχότερη από την αγγλική, πράγμα που δεν συνέβαινε όσο είχαμε την καθαρεύουσα
Μιας κι εγώ μιλάω κάμποσο καλά τα αγγλικά θα συμφωνήσω πως η Αγγλική είναι μια πολύ πλούσια γλώσσα όπως είναι και τα Νέα Ελληνικά τα οποία σταθήκαν πάντοτε επαρκή για να αποδώσω οποιοδήποτε νόημα, όσο απλό ή περίπλοκο. Η καθαρεύουσα ήταν και κυρίως είναι μια μόστρα και μισή, περισσότερο ταλαιπώρησε παρά βοήθησε, και σε προκαλώ εδώ να μου πεις έστω και μία πρόταση τής "πλούσιας καθαρεύουσας" τής οποίας το νόημα να μην μπορεί να αποδοθεί στα Νέα Ελληνικά.

σίγουρα είμαστε ζημιωμένοι γλωσσολογικά που χάθηκαν όλες αυτές οι μορφές, διαφωνείς;
Για να καταλάβω, πού ακριβώς είναι η ζημιά; Δηλ. πού υστερεί η γλώσσα που έχω εγώ στο στόμα μου π.χ. από την καθαρεύουσα;

επικοινωνία επιτυγχάνεται και με πολύ φτωχότερες γλώσσες, αλλά έτσι κατεβάζουμε ΠΟΛΥ χαμηλά τον πήχυ
Να σε ενημερώσω εδώ για κάτι που μάλλον σου διέφυγε: οι γλωσσολόγοι δεν δέχονται πως υπάρχουν "πλούσιες" και φτωχές "γλώσσες". Ενδιαφέρομαι όμως να μάθω ποια είναι τα δικά σου κριτήρια όταν μετράς μια γλώσσα για να δεις πόσο πλούσια ή φτωχή είναι.

η ελληνική γλώσσα γίνεται όλο και πιο περιφραστική, και περιλαμβάνει όλο και περισσότερους ξενικούς όρους, αφού ανανεώνεται ΠΟΛΥ πιο αργά από ό,τι πεθαίνει
Η Ελληνική Γλώσσα δεν πεθαίνει αλλά μεταβάλλεται όπως κάθε ζωντανός οργανισμός. Κι ειδικά απ’ όταν απέβαλε την καθαρευουσιάνικη ακαμψία της προχωρά ολοζώντανη προς το μέλλον.

πλέον το να λες "εκινείτο" θεωρείται επίδειξη ελιτισμού
Και τέλος πάντων εγώ θυμάμαι δύο Νόμπελ λογοτεχνίας στην Νέα Ελληνική γλώσσα και όχι σε καμιά καθαρεύουσα. Μια Νέα Ελληνική καθαρή από "εκινείτο" και παρόμοιες φανφάρες. Μάλλον θέμα ελυτισμού θα το έλεγα.

η ελληνική γλώσσα [...] ανανεώνεται ΠΟΛΥ πιο αργά από ό,τι πεθαίνει όπως και ο ελληνικός πληθυσμός, παρεμπιπτόντως
Εδώ γίναμε χριστιανοί, μεταναστεύσαμε δηλ. σε νέο θρήσκευμα, και συνεχίσαμε να υπάρχουμε σαν έθνος. Κι εμένα μπορεί να μην μου αρέσουνε δυο-τρία πράγματα, όμως ευτυχώς ο Ελληνισμός δεν πεθαίνει έτσι εύκολα. Εύκολα πλέκει επικήδειους όμως, καθώς βλέπουμε γι’ άλλη μια φορά εδώ πέρα!
 
Φίλε μπόμπους, δεν το βλέπω έτσι :)
εντάξει δεν πειράζει, αφού...

Το "φτωχό" και "πλούσιο" σχετικά με μια γλώσσα είναι επίσης δύσκολος ορισμός που κακώς χρησιμοποιείται (κατα τη γνώμη μου).
...δεν υπάρχει στοιχειώδης βάση συζήτησης
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
εντάξει δεν πειράζει, αφού...
...δεν υπάρχει στοιχειώδης βάση συζήτησης
Βάση για συζήτηση υπάρχει όταν υπάρχει καλή διάθεση και αλληλοσεβασμός που νομίζω πως εδώ τα έχουμε όλοι.

Αυτό που πραγματικά απουσιάζει, φίλε μπόμπους, είναι κάποιο επιχείρημα επιτέλους (και όχι χαρακτηρισμοί: σωστό, λάθος, πλούσιο, φτωχό) από την μεριά σου.
 
αν πιστεύεις πως δεν σου έχω φέρει επιχειρήματα, παραιτούμαι κάθε περαιτέρω προσπάθειας, δεδομένου μάλιστα ότι το χοντραίνεις σε ορισμένα σημεία και το πας για καυγά

εξάλλου τα περισσότερα από όσα με ρωτάς έχουν ΤΟΣΟ αυτονόητη απάντηση που, αν δεν τα βλέπεις ήδη, δεν θα τα δεις κι αν σου τα δείξω
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
εξάλλου τα περισσότερα από όσα με ρωτάς έχουν ΤΟΣΟ αυτονόητη απάντηση που, αν δεν τα βλέπεις ήδη, δεν θα τα δεις κι αν σου τα δείξω
Φίλε μπόμπους,
μήπως να φανταστώ πως κάτι τέτοιο ισχύει τελικά για εσένα ως προς τα δικά μου αυτονόητα;

αν πιστεύεις πως δεν σου έχω φέρει επιχειρήματα, παραιτούμαι κάθε περαιτέρω προσπάθειας, δεδομένου μάλιστα ότι το χοντραίνεις σε ορισμένα σημεία και το πας για καυγά
Πάντως, πραγματικά δίχως καμιά διάθεση για καυγά θα σου πω απλά πως δεν έχεις φέρει ούτε ένα επιχείρημα για τα ακόλουθα:
  • Η γλώσσα μας «ανανεώνεται ΠΟΛΥ πιο αργά από ό,τι πεθαίνει» (παρεμπιπτόντως αυτά τα δύο δεν είναι αντίθετα!)
  • Ποια είναι τα κριτήριά σου όταν αποφαίνεσαι για το πόσο πλούσια ή φτωχή είναι μια γλώσσα.
  • Πού βασίζεις πως τα Νέα Ελληνικά ήταν πιο πλούσια όταν είχαμε και την καθαρεύουσα.
  • Γιατί αν "χαθούν" τα ανώμαλα ρήματα κι αντικατασταθούν από ομαλά θα "χαθούμε γλωσσικά"
  • Γιατί είμαστε "ζημιωμένοι" όταν εκλείψει ένας παλαιότερος γλωσσικός τρόπος.
Και μήτε απάντησες στην πρόκλησή μου:

να μου πεις έστω και μία πρόταση τής "πλούσιας καθαρεύουσας" τής οποίας το νόημα να μην μπορεί να αποδοθεί στα Νέα Ελληνικά.
 
Εχθές (ή εψές μήπως; ) γράφτηκα (έκανα ρετζιστρέισιον .... οκ το κόβω) σε ένα φόρουμ που με ζήτησε να χρησιμοποιήσω μόνον Εληνικούς χαρακτήρες στο ... πως το έλεγε ... παρωνύμιο; .... αλλά με ζήτησε να αντιγράψω το κείμενο επιβεβαίωσης που ήταν Λατινικοί χαρακτήρες και το σύστημα με καλωσόρισε εις άπταιστον Αγγλικήν.

Δεν είμαι φιλόλογος ή γλωσσολόγος, δεν διαβάζω βιβλία (την έβαψα, ε; ), προσπαθώ μόνον να διαβάζω συμπεριφορές, χαρακτήρες και καταστάσεις (μ' έρχονται ευκολότερα) και, προφανώς, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια κατάσταση.
Μια κατάσταση κατά την οποία πιστεύω ότι ένα λάθος (Γραμματικό ή Γλωσσικό, δεν με νοιάζει από την στιγμή που το θεωρώ λάθος), όχι μόνο να διαιωνίζεται αλλά και να εξαπλώνεται ανά την Ελλάδα, με κύριο όχημα την τηλεόραση, η οποία μπορεί να μην προάγει πολιτισμό όμως .... τον μεταφέρει.
Στην γραμματική που διδάσκεται η οκτάχρονη κόρη μου στο σχολείο, προς το παρόν ΔΕΝ έχει διδαχθεί τις συγκεκριμένες καταλήξεις.
Πολλές φορές δε, τις χρησιμοποίησε η ίδια στον προφορικό της λόγο, δεχόμενη αυτόματα την δική μου απαγόρευση.

Ίσως η απέχθειά μου στις συγκεκριμένες καταλήξεις να πηγάζει από την τοπικισμό μου, ίσως από το κάθε άλλο παρά εύηχο άκουσμά τους που με θυμίζει Μαροκινά ή αντικανονική στάση στραγαλιού στον λάρυγγα.

'Ακρη δεν βρήκα μιας και δεν υπήρξε ούτε καθολική συμφωνία ούτε εκατέρωθεν επιχειρηματολογία που να με κάλυψε.

Όπως και να έχει, ευχαριστώ για τον κόπο και την προσοχή σας.
 
Last edited:

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Εχθές (ή εψές μήπως; ) γράφτηκα (έκανα ρετζιστρέισιον .... οκ το κόβω) σε ένα φόρουμ που με ζήτησε να χρησιμοποιήσω μόνον Εληνικούς χαρακτήρες στο ... πως το έλεγε ... παρωνύμιο; .... αλλά με ζήτησε να αντιγράψω το κείμενο επιβεβαίωσης που ήταν Λατινικοί χαρακτήρες και το σύστημα με καλωσόρισε εις άπταιστον Αγγλικήν.
εις άπταιστον Αγγλικήν...; αληθεια;

Δεν είμαι φιλόλογος ή γλωσσολόγος, δεν διαβάζω βιβλία (την έβαψα, ε; ),
γιατι την εβαψες; ουτε και εγω ειμαι φιλολογος, και το μονο που εχω κανει ειναι να διαβασω μερικα βιβλια, ειτε γιατι μου αρεσαν, ειτε γιατι ηθελα να γεμισω καποιες ωρες μοναξιάς.
Η γραμματικη δε.. ηταν απο τους εφιαλτες μου στο σχολειο.

Δεν υπαρχει καποιος ορος πως εδω να συχναζουν μονο φιλολογοι και γλωσσολογοι. Αποψεις ανταλλασουμε, και θετουμε αποριες

'Ακρη δεν βρήκα μιας και δεν υπήρξε ούτε καθολική συμφωνία ούτε εκατέρωθεν επιχειρηματολογία που να με κάλυψε.

Όπως και να έχει, ευχαριστώ για τον κόπο και την προσοχή σας.
Ακρη.... οπως βλεπεις, υπαρχουν πολλες αποψεις για το συγκεκριμενο θεμα. Απλά κρινεις ποια θεωρεις πιο πειστικη απο ολες.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Στην γραμματική που διδάσκεται η οκτάχρονη κόρη μου στο σχολείο, προς το παρόν ΔΕΝ έχει διδαχθεί τις συγκεκριμένες καταλήξεις.
Πολλές φορές δε, τις χρησιμοποίησε η ίδια στον προφορικό της λόγο, δεχόμενη αυτόματα την δική μου απαγόρευση.

Ίσως η απέχθειά μου στις συγκεκριμένες καταλήξεις να πηγάζει από την τοπικισμό μου, ίσως από το κάθε άλλο παρά εύηχο άκουσμά τους που με θυμίζει Μαροκινά ή αντικανονική στάση στραγαλιού στον λάρυγγα.

'Ακρη δεν βρήκα μιας και δεν υπήρξε ούτε καθολική συμφωνία ούτε εκατέρωθεν επιχειρηματολογία που να με κάλυψε.
Φίλε Στόκε, φοβάμαι πως έχεις δίκιο, πιαστήκαμε μ’ άλλα κι άλλα κι αφήσαμε την αρχική απορία σου.

Πιστεύω πως και οι δύο τύποι είναι δόκιμοι (αγάπαγα, αγαπούσα) και σίγουρα κανείς δεν έχει "καταργηθεί" αφού καμία αρχή δεν έχει παρόμοια εξουσία να καταργήσει έναν γλωσσικό τύπο. Η γλώσσα αυτορυθμίζεται και αυτοκαθορίζεται. Βέβαια φαίνεται πως έχεις εσύ μια παρόμοια εξουσία σαν πατέρας, που μάλιστα ίσως καταχράζεσαι όταν καταργείς έναν έγκυρο γλωσσικό τρόπο από την ομιλία τού παιδιού σου, βεβιασμένα ενδεχομένως ως προς το υγιές γλωσσικό του αισθητήριο.

Εχθές (ή εψές μήπως; ) γράφτηκα (έκανα ρετζιστρέισιον .... οκ το κόβω) σε ένα φόρουμ που με ζήτησε να χρησιμοποιήσω μόνον Εληνικούς χαρακτήρες στο ... πως το έλεγε ... παρωνύμιο; .... αλλά με ζήτησε να αντιγράψω το κείμενο επιβεβαίωσης που ήταν Λατινικοί χαρακτήρες και το σύστημα με καλωσόρισε εις άπταιστον Αγγλικήν.
Όσα για το μήνυμα στ’ αγγλικά, δυστυχώς δεν φαντάζεσαι πόσο δύσκολη δουλειά είναι ο εξελληνισμός του φόρουμ. Αληθινά δεν μπορείς να φανταστείς, κι αυτός είναι άλλωστε ο κύριος λόγος που πολλά ελληνικά φόρουμ παραμένουν εντελώς αμετάφραστα. Επένδυσα πολλές ημέρες σε μια εξαιρετικά πληκτική εργασία εξελληνίζοντας το μεγαλύτερο μέρος (και μάλιστα καταπιάστηκα ακόμη και με το γραφικό περιβάλλον και γι’ αυτό π.χ. βλέπεις τα κουμπάκια στα Ελληνικά.. άλλωστε όλα από εμένα είναι φτιαγμένα όπως π.χ. το λογότυπο κ.τ.λ.) και αυτήν την στιγμή βρίσκομαι σε διάλειμμα για να προλάβω κι όλα τα άλλα. Γιατί παράλληλα διεκπεραιώνω ένα σωρό εργασίες όπως πριν λίγο καιρό ολοκλήρωσα την μεταφορά σε νέο εξυπηρετητή, έχω την γενική διαχείριση κ.τ.λ.

Λυπάμαι που έχω κάνει και κάνω καθημερινά τόση πολλή εργασία και μάλλον δεν εκτιμάται. Συγχώρεσε το μήνυμα στα αγγλικά, σπεύδω να το αλλάξω τώρα αμέσως να γλιτώσω τουλάχιστον την παρατήρηση από τον επόμενο.
 
Βέβαια φαίνεται πως έχεις εσύ μια παρόμοια εξουσία σαν πατέρας, που μάλιστα ίσως καταχράζεσαι όταν καταργείς έναν έγκυρο γλωσσικό τρόπο από την ομιλία τού παιδιού σου, βεβιασμένα ενδεχομένως ως προς το υγιές γλωσσικό του αισθητήριο.
Ναι. Τον καταργώ επειδή τον βρίσκω ακαλαίσθητο (πρώτιστα) και για τοπικιστικούς λόγους (δευτερευόντως).
Παράπλευρο εύρημα θεωρώ την απώλεια του διλλήματος της κόρης μου, για το ποιο να χρησιμοποιεί.


Λυπάμαι που έχω κάνει και κάνω καθημερινά τόση πολλή εργασία και μάλλον δεν εκτιμάται. Συγχώρεσε το μήνυμα στα αγγλικά, σπεύδω να το αλλάξω τώρα αμέσως να γλιτώσω τουλάχιστον την παρατήρηση από τον επόμενο.
Η αλήθεια είναι ότι σε πρώτη ανάγνωση δεν την εκτίμησα την εργασία σου.
Έχεις απόλυτο δίκιο σε ό,τι αφορά τον κόπο σου και είναι σεβαστός.
Από την άλλη όμως, όπως λες κι εσύ "Η γλώσσα αυτορυθμίζεται και αυτοκαθορίζεται.", άρα, μήπως θα ήταν καλύτερο (προς χάρην ευκολίας) να χρησιμοποιούσες κάποιες λέξεις περισσότερο αναγνωρίσιμες από το "νημάτιο", μιας κι εσύ ο ίδιος αναφέρεσαι σε "φόρουμ" και όχι σε "αγορά" ή πιο ελεύθερα σε "αίθουσες συζητήσεων";
 
εις άπταιστον Αγγλικήν...; αληθεια;
Το έγραψα λάθος; :ωιμέ:



γιατι την εβαψες; ουτε και εγω ειμαι φιλολογος, και το μονο που εχω κανει ειναι να διαβασω μερικα βιβλια, ειτε γιατι μου αρεσαν, ειτε γιατι ηθελα να γεμισω καποιες ωρες μοναξιάς.
Το "την έβαψα" πήγαινε στην περί βιβλίων δήλωσή μου, καθότι γράφουμε κάτω από την επικεφαλίδα "Λέσχη του βιβλίου".



ΥΓ Προηγούνται οι κυρίες και είμαι ασυγχώρητος. Το ομολογώ: έπρεπε να απαντήσω πρώτα σε σένα. :λυγμ:
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Μεσα σε ολα αυτα θυμηθηκα οτι στην εφηβικη μου ιδιοδιάλεκτο που χρησιμοποιούμε στο σπίτι, καμιά φορά πετούσα λέξεις όπως "αγαπούσαγα" :Ρ

Στο θεμα μας τωρα, θα θελα να το ξαναπαίξω μεσολαβητής. Αυτό που εκφράζουν οι απόψεις του Μπόμπους (και ίσως δεν περνάει απο το μυαλό μας για να το θίξουμε) είναι η εξής λογική: η χρήση της γλώσσας καθρευτίζει νοημοσύνη και πολιτισμό. Το οτι παλαιότερα η γλώσσα μας ήταν πιο περίπλοκη (πάντα σύμφωνα με αυτή τη νοοτροπία, όπως την έχω γνωρίσει) δε σημαίνει οτι ήταν πρωτόγονη και περίμενε να ομαλοποιηθεί απο εμάς, αλλά σημαίνει οτι αυτοί που τη μιλούσαν είχαν την εγκεφαλική επάρκεια για να την κατανοήσουν, χωρίς να καταφύγουν σε περιφραστικότητες και ομαλοποιήσεις.

Αρα, η σημερινή κατάσταση όχι μόνο "αποδεικνύει" οτι ο εγκέφαλος/πολιτισμός μας εκφυλίζεται, αλλά οφείλουμε να κρατήσουμε το κατα δύναμην προς τα πίσω αυτό τον εκφυλισμό, διατηρώντας τα στοιχεία της "χρυσής εποχής" της γλώσσας

Σε κάποιες παλιές εκπομπές Βελόπουλου και Γεωργιάδη, συζητούν για "μελέτες σε Αμερικάνικα πανεμιστήμια" οπου ανακάλυψαν οτι οι φοιτητες που ηξεραν Αρχαία Ελληνικά είχαν ανώτερη νοημοσύνη!

Με όλο το θάρρος, κάνω λοιπόν το στόμα του Μπόμπους, με σκοπό να προάγω τη συζήτηση... καθότι αν και είναι η κεντρική ιδέα της κινδυνολογίας των "αρχαϊστών", ακούω να περιφέρονται τα λόγια του γύρω απο αυτή ("ζημιωμένοι γλωσσολογικά", "φτωχότερη γλώσσα", αν χαθούν τα ανώμαλα ρήματα χαθήκαμε"), αλλά χωρίς να θίγει επακριβώς τον προβληματισμό του (αν ειναι αυτος). Θα βοηθήσει να ξέρουμε πού διαφωνούμε ακριβώς (και αν :) )
 
Last edited:
Εγώ, παιδιά μου, σε συζητήσεις στυλ Λιακόπουλου και περιβόητων αστικών μύθων δε συμμετέχω. Λυπάμαι.
 
Στο θεμα μας τωρα, θα θελα να το ξαναπαίξω μεσολαβητής. Αυτό που εκφράζουν οι απόψεις του Μπόμπους (και ίσως δεν περνάει απο το μυαλό μας για να το θίξουμε) είναι η εξής λογική: η χρήση της γλώσσας καθρευτίζει νοημοσύνη και πολιτισμό. Το οτι παλαιότερα η γλώσσα μας ήταν πιο περίπλοκη (πάντα σύμφωνα με αυτή τη νοοτροπία, όπως την έχω γνωρίσει) δε σημαίνει οτι ήταν πρωτόγονη και περίμενε να ομαλοποιηθεί απο εμάς, αλλά σημαίνει οτι αυτοί που τη μιλούσαν είχαν την εγκεφαλική επάρκεια για να την κατανοήσουν, χωρίς να καταφύγουν σε περιφραστικότητες και ομαλοποιήσεις.

Αρα, η σημερινή κατάσταση όχι μόνο "αποδεικνύει" οτι ο εγκέφαλος/πολιτισμός μας εκφυλίζεται, αλλά οφείλουμε να κρατήσουμε το κατα δύναμην προς τα πίσω αυτό τον εκφυλισμό, διατηρώντας τα στοιχεία της "χρυσής εποχής" της γλώσσας
το εκπληκτικό και συνάμα θλιβερό φίλε μου ξέρεις ποιο είναι;

ότι αυτή την προς τα κάτω ισοπέδωση του "έλα μωρέ, αρκεί να επικοινωνούμε" και "δεν υπάρχει σωστό και λάθος" και "δεν έχει νόημα να μιλούμε για πλούτο γλώσσας" και "και τι έγινε αν εξαφανιστούν τα δύσκολα ρήματα;" τη συνάντησα σε φόρουμ ανθρώπων που αγαπούν το βιβλίο

:νατώρα:

πάλι καλά που τελικά εκείνο το μπουρδολόγημα δεν ήταν του Μπαμπινιώτη... κρατώ αυτό ως ενθύμιο από αυτή τη σύντομη επίσκεψη

σας ασπάζομαι :ευχαριστώ:
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
άρα, μήπως θα ήταν καλύτερο (προς χάρην ευκολίας) να χρησιμοποιούσες κάποιες λέξεις περισσότερο αναγνωρίσιμες από το "νημάτιο", μιας κι εσύ ο ίδιος αναφέρεσαι σε "φόρουμ" και όχι σε "αγορά" ή πιο ελεύθερα σε "αίθουσες συζητήσεων";
Για τον εξελληνισμό τού φόρουμ έχω κάνει κάποιες επιλογές, καθόλου αβασάνιστα σε βεβαιώ, τις οποίες πολύ ευχαρίστως να συζητίσουμε στο φόρουμ Εξελληνισμός Ξένων Όρων.

Αρα, η σημερινή κατάσταση όχι μόνο "αποδεικνύει" οτι ο εγκέφαλος/πολιτισμός μας εκφυλίζεται, αλλά οφείλουμε να κρατήσουμε το κατα δύναμην προς τα πίσω αυτό τον εκφυλισμό, διατηρώντας τα στοιχεία της "χρυσής εποχής" της γλώσσας
Μην ξεγελιέσαι πως "αποδεικνύεις" πράγματι εδώ, φίλε Αντέρωτα, πως ο εγκέφαλος ή ο πολιτισμός μας εκφυλίζεται επειδή η γλώσσα μεταβάλλεται. Δεν υπάρχει στον κόσμο ούτε μια γλώσσα που να μην εξελίσσεται, εκτός φυσικά από αυτές που έχουν πεθάνει. Η εξέλιξη τής γλώσσας είναι κι αυτή μια ένδειξη πως ζει και εξελίσσεται ο πολιτισμός τον οποίο συνοδεύει.

Εσύ τράβα λοιπόν "προς τα πίσω" πιστεύοντας πως βάζεις φρένο σε "εκφυλισμούς" κι άσε εμάς να τραβήξουμε μπροστά μαζί με την σπουδαία, όμορφη και πολυαγαπημένα μας Νέα Ελληνική γλώσσα.

Σε κάποιες παλιές εκπομπές Βελόπουλου και Γεωργιάδη, συζητούν για "μελέτες σε Αμερικάνικα πανεμιστήμια" οπου ανακάλυψαν οτι οι φοιτητες που ηξεραν Αρχαία Ελληνικά είχαν ανώτερη νοημοσύνη!
Επίσης στον Χαρδαβέλα συζητούν για εξωγήινους! :))))

Αυτά λοιπόν είναι ό,τι λάχει. Θυμάμαι μια φορά που παρακολουθούσα ένα σεμινάριο όπου ο επιμορφωτής κάποια στιγμή παρατήρησε με στόμφο και πολυξεροσύνη πως "οι ηλ. υπολογιστές βασίζονται στα Αρχαία Ελληνικά!" και επειδή το είχα ξανακούσει ζήτησα να μου το τεκμηριώσει. Διότι τυχαίνει τον υπολογιστή να τον ξέρω από την καλή και την ανάποδη, λόγω που είναι η επιστήμη μου και λόγω του ότι έχω ασχοληθεί. Έχω προγραμματίσει στο πιο χαμηλό επίπεδο, σε συμβολογλώσσα (assembler) και γλώσσα μηχανής, γνωρίζω καλά την αρχιτεκτονική τού υπολογιστή, κι όσο κι αν θα ήθελα πράγματι τα Ελληνικά να είχαν μια τέτοια κεντρική θέση σε αυτό το αντικείμενο, δεν συνάντησα πουθενά κάτι τέτοιο. Και φυσικά ο άνθρωπος δεν ήξερε να μου πει τίποτε. Η κομπορρημοσύνη του ήταν μέχρι εκεί. Ράδιο Αρβύλα δηλ. όμοια με το ψευδομπαμπινιωτικό άρθρο που το είδαμε να ξεκινά από εδώ πέρα και φυσικά όμοια με εκπομπές που ανακαλύπτουν πως Αμερικάνοι φοιτητές που γνωρίζουν ΑΕ έχουν ανώτερη νοημοσύνη! Ακόμη και να υποθέσουμε πως πράγματι κάποιος μπήκε στον κόπο να διεξάγει μια τέτοια έρευνα, αναρωτήθηκε άραγε εάν ήταν το αντίστροφο, εάν δηλ. ξέραν ΑΕ ακριβώς επειδή είχαν "ανώτερη νοημοσύνη" (φαντάζομαι πως εννοείς υψηλό IQ) και τους έπαιρνε να μαθαίνουν τα διάφορα; Ενδεχομένως να ξέραν και μουσική σύνθεση. Και φυσικά, ανάλογα, θα πρέπει να υποθέσουμε πως κι εδώ στην Ελλάδα όσοι γνωρίζουν ΑΕ (και είναι πολλοί αυτοί που γνωρίζουν ΑΕ στην χώρα μας) έχουν "ανώτερη νοημοσύνη". Κούνια που μας κούναγε. Ή μάλλον -μπας και αναπτύξω την νοημοσύνη μου επί τη ευκαιρία- λίκνο που μας λίκνιζε!

Με όλο το θάρρος, κάνω λοιπόν το στόμα του Μπόμπους, με σκοπό να προάγω τη συζήτηση... καθότι αν και είναι η κεντρική ιδέα της κινδυνολογίας των "αρχαϊστών", ακούω να περιφέρονται τα λόγια του γύρω απο αυτή ("ζημιωμένοι γλωσσολογικά", "φτωχότερη γλώσσα", αν χαθούν τα ανώμαλα ρήματα χαθήκαμε"), αλλά χωρίς να θίγει επακριβώς τον προβληματισμό του (αν ειναι αυτος). Θα βοηθήσει να ξέρουμε πού διαφωνούμε ακριβώς (και αν :) )
Ο μπόμπους έθιξε πολύ καλά τον προβληματισμό του. Εμείς καταλάβαμε καλά, δεν ξέρω εάν εσύ κατάλαβες καλά τελικά, φίλε Αντέρωτα! Αφού όμως "κάνεις το στόμα του" είναι ξεκάθαρο πως έχεις συνταχτεί και με τον λογισμό του.

το εκπληκτικό και συνάμα θλιβερό φίλε μου ξέρεις ποιο είναι;

ότι αυτή την προς τα κάτω ισοπέδωση του "έλα μωρέ, αρκεί να επικοινωνούμε" και "δεν υπάρχει σωστό και λάθος" και "δεν έχει νόημα να μιλούμε για πλούτο γλώσσας" και "και τι έγινε αν εξαφανιστούν τα δύσκολα ρήματα;" τη συνάντησα σε φόρουμ ανθρώπων που αγαπούν το βιβλίο
Το θλιβερό είναι πως υπάρχουν τέτοιες στρεβλές αντιλήψεις για την γλώσσα που πασχίζουν να την καθηλώσουν και να την κρατήσουν πίσω. Η Νέα Ελληνική είναι μια υπέροχη γλώσσα και ευτυχώς υπάρχουν πολλοί σπουδαίοι άνθρωποι που την πίστεψαν, σε αντίθεση με εσάς εδώ, την επέλεξαν για όπλο και με αυτήν φέρανε π.χ. στην Ελλάδα δύο νόμπελ! Έχω διαπιστώσει επίσης πως ο πιο διάσημος Έλληνας ποιητής στο εξωτερικό είναι ο Καβάφης, αυτός που περίμενε εσένα, φίλε μπόμπους, να τον διορθώσεις για το λάθος του "να σε δώσει" κ.τ.λ. Κρίμα που δεν συμπέσατε χρονικά για να τον διαφωτίσεις!

Ελπίζω αγαπητέ φύλακα να εννόησες τον λόγο της απουσιας μου εκ του νηματίου τούτου:λυγμ::Σαίξπηρ:
Σε καταλαβαίνω, φίλε Επίγονε. Ίσως όμως αυτός ακριβώς ένας λόγος για παρουσία κι όχι για απουσία. Για να εξηγήσεις εδώ δυο πράγματα από επιστημονική σκοπιά. Γιατί έχω την πεποίθηση πως καί ο Αντέρωτας καί ο μπόμπους έχουν την διάθεση να καταλάβουν.
 
Μια διευκρίνιση.

Επειδή είπες μπόμπους ότι προσυπογράφεις τις λέξεις μου μία προς μία κι ύστερα έφερες το παράδειγμα «επ’ ουδενί λόγω» και ύστερα επεκτάθηκες και στην καθαρεύουσα (για να την υπερασπιστείς), να τονίσω ότι εγώ δεν αναφερόμουν καθόλου στην καθαρεύουσα, ούτε σ’ εκείνα τα στοιχεία της γλώσσας μας που τείνουν να εξαφανιστούν.

Συγκεκριμένα για την καθαρεύουσα πιστεύω ότι είναι μια επίπλαστη, «ξύλινη» γλώσσα, η οποία δε με εκφράζει ούτε στο ελάχιστο.

Όταν λέω ότι θέλω να εκμεταλλεύομαι τον πλούτο της γλώσσας μου, εννοώ φυσικά της Νέας Ελληνικής με όλα της τα στοιχεία, τόσο τα παραδοσιακά όσο και τα νέα. Και το «ούτε με σφαίρες» χρησιμοποιώ, αν νιώθω ότι αυτό με εκφράζει στην συγκεκριμένη περίπτωση και με το συγκεκριμένο ομιλητή, αλλά σε κάποιες άλλες περιπτώσεις μ’ αρέσει να χρησιμοποιώ λέξεις και εκφράσεις που συναντά κανείς μόνο στα βιβλία.

Στόκε,
Νομίζω ότι σου απάντησα. Το παιδί σου θα διδαχτεί το «σωστό» παρατατικό, -ούσα, ούσες, -ούσε κλπ. Σο, ντοντ γουόρι, μπι χάπι. :)
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Κριμα που ο Μπομπους εφυγε νομιζοντας οτι ασπαζομαι τις αποψεις αυτες :))) Δεν πειραζει, η συζητηση πηρε τις απαντησεις
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Κριμα που ο Μπομπους εφυγε νομιζοντας οτι ασπαζομαι τις αποψεις αυτες :))) Δεν πειραζει, η συζητηση πηρε τις απαντησεις
Φίλε, από το περιεχόμενο εκείνης της ανάρτησής σου προκύπτει πως ασπάζεσαι κατά πολύ τις απόψεις του. Όχι μόνο ο μπόμπους, σε βεβαιώ πως όλοι αυτό συμπεράναμε! :ανέκφραστος:
 
Σε καταλαβαίνω, φίλε Επίγονε. Ίσως όμως αυτός ακριβώς ένας λόγος για παρουσία κι όχι για απουσία. Για να εξηγήσεις εδώ δυο πράγματα από επιστημονική σκοπιά. Γιατί έχω την πεποίθηση πως καί ο Αντέρωτας καί ο μπόμπους έχουν την διάθεση να καταλάβουν.
Φίλε μου Φύλακα, νομίζω ότι έχεις καταλάβει το σκεπτικό μου.
Στην Λέσχη, μπήκα γιατί με ενδιαφέρει να συζητώ με ανθρώπους που αγαπάνε το αντικείμενο της συζήτησης και συνεχίζω να μπαίνω γιατί πραγματι εδώ βρήκα τέτοιους ανθρώπους!!!
Βρήκα άτομα που θα μπορούσαν να είναι φίλοι μου κι ας μην τους ξέρω.
Άτομα που μπορώ να συζητήσω άνετα, χωρίς αντιπαραθέσεις και οξύτητες. Άλλωστε, αυτό είναι και το νόημα: αν είχαμε όλοι την ίδια άποψη δεν θα υπήρχε λόγος να συζητάμε!
Άν κάποιος στηρίζεται στις δικές του "αποκλειστικές αλήθειες", εκ των πραγμάτων δεν έχει σκοπό να συζητήσει, δεν διαθέτει σεβασμό για την αποψη του άλλου και δεν είναι σε θέση να καταλάβει τις απλές εξηγήσεις, τι να την κάνει την επιστημονική άποψη; Για αυτούς η επιστήμη εξακολουθεί να είναι η "κακιά μάγισα" που ¨"συνομωτεί" κατά της ελληνικής γλώσσας! (Δε μιλάω για τον Αντέρωτα).
Επίσης, η στάση μου (να μην παρεμβάλλομαι σε αντιπαραθέσεις τέτοιου είδους) είναι φανερή στη Λέσχη! Συζητώ όχι σαν "ειδικός" αλλά σαν φίλος και μιας και τυχαίνει να διαθέτω κάποιες γνώσεις παραπάνω στο συγκεκριμένο θέμα -οπως π.χ. εσύ στο θέμα των Η/Υ -, είναι και θα είναι πάντα μεγάλη μου χαρά να τις μοιράζομαι με σας!! Επιστημονικότητα, άλλωστε, δεν είναι ο αυτοβαυκαλισμός!:Σαίξπηρ:

"Το μεγάλο πρόβλημα του κόσμου είναι ότι οι βλάκες είναι γεμάτοι αυτοπεποίθηση και οι έξυπνοι είναι γεμάτοι αμφιβολίες".
Bertrand Russell
 
Last edited:
Top