Η γοητεία που προκαλεί στον άνθρωπο η σπηλιά μπορεί να θεωρηθεί αρχετυπική. Το περίεργο με τη σπηλιά είναι ότι δημιουργεί δύο εντελώς αντίθετα συναισθήματα στον άνθρωπο. Από τη μία έλξη και περιέργεια και από την άλλη φόβο, ακόμα και αποστροφή. Τα συναισθήματα για τη σπηλιά αντανακλούν τα συναισθήματά μας προς την ίδια τη γη, που θεωρείται από τον άνθρωπο μήτρα αλλά ταυτόχρονα και τάφος .
Πρώτος ο Όμηρος εκμεταλλεύτηκε τις πολλαπλές ερμηνείες της σπηλιάς και στην Οδύσσεια συναντάμε τρεις : πρώτα, τη σπηλιά των Κυκλώπων, όπου παγιδεύονται και καταβροχθίζονται πολλοί από τους συντρόφους του Οδυσσέα, μετά, τη σπηλιά της Καλυψώς, όπου η Νύμφη κρατά αιχμάλωτο τον ήρωα για πολλά χρόνια και, τέλος, τη σπηλιά των Νυμφών, λίγο πριν ο Οδυσσέας πατήσει το χώμα της Ιθάκης, όπου αυτός και η Αθηνά κρύβουν τα υπάρχοντά του και προσεύχονται στις Νύμφες.
Στις παραπάνω σπηλιές και έτσι όπως περιγράφονται από τον Όμηρο, ανιχνεύουμε τρεις ιδιότητές τους : σηματοδότηση κινδύνου ή θάνατος (Κύκλωπες), ερωτική φωλιά (Καλυψώ), ασφάλεια (Νύμφες).
Στη μετέπειτα λογοτεχνία, η σπηλιά χρησιμοποιείται πολύ συχνά σα σύμβολο των τριών παραπάνω εννοιών. Μία πολύ γνωστή σπηλιά είναι αυτή του Μαρκ Τουέην στις Περιπέτειες του Τομ Σώγερ. Η σπηλιά κεντρίζει την περιέργεια των παιδιών που θέλουν να την εξερευνήσουν. Ο Τομ και η Μπέκυ, όμως, απομακρύνονται από την ομάδα, χάνονται μέσα στη σπηλιά και αρχίζει η αγωνία. Η αγωνία, μάλιστα, κορυφώνεται όταν ο Τομ διαπιστώνει ότι ο επικίνδυνος Ίντζουν Τζο χρησιμοποιεί τη σπηλιά για κρυσφήγετο.
Ο Τουέην εδώ αποδίδει δύο ιδιότητες στη σπηλιά : μυστήριο / κίνδυνος αλλά και ερωτική φωλιά. Παρόλο που πρόκειται για παιδική λογοτεχνία, ο Τομ είναι ερωτευμένος με τη Μπέκυ και μέσα στη σπηλιά είναι η πρώτη φορά ίσως που συμπεριφέρεται «σαν άντρας», με σκοπό να βρουν γρήγορα μια διέξοδο και να φύγουν.
Η σπηλιά έχει βαρύνουσα σημασία και στη Σχισμή της Ντόρις Λέσσινγκ. Σ’ αυτό το μυθιστόρημα η συγγραφέας στήνει μια μυθοπλασία για την παρουσία των γυναικών και των ανδρών πάνω στη γη. Για τις γυναίκες γράφει ότι προηγήθηκαν των ανδρών, ήταν πλάσματα της θάλασσας και κατοικούσαν σε σπήλαια με ψηλούς θόλους και αμμώδεις πυθμένες. Στην πορεία του μυθιστορήματος, γίνεται φανερό ότι οι σπηλιές αντιπροσώπευαν για τις γυναίκες την ασφάλεια και τη σιγουριά τους, αυτό που τους προστάτευε από τα στοιχεία της φύσης. Αρνούνταν να τις αποχωριστούν ακόμα και για κάτι καλύτερο.
Άλλες σπηλιές;
Πρώτος ο Όμηρος εκμεταλλεύτηκε τις πολλαπλές ερμηνείες της σπηλιάς και στην Οδύσσεια συναντάμε τρεις : πρώτα, τη σπηλιά των Κυκλώπων, όπου παγιδεύονται και καταβροχθίζονται πολλοί από τους συντρόφους του Οδυσσέα, μετά, τη σπηλιά της Καλυψώς, όπου η Νύμφη κρατά αιχμάλωτο τον ήρωα για πολλά χρόνια και, τέλος, τη σπηλιά των Νυμφών, λίγο πριν ο Οδυσσέας πατήσει το χώμα της Ιθάκης, όπου αυτός και η Αθηνά κρύβουν τα υπάρχοντά του και προσεύχονται στις Νύμφες.
Στις παραπάνω σπηλιές και έτσι όπως περιγράφονται από τον Όμηρο, ανιχνεύουμε τρεις ιδιότητές τους : σηματοδότηση κινδύνου ή θάνατος (Κύκλωπες), ερωτική φωλιά (Καλυψώ), ασφάλεια (Νύμφες).
Στη μετέπειτα λογοτεχνία, η σπηλιά χρησιμοποιείται πολύ συχνά σα σύμβολο των τριών παραπάνω εννοιών. Μία πολύ γνωστή σπηλιά είναι αυτή του Μαρκ Τουέην στις Περιπέτειες του Τομ Σώγερ. Η σπηλιά κεντρίζει την περιέργεια των παιδιών που θέλουν να την εξερευνήσουν. Ο Τομ και η Μπέκυ, όμως, απομακρύνονται από την ομάδα, χάνονται μέσα στη σπηλιά και αρχίζει η αγωνία. Η αγωνία, μάλιστα, κορυφώνεται όταν ο Τομ διαπιστώνει ότι ο επικίνδυνος Ίντζουν Τζο χρησιμοποιεί τη σπηλιά για κρυσφήγετο.
Ο Τουέην εδώ αποδίδει δύο ιδιότητες στη σπηλιά : μυστήριο / κίνδυνος αλλά και ερωτική φωλιά. Παρόλο που πρόκειται για παιδική λογοτεχνία, ο Τομ είναι ερωτευμένος με τη Μπέκυ και μέσα στη σπηλιά είναι η πρώτη φορά ίσως που συμπεριφέρεται «σαν άντρας», με σκοπό να βρουν γρήγορα μια διέξοδο και να φύγουν.
Η σπηλιά έχει βαρύνουσα σημασία και στη Σχισμή της Ντόρις Λέσσινγκ. Σ’ αυτό το μυθιστόρημα η συγγραφέας στήνει μια μυθοπλασία για την παρουσία των γυναικών και των ανδρών πάνω στη γη. Για τις γυναίκες γράφει ότι προηγήθηκαν των ανδρών, ήταν πλάσματα της θάλασσας και κατοικούσαν σε σπήλαια με ψηλούς θόλους και αμμώδεις πυθμένες. Στην πορεία του μυθιστορήματος, γίνεται φανερό ότι οι σπηλιές αντιπροσώπευαν για τις γυναίκες την ασφάλεια και τη σιγουριά τους, αυτό που τους προστάτευε από τα στοιχεία της φύσης. Αρνούνταν να τις αποχωριστούν ακόμα και για κάτι καλύτερο.
Άλλες σπηλιές;