Το δευτερο βιβλίο της φετινής 5αδας (αν φτασουν να ειναι 5
) ειναι
αυτό που διαβάζω τώρα. Πάλι καταπιανεται λογοτεχνικα με αυτο που ονομαζεται (κι ισως, τρομαζει καποιος) ιστορικο μυθιστόρημα, με τον ιδιο τροπο που το εκανε και στον ετερο ογκόλιθό της, Αδριανου Απομνημονευματα. Οπως και το υστερο, ετσι και το προτερο αρχισε να συγγραφει στην πρωτη πρωτη νιοτη της για να ολοκληρωσει πολυ αργοτερα, κουβαλωντας εντος της για δεκαετιες τον ηρωα.
Τριτοπροσωπη γραφή εδω, πρωτοπροσωπη στον Αδριανο.
Υπαρχει μια στρεβλή εντύπωση οτι το βιβλιο τουτο ειναι δύσκολο κι απαιτητικό, whatever that means. Η προζα της Γιουρσεναρ ειναι πυκνη και πλουσια, ειναι το μεδουλι της λογοτεχνιας. Δεν απαιτείται κανενα effort για να διεισδύσει κανείς στο κείμενο ή στο νόημά του. Επικαθεται απαλά στον πυρήνα του αναγνωστη και εισδυει αυτο, απο μονο του.
Καμία αναφορα για τον γαλλικο τιτλο L'Œuvre au noir που, αν δεν ειχε προηγηθει ο δρακος της Μπουραζοπουλου, χαμπαρι δεν θα περναμε οτι προκειται γαι το πρωτο αλχημιστικο σταδιο μεταστοιχειωσης μετάλλων σε χρυσο, δηλαδη τη Μελανωση.