Ιερογλυφικά: Οι "Λόγοι του Θεού"

Με αφορμή το νήμα της Λορένας για την αιγυπτιακή γραφή, ακολουθεί μια πολύ σύντομη και συνοπτική παρουσίαση των αιγυπτιακών ιερογλυφικών, μιας γραφής που απασχόλησε πολύ τους αιγυπτιολόγους και γλωσσολόγους για πάρα πολλά χρόνια. Μιας και το θέμα των ιερογλυφικών είναι εκτενέστατο και χρήζει ειδικής μελέτης, εδώ παρουσιάζω ένα μικρό δείγμα αυτών, προκειμένου να κατανοήσετε λίγο την δομή της συγκεκριμένης γραφής. :)

Η Αιγυπτιακή γραφή ανακαλύφθηκε περίπου το 3000 π.Χ., όταν συστάθηκε το αιγυπτιακό κράτος και η Άνω και Κάτω Αίγυπτος ενωθήκανε. Για μεγάλο χρονικό διάστημα τα ιερογλυφικά αποτελούντο από περίπου 1000 σύμβολα, στυλιζαρισμένους ανθρώπους, ζώα, φυτά, εργαλεία κτλ. Ο αριθμός αυτός αυξήθηκε μόνο κατά την Ύστερη Περίοδο.

Ο όρος «ιερογλυφικά» προέρχεται από τις λέξεις «ιερές γλυφές» (=γραφές). Οι ίδιοι οι Αιγύπτιοι αποκαλούσαν τα ιερογλυφικά «Λόγοι του Θεού», αφιερώνοντας την εφεύρεσή τους στον θεό της σοφίας Θοθ, και είχαν μάλιστα και την δική τους θεά της γραφής την Σεσάτ.

Τα ιερογλυφικά χρησιμοποιούνταν κατά κύριο λόγο στην επιγραφή μνημείων, για να λαξευτούν κείμενα τα οποία θα διαρκούσαν αιώνια. Με τη χρήση καλαμιών, οι Αιγύπτιοι έγραφαν σε πάπυρο, σε μια ρέουσα, καλλιγραφική μορφή ιερογλυφικών. Αυτή η γραφή ονομάζονταν ιερατική. Εκτός από αυτήν, στην Ύστερη Περίοδο, υπήρξε και μία πιο ευχερής γραφή, δημοτική, η οποία χρησιμοποιούνταν σε έγγραφα και λίστες.

Παρόλο που αποκαλούνταν «ιερή», η γραφή εφευρέθηκε για καθαρά πρακτικούς λόγους. Η οργάνωση μιας αχανούς αυτοκρατορίας, κατέστησε απαραίτητη την καταγραφή και διατήρηση γεγονότων καθώς επίσης και την επικοινωνία με ανθρώπους σε μακρινά μέρη.

Αρχικά, οι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν εικονικές αναπαραστάσεις, τα λεγόμενα ιδεογράμματα (η απεικόνιση ενός αντικειμένου που επεξηγεί την ιδέα την οποία αναπαριστά). Τρία ζωγραφιστά δοχεία δήλωναν την φορολογική συνεισφορά στον Φαραώ τριών δοχείων με λάδι. Για δέκα δοχεία, δέκα γραμμές μπορούσαν να τοποθετηθούν δίπλα σε ένα δοχείο. Για χίλια, όμως, αυτό δεν ήταν πρακτικό. Τα ονόματα αυτών που χρωστούσαν φόρο, ακόμη και των ίδιων των Φαραώ, ήταν επίσης δύσκολο να αποτυπωθούν. Παρόλα αυτά, μια ιδιοφυής ανακάλυψη βοήθησε με κάποιο τρόπο. Για την αναπαράσταση πραγμάτων τα οποία ήταν δύσκολο να αποτυπωθούν, σχεδιάζονταν κάτι το οποίο ήταν ηχητικά παρόμοιο, και έτσι δεν μετρούσε πλέον η έννοια του συμβόλου, αλλά ο ήχος του. Για παράδειγμα, ο αριθμός 1000 και ο λωτός λέγονται και τα δύο «Kha», οπότε το φυτό σχεδιάζονταν έναντι του αριθμού 1000. Έτσι, 2000 δοχεία λαδιού μπορούσαν να αναπαρασταθούν με ένα δοχείο και δύο μίσχους λωτού. Το όνομα ενός από τους πρώτους βασιλείς «Narmer» σχεδιάζονταν με ένα ψάρι (nar) και ένα καλέμι (mer).



Το "στόμα" λεγόταν « ra” στα αιγυπτιακά, γι’αυτό και με την εικόνα του δείχνανε τον ήχο «r». Από αυτά τα είδη φωνογραμμάτων (η εικόνα που αναπαριστά συγκεκριμένο ήχο) συστάθηκε ένα αιγυπτιακό αλφάβητο 24 γραμμάτων, με το οποίο, για αρχή,μπορούσε να γραφτεί κάθε Αιγυπτιακή λέξη.



Η αποκρυπτογράφηση των ιερογλυφικών

Δυστυχώς, οι Αιγύπτιοι γραφείς δεν ήταν ικανοποιημένοι με την χρήση των 24 αυτών φωνογραμμάτων. Έδωσαν λιγότερη αξία στην απλότητα ή σε ένα σύστημα που θα δουλεύει πραγματικά, παρά στις πιθανές διαφοροποιήσεις και στην οπτική ομορφιά, και κατά συνέπεια δημιουργούσαν όλο και περισσότερα σύμβολα με πολλαπλά σύμφωνα (π.χ. σύμβολα που αντιστοιχούσαν σε συνδυασμούς γραμμάτων) στην Ύστερη Περίοδο. Συνήθως, έγραφαν τα σύμφωνα, αφήνοντας έξω τα φωνήεντα, όπως στα Εβραικά και τα Ελληνικά. Το ιερογλυφικό για το «στόμα» μπορεί συνεπώς να διαβαστεί όχι μόνο ως «r», αλλά και ως «ra, re, ri, ro, ar, er, ir και or “ , το οποίο σημαίνει ότι δεν ξέρουμε επακριβώς πώς ακουγόταν η αιγυπτιακή γλώσσα. Έτσι, για να την προφέρουμε, οι Αιγυπτιολόγοι τοποθετούν πάντα ένα «e” μεταξύ των συμφώνων, εάν δεν υπάρχει φωνήεν. Ακριβώς επειδή χωρίς φωνήεντα πολλές λέξεις είναι παρόμοιες μεταξύ τους (πβ. τα αγγλικά band και bond), οι αρχαίοι γραφείς συνήθιζαν να τοποθετούν επεξηγηματικά σύμβολα, χωρίς φωνητική αξία, από δίπλα τους, εξηγώντας έτσι, ποια λέξη εννοούν ακριβώς.




Η αποκρυπτογράφηση γίνεται ακόμη δυσκολότερη από το γεγονός ότι οι λέξεις και προτάσεις δεν χωρίζονται ούτε με κενά, ούτε με σημεία στίξης και τα ιερογλυφικά μπορούν να γραφτούν από τα δεξιά προς τα αριστερά, από αριστερά προς δεξιά, ή από κάτω προς τα πάνω. Τα ιερογλυφικά για τα ζώα και τους ανθρώπους δείχνουν την κατεύθυνση του κειμένου, καθώς τοποθετούνταν πάντα στην αρχή της λέξης.
Η αντιπαράθεση των φωνογραμμάτων, των επεξηγηματικών συμβόλων και των ιδεογραμμάτων, από όπου ξεκίνησαν όλα, είναι πραγματικά περίπλοκη. Αυτός ο συνδυασμός ήταν, μεταξύ άλλων, που κατέστησε την αποκρυπτογράφηση των ιερογλυφικών αδύνατη για πάρα πολλά χρόνια.

Τελικά, αποκρυπτογραφήθηκαν επιτυχώς μετά την ανακάλυψη της Στήλης της Ροζέττας το 1799, από τον Γάλλο φιλόλογο και αιγυπτιολόγο Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν.

Πηγή
Egypt: People-Gods-Pharaohs by Rose-Marie & Rainer Hagen
 
Τα ιερογλυφικά για τα ζώα και τους ανθρώπους δείχνουν την κατεύθυνση του κειμένου, καθώς τοποθετούνταν πάντα στην αρχή της λέξης.
Να προσθέσω εδώ το εξίσου σημαντικό ότι η φορά προς την οποία κοιτάζουν οι ανθρώπινες και οι ζωικές μορφές, είναι πάντα προς την αρχή του κειμένου.
Τί καταπληκτικό κεφάλαιο τα ιερογλυφικά, και γενικότερα η αιγυπτιολογία...
:προσκυνώ:
 
Να προσθέσω εδώ το εξίσου σημαντικό ότι η φορά προς την οποία κοιτάζουν οι ανθρώπινες και οι ζωικές μορφές, είναι πάντα προς την αρχή του κειμένου.
Τί καταπληκτικό κεφάλαιο τα ιερογλυφικά, και γενικότερα η αιγυπτιολογία...
:προσκυνώ:
Περίμενα την ανάρτησή σου φίλε Γλωσσολάγνε! :)))

Φυσικά, έχεις δίκιο όσον αφορά τη φορά του κειμένου. :ναι:
 
Last edited:
Μπράβο Ρεγινόρα, πολύ ωραία ανάρτηση και πολύ ενδιαφέρον το θέμα που επέλεξες! Θα ήταν ωραία να είχαμε περισσότερες σχετικές πληροφορίες. Θα αναζητήσω στη βιβλιοθήκη μου το "Ancient Evenings" του Norman Maιler, για να σας το παρουσιάσω. Αναφέρεται στο ταξίδι της ψυχής ενός νεκρού αρχαίου Αιγύπτιου, το οποίο μας περιγράφει ο ίδιος ο νεκρός. Το είχα διαβάσει πριν από πολλά χρόνια και με είχε εντυπωσιάσει.
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Μπραβο για το κειμενο και την πρωτοβουλια να μοιραστεις τις γνωσεις σου για ενα τοσο 'μυστηριο' για πολλους θεμα :)
 
Η φορά του κειμένου (όπως και στα αρχαϊκά Ελληνικά) ήταν κατά βούληση, είτε προς τα δεξιά είτε προς τα αριστερά. Υπήρχε όμως στα ιερογλυφικά ένας κανόνας: οι μορφές ανθρώπων ή ζώων, έπρεπε να κοιτάζουν πάντα προς την αρχή του κειμένου. Αυτό είναι σημαντικό βοήθημα σήμερα για τον αρχαιολόγο διότι, ελλείψει σημείων στίξης κ.λπ. στο κείμενο, ξέρει τουλάχιστον από πού ν' αρχίσει να διαβάζει! :)
 
Αγαπητή Ρεγινόρα, ήμουν στην Αίγυπτο το περασμένο καλοκαίρι μαζί με τη γυναίκα μου (μήνας μέλιτος). Μείναμε 15 μέρες. Στην αρχή παραθεερίσαμε στη Χουργκάντα, ένα θέρετρο στις όχθες της Ερυθράς Θάλασσας, εφάμιλλο του Σαρμ ελ Σέιγ που βρίσκεται βόρεια. Στη Χουργκάντα περάσαμε ΤΕΛΕΙΑ! Το συνιστώ ανεπιφύλακτα..Αραλίκι, γουότερ-σπορτς, βραδυνές περαντζάδες στο ξενοδοχείο.. Η πόλη δεν έλεγε και πολλά. ένα από τα event ήταν που πήγαμε με γουρούνες στην έρημο και συναντήσαμε κάτι βεδουίνους- αξιοθέατα. Στη συνέχεια σειρά είχε η κρουαζιέρα Λούξορ - Ασουάν! Με το καράβι παραλιακά του Νείλου, διασχίσαμε πολλά γνωστά σημεία, κυρίως ναούς της πτολεμαϊκής περιόδου που οι Χριστιανοί είχαν ανηλεώς βεβηλώσει. Τελικά φτάσαμε στην κοιλάδα των βασιλιάδων και των βασιλισσών. Μπήκαμε στους τάφους, απίστευτο... Παράλληλα εγώ διάβαζα και το βιβλίο των νεκρών για να είμαι ενήμερος για αυτά που βλέπω. Τρομερή η κρουαζιέρα, γνωρίσαμε και κάτι Αμερικάνους, περάσαμε πολύ ωραία. Αλλά πολύ μπαχτσίσι ρε παιδί μου... και με προτροπή του Οδηγού! Μετά στρατοπεδεύσαμε στο Κάιρο. Εκεί η κατάσταση ήταν ανυπόφορη από πλευράς πόλης (16 εκατ. άνθρωποι). Η πόλη εξαιρετικά βρώμικη και χωρίς οξυγόνο. Το καλύτερο βέβαια ήταν η επίσκεψη στις πυραμίδες και τη Σφίγγα. Η πυραμίδα του Κχούφου ή αλλιώς πυραμίδα του Χέωπα στέκει αγέρωχη ακόμη και σήμερα. Τέλος, Αλεξάνδρεια. Η βόλτα στο σπίτι του Καβάφη ήταν συγκινητική... Η βιβλιοθηκη δε με τρέλανε, αν και όντως έχει επτά ορόφους υπογείως που φωτίζονται όλοι με φυσικό φως!

Εντύπωση μού προξένησε η απίστευτη μυθιστορία του λαού αυτού. έμαθα απ' έξω τη ιστορία των θεών τους. Στην κορυφή των αιγυπτιακών μύθων στέκει η λεγόμενη Έσχατη Κρίση (Final Judgement) όπου ο νεκρός (Scribe Ani) κατεβαίνει στον κάτω κόσμο, όπου κυβερνα ο Όσιρης, για να κριθεί για τις πράξεις του.



Αγόρασα και βιβλία μετάφρασης των ιερογλυφικών αλλά συντομα κατάλαβα πως τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα από ότι φαίνονται. Πάντως έχω αντίγραφο του παπύρου (Scribe Ani) αλλά δεν αξιώθηκα ακόμη να τον κορνιζώσω.

Αγαπημένος μου θεός, ο Thoth
 
Πολύ ωραία! Φοβερή στιγμή ήταν όταν μάς εξηγούσε ο ξεναγός τα σχετικά με το ημερολόγιο των Αιγυπτίων που, αν δεν κάνω λάθος, απομεινάρια βρίσκει κανείς κοντά στο ναό του θεού Σόμπεκ. Ακόμη είναι τρομερό που όλο το temple of Philae το σήκωσε η Ουνέσκο πέτρα πέτρα και το πήγε σε ένα διππλανό νησάκι για διατήρηση. Άλλος αγαπημένος μου θεός είναι ο Ώρος! Τρομερή μορφή! Βέβαια, αυτό που μού κάνει εντύπωση είναι ότι οι Αιγύπτιοι προφανώς, ναι μεν είχαν σαν κορωνίδα τους το Ρα, αλλά ουσιαστικά λατρευαν τον Όσιρη, εξού και οι τόσες αναφορές και ύμνοι για το ταξίδι στον κάτω κόσμο, η συλλογή του βιβλίου των νεκρών κλπ.



 
Στην Βιβλιοθήκη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών παραδίδονται μαθήματα Ιερογλυφικών.....σε συνεργασία με το Ινσ.Αιγυπτιολογίας.....
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Παροτι εψαξα πολυ, δεν εχω καταλαβει ακομα πως προφερεται το συμβολο με τους 2 παπυρους, που μεταγραφεται ως y.

Αυτος ο ηχος φαινεται να ηταν πολυ ειδικος, γιατι αυτο το γραμμα φαινεται μονο στο τελος των λεξεων, ενω για πρακτικους λογους, οι γραφιαδες το ειχαν απλοποιησει απο ιδεογραμμα σε 2 γραμμουλες (//), κατι που δεν εχω υποψη μου να συμβαινει με αλλο γραμμα.
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Σημερα θα μιλησουμε για το γνωστο συμβολο ανχ (ankh) :))))



Το σύμβολο αυτό συμβολιζει τη ζωη, καθως και την αιωνια ζωη. Απεικονιζεται σε αιγυπτιακές τοιχογραφίες, το κρατουν οι θεοι σαν εξαρτημα. Ειναι ομως και ιερογλυφικος χαρακτηρας, και παριστανει τη λεξη "ζωή", "ζω", "ζωντανος" κλπ. Απο ο'τι διαβασα, χρησιμοποιουταν και σαν συμβολο της χριστιανικης Κοπτικης θρησκειας, λογω της ομοιοτητας του με σταυρο. Ακομα και σημερα, λογω της ποπκουλτουροποιησης (!!) της αχαιας αιγυπτου και του νιου ειζ, το βλεπουμε σαν τατουαζ, φυλαχτο ή μενταγιον. Ειναι και αξεσουαρ της γκοθ κουλτουρας, και απο οτι εικαζει ενα αξιολογο μελος της παρεας, ισως παραπεμπει σε απεθαντους, λογω του συσχετισμου του με την αιωνια ζωη.

------------------

Τωρα λεω να περιγραψω πως χρησιμοποιειται και πως διαβαζεται/προφερεται αυτο το συμβολο στα ιερογλυφικα.

Οπως ειπωθηκε στις προηγουμενες σελιδες αυτου του νηματος, τα αιγυπτιακα βασιζονται στα συμφωνα (οπως οι αραβικες και συγγενικες τους γλωσσες). Ετσι ενας χαρακτηρας δε χρησιμοποιειται μονο ως ιδεογραμμα, αλλα παριστανει και τα συμφωνα απο τα οποια αποτελειται. Αν υποθεσουμε οτι τα ελληνικα γραφονται με ιερογλυφικα, το σχημα
που παριστανει ενα κλαδι, διαβαζεται Κ-Λ-Δ, και μπορει να γραψει τις λεξεις "κλαδί", "κλάδος", ακόμα και την ετυμολογικά άσχετη λέξη "κλειδί".

Τωρα, στο συστημα των ιερογλυφικων, ενα ιδεογραμμα δε χρησιμοποιειται συνηθως μονο του, αλλα συνοδευεται απο αλφαβητικους χαρακτηρες που δειχνουν την προφορα του. Ετσι γινεται περιπου και στα κινεζικα. Ετσι η λεξη "κλαδι" γραφεται
-Λ-Δ αλλα και Κ-Λ-Δ-
.

Χαρη σε αυτες τις εναλλακτικες ορθογραφιες, οι αιγυπτιολογοι μπορουν να καταλαβουν ποια συμφωνα ακριβως παριστανει το καθε συμβολο, αν και οχι τα φωνηεντα.

Η λεξη "ζωη" στα ιερογλυφικα, συνηθως γραφεται
με τα δυο τελευταια γραμματα να παριστανουν τα συμφωνα Ν και παχυ Χ.

Για να μη τα πολυλογουμε, το ιερογλυφικο ανχ παριστανει τα συμφωνα ʕ-Ν-Χ. Το πρωτο συμφωνο ειναι ενας λαρυγγικος ηχος που υπαρχει στα αραβικα και τα εβραικα (το γραμμα ʕayn). Το τελευταιο Χ ειναι και αυτο ενα παχυ Χ που υπαρχει σε αυτες τις γλωσσες. Το πως προφεροταν ολη μαζι η λεξη δεν ειναι γνωστο φυσικα, αλλα υποθετουμε οτι ηταν κατι σαν "ʕααναχχ". Στη Κοπτικη γλωσσα αυτη η λεξη απλοποιηθηκε και γραφεται στο ελληνικο αλφαβητο σαν ΩΝϧ (το τελευταιο ειναι ενα ειδικο κοπτικο γραμμα για το παχυ Χ, αφου στην ελληνικη γλωσσα και το αλφαβητο δεν υπαρχει αυτος ο ηχος).

Χαριν απλοτητας, οι αιγυπτιολογοι το δυσκολο συμφωνο ʕ το προφερουν απλα "α", οποτε το ʕ-Ν-Χ προφερεται απλα "ανχ", χωρις να μας ενδιαφερουν ενδιαμεσα φωνηεντα. Εξ ου και το ονομα.

---------------------

Επισης, τιθεται το ζητημα του τι ακριβως παριστανει το συμβολο/ιερογλυφικο. Αυτο εχει να κανει με το ζητημα του πως παριστανεις μια αφηρημενη εννοια οπως "ζωη" ιδεογραμματικα!

Οπως εδειξα με το παραδειγμα μου με το "κλαδι", ενα ιερογλυφικο μπορει να χρησιμοποιηθει "δανεικά" για ασχετες λεξεις οπως "κλειδί", μονο και μονο επειδη εχει τα ιδια συμφωνα. Υπαρχει η θεωρια οτι το ιερογλυφικο δεν παριστανει τιποτα αλλο παρα τα κορδονια ενος σανδαλιου (!!!!!) οπως φαινονται απο πανω. Επειδη στα αιγυπτιακα η λεξη για το κορδονι πιθανον εχει τα συμφωνα ʕ-Ν-Χ, οπως και η λεξη για τη ζωη, ετσι χρησιμοποιηθηκε "δανεικα" το σχημα του κορδονιου.

Οντως, το ιερογλυφικο αυτο χρησιμοποιειται για σχετικες και για ασχετες λεξεις, οπως "ζω", "ζωντανος", "ορκος", "ορκιζομαι", "πορτοφυλλο", "αλαβαστρο", "καθρεφτης", ακομα και για ενα ειδος σκαθαριου. Αυτο βεβαια, επειδη αυτες οι λεξεις τυχαινει να εχουν τα συμφωνα ʕ-Ν-Χ, αν και πιθανοτατα ειχαν διαφορετικα φωνηεντα (για τα οποια δεν μπορουμε να ξερουμε).

Αλλη θεωρια λεει οτι πιθανοτατα παριστανει κατι τελετουργικο, οπως μια ζωνη-ποδιά που θα φορουσαν οι ιερεις.

Χαρακτηρες που μοιαζουν με ανχ εχουμε σε αλλες αρχαιες γραφες, οπως στη Γραμμικη Β, στο Κυπριακο συλλαβαριο και σε αλλες. Ο χαρακτηρας
στη Β παριστανει τη συλλαβη "dja". Επειδη ομως η προελευση αυτων των γραφων, και η πιθανη τους συγγενεια με τα αιγυπτιακα ιερογλυφικα, ειναι αγνωστη, δεν μπορουμε να ξερουμε αν προκειται για ανχ, η αν ειναι συμπτωση. Δεν αποκλειεται επομενως η σημασια του συμβολου να αντλειται απο καποια προ-Αιγυπτιακη λατρεια της προϊστορικης μεσογειου



Ηταν μια κοινωνικη προσφορα απο εμενα. Τωρα μπορειτε να το χτυπησετε τατουαζ... και να ξερετε :)))



Τσίου, ερωτησεις;;;
 
Last edited:
Top