Το άσχημο ξάδερφακι του Ρεαλισμού, ο Νατουραλισμός, ξεπρόβαλλε το 1860. Σύμφωνα με τον Υβ Σεβρέλ, η αρχή έγινε το 1864, με το Ζερμινί Λασερτέ των αδελφών Γκονκούρ.
Αρχικά υπήρχε ένα μάγκωμα με αυτό λογοτεχνικό ρεύμα, ακόμη και με το όνομα του, (π.χ ο Εντμόν ντε Γκονκούρ προτιμούσε το 'Νατουρισμός').
Επικράτησε το 'Νατουραλισμός', όνομα που ο Εμίλ Ζολά αρνήθηκε πως επινόησε, και πέταξε το μπαλάκι στον Μονταίν και τον Ιππόλυτο Τάιν.
Οι Νατουραλιστές επεδίωκαν να παρουσιάσουν την—θλιβερή—πραγματικότητα όπως ακριβώς είναι. Πίστευαν πως η λογοτεχνία μπορούσε να αναδείξει τα προβλήματα της κοινωνίας, και να προσφέρει (μόνο) επίγνωση.
Απορροφημένοι από την ανθρώπινη φύση, λίγη βαρύτητα έδιναν στο κάλλος της αφήγησης ή την πλοκή. Όχημα τους ήταν οι κεντρικοί (αντί)ήρωες, ήρωες χωρίς ελεύθερη βούληση, υποταγμένοι στα ζωώδη ένστικτα τους, και με μέλλον προδιαγεγραμμένο από την κληρονομικοτητα και το περιβάλλον τους.
Κυριότερος εκπρόσωπος του νατουραλισμου ήταν ο πολυγραφοτατος Εμίλ Ζολά.
Πάνω στις θεωρίες και τις ιδέες των Ωγκίστ Κοντ, Ιππόλυτου Τάιν, Κλοντ Μπερνάρ και του Δαρβίνου, έχτισε τον Νατουραλισμό.
Μέτα την συγγραφή του Τερέζ Ρακέν, επηρεασμένος από την Ανθρώπινη κωμωδία του Ονορε ντε Μπαλζάκ, ο Εμίλ Ζολά άρχισε να γράφει την σειρά έργων Ρουγκόν Μακάρ.
Κάθε φορά αντιμετώπιζε τους ήρωες του σαν πειραματοζωα, τους παρακολουθουσε και (κατ)έγραφε την πορεία τους με "επιστημονική αντικειμενικότητα".
Οι περισσότερες χώρες δεν πήραν με καλό μάτι τον νατουραλισμό, ειδικά η Αγγλια. Το άσχημο είδωλο στον καθρέφτη προκαλούσε, στην καλύτερη, συνοφρύωση. Η απουσία καλών προτύπων και ηθικής, η πτώση των κεντρικών προσώπων, η αθλιότητα τους και η παρουσίαση τους ως κάτι καλύτερο από άγρια ζώα, δεν βοήθησαν το αναγνωστικό κοινο και τους κριτικούς. Παρ' όλα αυτα, ο νατουραλισμός κατάφερε να περάσει τα σύνορα της Γαλλίας, και η επίδραση του φαίνεται στα έργα πολλών, οπως:
Γκέρχαρτ Χάουπτμαν (Γερμανία)
Θίοντορ Ντράιζερ, Τζακ Λόντον, Στήβεν Κρέιν, Φρανκ Νόρις, Χάμλιν Γκάρλαντ (ΗΠΑ)
Αύγουστος Στρίντμπεργκ (Σουηδία)
Ερρίκο Ίμπσεν (Νορβηγία)
Άντον Τσεχωφ, Λέων Τολστοι (Ρωσία).
Αρχικά υπήρχε ένα μάγκωμα με αυτό λογοτεχνικό ρεύμα, ακόμη και με το όνομα του, (π.χ ο Εντμόν ντε Γκονκούρ προτιμούσε το 'Νατουρισμός').
Επικράτησε το 'Νατουραλισμός', όνομα που ο Εμίλ Ζολά αρνήθηκε πως επινόησε, και πέταξε το μπαλάκι στον Μονταίν και τον Ιππόλυτο Τάιν.
Οι Νατουραλιστές επεδίωκαν να παρουσιάσουν την—θλιβερή—πραγματικότητα όπως ακριβώς είναι. Πίστευαν πως η λογοτεχνία μπορούσε να αναδείξει τα προβλήματα της κοινωνίας, και να προσφέρει (μόνο) επίγνωση.
Απορροφημένοι από την ανθρώπινη φύση, λίγη βαρύτητα έδιναν στο κάλλος της αφήγησης ή την πλοκή. Όχημα τους ήταν οι κεντρικοί (αντί)ήρωες, ήρωες χωρίς ελεύθερη βούληση, υποταγμένοι στα ζωώδη ένστικτα τους, και με μέλλον προδιαγεγραμμένο από την κληρονομικοτητα και το περιβάλλον τους.
Κυριότερος εκπρόσωπος του νατουραλισμου ήταν ο πολυγραφοτατος Εμίλ Ζολά.
Πάνω στις θεωρίες και τις ιδέες των Ωγκίστ Κοντ, Ιππόλυτου Τάιν, Κλοντ Μπερνάρ και του Δαρβίνου, έχτισε τον Νατουραλισμό.
Μέτα την συγγραφή του Τερέζ Ρακέν, επηρεασμένος από την Ανθρώπινη κωμωδία του Ονορε ντε Μπαλζάκ, ο Εμίλ Ζολά άρχισε να γράφει την σειρά έργων Ρουγκόν Μακάρ.
Κάθε φορά αντιμετώπιζε τους ήρωες του σαν πειραματοζωα, τους παρακολουθουσε και (κατ)έγραφε την πορεία τους με "επιστημονική αντικειμενικότητα".
Οι περισσότερες χώρες δεν πήραν με καλό μάτι τον νατουραλισμό, ειδικά η Αγγλια. Το άσχημο είδωλο στον καθρέφτη προκαλούσε, στην καλύτερη, συνοφρύωση. Η απουσία καλών προτύπων και ηθικής, η πτώση των κεντρικών προσώπων, η αθλιότητα τους και η παρουσίαση τους ως κάτι καλύτερο από άγρια ζώα, δεν βοήθησαν το αναγνωστικό κοινο και τους κριτικούς. Παρ' όλα αυτα, ο νατουραλισμός κατάφερε να περάσει τα σύνορα της Γαλλίας, και η επίδραση του φαίνεται στα έργα πολλών, οπως:
Γκέρχαρτ Χάουπτμαν (Γερμανία)
Θίοντορ Ντράιζερ, Τζακ Λόντον, Στήβεν Κρέιν, Φρανκ Νόρις, Χάμλιν Γκάρλαντ (ΗΠΑ)
Αύγουστος Στρίντμπεργκ (Σουηδία)
Ερρίκο Ίμπσεν (Νορβηγία)
Άντον Τσεχωφ, Λέων Τολστοι (Ρωσία).