Σίγκμουντ Φρόυντ (Sigmund Freud)

Παιδιά απο ότι κατάλαβα , ο Φρουντ ήταν ο πατέρας της ψυχανάλυσης και αυτος που ανέλυσε τα όνειρα, ο Εριχ Φρομ πάλι ήταν ο πατέρας της κοινωνιολογίας αλλα και της ψυχολογίας; ξέρετε την διαφορά μεταξυ ψυχανάλυσης και κοινωνιολογίας γιατι μου φαινονται δυο παράλληλες επιστήμες αρκετά, εκτος βεβαια πως η μια ασχολειται με το άτομο και η άλλη με την κοινωνια συνολικά!

Ο Ουμπερτο Εκο πάλι ασχολειται και με τις δυο αυτές επιστημες, η κάνω λάθος, τα εχω λίγο μπερδεψει μάλλον!
 

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Με αυτά ως βάση, προχωρά στο διαχωρισμό τριών ψυχικών επιπέδων, τα λεγόμενα αυτό (id), εγώ (ego) και υπερεγώ (superego).

Το αυτό είναι το ρεζερβουάρ της λίμπιντο, η πρωταρχική πηγή κάθε ψυχικής μας ενέργειας. Σκοπός του είναι να ικανοποιεί την πρωταρχική αρχή της ζωής, που ο Φρόιντ θεωρεί ότι είναι η αρχή της ηδονής. Το αυτό είναι άνομο, ακοινώνητο και ανήθικο και η λειτουργία του αφορά αποκλειστικά την ικανοποίηση των ενστίκτων μας.

Το εγώ, απ’ την άλλη, είναι η κοινή λογική. Παρόλο που του λείπει η δυναμικότητα του id, καταφέρνει και χαλιναγωγεί τις ενστικτώδεις ορμές του πρώτου, έτσι ώστε αυτές να μην απελευθερώνονται με καταστρεπτικές συνέπειες. Το εγώ είναι ένας διάμεσος ανάμεσα στον εσωτερικό μας κόσμο και τον εξωτερικό.

Η τρίτη παράμετρος, το υπερεγώ λειτουργεί κυρίως για να προστατέψει την κοινωνία. Κυρίως ασυνείδητο, αφορά την ηθική, την περηφάνεια και, όταν βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες, την ενοχή.

Αν λοιπόν το αυτό κυριαρχείται από την αρχή της ηδονής, το εγώ κυριαρχείται από την αρχή της λογικής, ενώ το υπερεγώ από την αρχή της ηθικής. Με απλά λόγια, το αυτό είναι αυτό που μας κάνει «δαίμονες», το υπερεγώ είναι αυτό που μας κάνει "άγγελους" (αλλά και, στη χειρότερη, πλάσματα απόλυτα συμβιβασμένα με τις κοινωνικές συμβάσεις) και απομένει στο εγώ να μπορέσει να βρει την ισορροπία ανάμεσα στις δύο αυτές αντικρουόμενες δυνάμεις.
Έβλεπα τώρα αυτό το κάπως αστείο βιντεάκι, που όμως συνοψίζει πολύ ξεκάθαρα τον φροϊδικό διαχωρισμό σε αυτό, εγώ και υπερεγώ και θυμήθηκα αυτό εδώ το νήμα και την σχετική αναφορά τής Χρυσηίδας.

Το βιντεάκι αστείο μεταξύ άλλων επειδή είναι χαρακτηριστικό μιας άλλης εποχής όσον αφορά την εμφάνιση και την μόδα. :))))
 
Έβλεπα τώρα αυτό το κάπως αστείο βιντεάκι, που όμως συνοψίζει πολύ ξεκάθαρα τον φροϊδικό διαχωρισμό σε αυτό, εγώ και υπερεγώ και θυμήθηκα αυτό εδώ το νήμα και την σχετική αναφορά τής Χρυσηίδας.

Το βιντεάκι αστείο μεταξύ άλλων επειδή είναι χαρακτηριστικό μιας άλλης εποχής όσον αφορά την εμφάνιση και την μόδα. :))))
είναι λίγο αστείο και το θεατρικό θα 'λεγα.. αλλά μ'αρέσει ο τρόπος που επιδεικνύει τις συγκρούσεις που κυριαρχούν στον ψυχισμό μας.. η φωνή του αυστηρού υπερεγώ και του εκείνου που ρέπει στην ηδονή..για τον Freud,το συγκρουσιακό είναι πρωταρχικής σημασίας.
 

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Διαβαζω αυτον τον καιρο το : Μελετες στην υστερια, οπου ο Φρόυντ και ο Μπραουερ (καπως ετσι), μελετουν κυριως γυναικες με ψυχικα συμπτωματα, τις υποβαλουν σε ψυχαναλυση, υπνοθεραπιες κτλ και καποιες απο αυτες εν τελει θεραπευονται.

Εχω διαβασει και αλλα βιβλια του Φρουντ, ομως πρωτη φορα σταθηκα σ'αυτο που θα σχολιασω τωρα :

Ο Φρουντ, περιγραφει καποιες γυναικες, με συμπτωματα που ομοια τους, δεν εχω ξαναδει, και πραγματικα εχω αρχισει να αμφιβαλλω.. Εντονος βηχας που αποδιδεται σε ψυχικα αιτια, παραλυση των ακρων, προβλημα στην οραση.. Ολα αυτα και πολλα αλλα ακομη, υποτιθεται πως τις εξετασαν οι συμβατικοι γιατροι και δεν βρηκαν καποια γνωστη αρρωστια και τελικα κατεληξαν πως προκειται για ψυχικη διαταραχη.

Ενα ηπιο ασθμα, ανακαλυψα πως εχω και για να το καταλαβω, πηγα σε 4 διαφορετικους γιατρους. Συμπτωματα : εντονος βηχας! Ο πρωτος ειπε πως ηταν αποτελεσμα ιωσης, ο επομενος οτι εμεινε απο κρυωμα, και ο τριτος οχι εχω εμμονη με τους γιατρους και ειναι η ιδεα μου. Μονο ο τεταρτος (και αφου ειχα εξαντληθει να βηχω), υποψιαστηκε πως εχω ασθμα. Συγκρινοντας τους γιατρους εκεινης της εποχης και τα μεσα που ειχαν τοτε... νομιζω πως θα πηγαινα βουρ για ψυχικη ασθενεια :ωιμέ:

Καταλαβαινω (οπως και το αναφερει) πως κυρια αιτια αυτων των ψυχολογικων διαταραχων σ'αυτες τις γυναικες, ειναι η καταπιεσμενη σεξουαλικοτητα και η περιορισμενη σε ολους τους τομεις ζωη τους. Και σιγουρα αυτος ο περιορισμος δεν υπαρχει σε τετοιο βαθμο σημερα, αλλα.. και παλι καποιες αμφιβολιες τις εχω. Τα συμπτωματα ειναι παρα πολλα, και ειμαι σιγουρη πως σημερα θα τις τρελαιναν στις ιατρικες εξετασεις και παλι.. σιγουροι δεν θα ηταν οτι ολα αυτα ειναι ψυχολογικα.

Οι περιπτωσεις που αναφερει ειναι παρα πολυ τραβηγμενες. Στον κυκλο μου, και απο οσο ξερω δεν συναντησα ποτε κατι παρομοιο. Ουτε καν και απο ατομα που ξερω πως απευθυνθηκαν σε καποιον ψυχολογο. Σε ολους ειδα καποια συνηθη συμπτωματα, οπως μελαγχολια, εκρηξεις θυμου, αφηρημαδα, υπνηλια κτλ. Τοσο εντονα σωματικα συμπτωματα πρωτη φορα τα συναντω εδω

Επειτα.. η θεραπεια! Αφου αναλυσανε επι ωρες και ειπανε τωρα, στο τελος η Αννα Ο (μια περιφημη ασθενης) ανακαλυψε (επειτα απο υπνωση) πως η αιτια που δεν επινε νερο, ηταν που ειδε τον σιχαμερο σκυλο της νταντας που μισουσε, να πινει νερο απο ενα ποτηρι.. και μολις καταλαβε οτι αυτο ηταν, ξαναπιε νερο.


Ενα θα πω : μακαρι ολα να θεραπευονταν ετσι και τοσο απλα
 
Λορένα, μήπως είναι λίγο παρακινδυνευμένο εκ μέρους μας να κρίνουμε τις μελέτες του Φρόιντ;

Νομίζω ότι έχεις παραξηγήσει ένα πράγμα. Την ασθένεια που ονομάζεται υστερία. Λες ότι στον κύκλο σου δεν συνάντησες ποτέ κάτι παρόμοιο. Μα δεν είναι και εύκολο να συναντήσεις υστερικούς ανθρώπους, και ευτυχώς δηλαδή, γιατί η υστερία δεν είναι τόσο συνηθισμένη ασθένεια όσο η κατάθλιψη και οι παρόμοιες με την κατάθλιψη ασθένειες, που εδώ και κάμποσα χρόνια είναι σε έξαρση. Αυτό νομίζω ότι μας περιγράφεις παραπάνω, κάνοντας λόγο για μελαγχολίες κλπ.

Την ακρίβεια των δεδομένων που διαβάζεις στο συγκεκριμένο βιβλίο δεν μπορώ να την σχολιάσω, γιατί δεν είμαι γιατρός και δεν ξέρω αν η υστερία αντιμετωπίζεται σήμερα βασιζόμενη στις θεωρίες του Φρόιντ ή όχι. Εννοείται ότι κάποιες από τις θεωρίες του σήμερα έχουν καταρριφθεί, η αλήθεια όμως είναι ότι οι περισσότερες ζουν και βασιλεύουν και βρίσκονται έστω και σαν βάση, εκλεπτυσμένες και εκσυγχρονισμένες, πίσω από την σύγχρονη ψυχανάλυση.

Ενα θα πω : μακαρι ολα να θεραπευονταν ετσι και τοσο απλα
Δεν είναι καθόλου μα καθόλου απλό, ακόμα και στην προοδευτική σύγχρονη κοινωνία μας να καταλήξεις στον ψυχίατρο. Και τονίζω την λέξη ψυχίατρος, γιατί ο Φρόιντ ήταν ψυχίατρος, δηλαδή γιατρός πάνω απ' όλα, και όχι ψυχολόγος. 'Αλλο το ένα και άλλο το άλλο και οφείλουμε να τα διαχωρίζουμε. Αλλά ακόμα και αν καταλήξεις στον ψυχίατρο, θεωρώ ότι αποτελεί την πιο επώδυνη διαδικασία να καταφέρουν γιατρός και ασθενής να βρουν την ασθένεια και τα αίτια που την προκαλούν.

Για μένα, λοιπόν, μακάρι ποτέ κανείς να μη χρειαστεί αυτήν την ιατρική ιδιότητα.
 

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
( :χαχα: Λορένα: Joseph Breuer που ακούγεται σαν σε Γιόζεφ Μπρόιερ, βεβαίως. )
 
Δηλ. Χρυς, υπαρχει ψυχική ασθένεια κατα Φροιντ τελικά και δεν ειναι απλως ένας ιατρικός μυθος όπως μας τονίζει ο πατηρ-Φαρος! δηλ. οτι οι ανθρωποι αρρωσταινουν ψυχικά γιατι τρεις βασικές τους ανάγκες δεν έχουν ικανοποιηθεί ποτε, να παιρνουν και να δινουν αγάπη και να ανανωριζεται η αξια τους απο το περιβάλλον τους, να αναγνωριζονται σαν οντοτητες λεει επισης πως οι θεωριες του Φροιντ εχουν ξεπεραστει πια , τι να πιστεψεις και η προσφυγη στο παρελθόν και στα λαθη των άλλων μονο κακό φερνει σε καποιον που πάσχει ψυχικά!

παντως για την καταπιεσμένη, γυναικεια σεξουαλικότητα τι να πω, σημερα δεν ειναι ετσι τα κορίτσια, οπως ηταν στην εποχή των μανάδων μας που πολλες εξ' αυτων δεν διανοουνταν προγαμιαια σχεση χωρίς γάμο..αλλα σήμερα εχουμε και περισσότερο άγχος, πως εξηγειται; το εχω παρατηρησει και σε γυναικες τελειως ανεξαρτητες πως δεν ελεχγουν νευρα και λόγια και μου κάνει εντυπωση, θα ελεγες κάποιος πως θα ηταν πιο χαλαρές..πάντως νομιζω πως ειναι και περιβαντολογικό πια το θεμα της ψυχικης ασθενειας, δηλ. ο τυποποιημένος πια και τσιμεντοποιημένος κοσμος μας, θα κοιταξω και Φροιντ και θα ξαναεπανερθω..
 

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Ακόμα και σήμερα, Αριάδνη, υπάρχει κόσμος, πάρα πολύς κόσμος μάλιστα, που καταπιέζεται ψυχικά, σεξουλικά κτλ.

Κατά τον Φρόιντ η καταπιεσμένη αυτή ψυχική ενέργεια βρίσκει διέξοδο σε σωματικές αντιδράσεις. Αυτό όχι απλά δεν ξεπεράστηκε αλλά είναι γενικώς παραδεκτό σήμερα εξού και μιλάμε για ψυχοσωματικές ασθένειες, για ασθένειες δηλ. που έχουν ψυχική αρχή και εκδηλώνονται σωματικά.

Δεν είναι μήτε σύμπτωση μήτε αυθαιρεσία που είδαμε την "Εισαγωγή στην Ψυχανάλυση" στην σειρά Τα Βιβλία που Άλλαξαν τον Κόσμο. Ο Φρόιντ ήταν ένας από αυτούς τους ανθρώπους που πραγματικά αλλάξαν τον κόσμο γιατί μέσα από την ψυχανάλυση που αυτός εισήγαγε, ο άνθρωπος άρχισε να καταλαβαίνει καλύτερα τον εαυτό του.

Διάβασα Φρόιντ και εφάρμοσα τις θεωρίες του (την ερμηνεία των ονείρων, την θεωρία των λαθών κ.α.) και διαπίστωσα πως έχει δίκιο, ο ανθρώπινος ψυχισμός λειτουργεί όπως το περιγράφει. Είναι ένας από τους ελάχιστους συγγραφείς για τους οποίους μπορώ να πω πως επηρέασαν έντονα τον τρόπο που σκέφτομαι.
:ναι:
 
καλε μου Φαρε, τον αλλαξε σιγουρα τον κόσμο αλλα ελπίζω προς το καλό, αυτο εχει και την μεγαλυτερη σημασια, στα λεει αυτά ενας άνθρωπος που δεν πιστευει τοσο στην ψυχανάλυση και στο σωτηριο μηνυμα της, άλλωστε ειναι πανακριβη, για ονομα, ποιος μπορει να κάνει; αλλα μην τον παρεξηγεις, εχει τους λόγους του! αποψεις αλλάζουμε εδω και εχω μάθει τοσα!

Τωρα οσον αφορα για την σεξουαλικη ελευθερια της γυναικας ( σαν γυναικα γι' αυτη ας μιλήσω), έχω συνειδητοποιησει πως και οι συντηριτικες γυναικες αλλα και οι απελευθερωμένες κουβαλάνε νευρωσεις πολλές και ένα περιεργο λεξιλογιο στα μετρα της η καθεμια πάντα..καλυτερα η μεση οδος ..και σε αυτό το θέμα! κατα την γνωμη μου!
 
Τωρα οσον αφορα για την σεξουαλικη ελευθερια της γυναικας ( σαν γυναικα γι' αυτη ας μιλήσω), έχω συνειδητοποιησει πως και οι συντηριτικες γυναικες αλλα και οι απελευθερωμένες κουβαλάνε νευρωσεις πολλές και ένα περιεργο λεξιλογιο στα μετρα της η καθεμια πάντα..καλυτερα η μεση οδος ..και σε αυτό το θέμα! κατα την γνωμη μου!
Κι εμείς οι καημένοι προσπαθούμε να σας καταλάβουμε.
 
Διαβαζω αυτον τον καιρο το : Μελετες στην υστερια, οπου ο Φρόυντ και ο Μπραουερ (καπως ετσι), μελετουν κυριως γυναικες με ψυχικα συμπτωματα, τις υποβαλουν σε ψυχαναλυση, υπνοθεραπιες κτλ και καποιες απο αυτες εν τελει θεραπευονται.

Εχω διαβασει και αλλα βιβλια του Φρουντ, ομως πρωτη φορα σταθηκα σ'αυτο που θα σχολιασω τωρα :

Ο Φρουντ, περιγραφει καποιες γυναικες, με συμπτωματα που ομοια τους, δεν εχω ξαναδει, και πραγματικα εχω αρχισει να αμφιβαλλω.. Εντονος βηχας που αποδιδεται σε ψυχικα αιτια, παραλυση των ακρων, προβλημα στην οραση.. Ολα αυτα και πολλα αλλα ακομη, υποτιθεται πως τις εξετασαν οι συμβατικοι γιατροι και δεν βρηκαν καποια γνωστη αρρωστια και τελικα κατεληξαν πως προκειται για ψυχικη διαταραχη.

Ενα ηπιο ασθμα, ανακαλυψα πως εχω και για να το καταλαβω, πηγα σε 4 διαφορετικους γιατρους. Συμπτωματα : εντονος βηχας! Ο πρωτος ειπε πως ηταν αποτελεσμα ιωσης, ο επομενος οτι εμεινε απο κρυωμα, και ο τριτος οχι εχω εμμονη με τους γιατρους και ειναι η ιδεα μου. Μονο ο τεταρτος (και αφου ειχα εξαντληθει να βηχω), υποψιαστηκε πως εχω ασθμα. Συγκρινοντας τους γιατρους εκεινης της εποχης και τα μεσα που ειχαν τοτε... νομιζω πως θα πηγαινα βουρ για ψυχικη ασθενεια :ωιμέ:

Καταλαβαινω (οπως και το αναφερει) πως κυρια αιτια αυτων των ψυχολογικων διαταραχων σ'αυτες τις γυναικες, ειναι η καταπιεσμενη σεξουαλικοτητα και η περιορισμενη σε ολους τους τομεις ζωη τους. Και σιγουρα αυτος ο περιορισμος δεν υπαρχει σε τετοιο βαθμο σημερα, αλλα.. και παλι καποιες αμφιβολιες τις εχω. Τα συμπτωματα ειναι παρα πολλα, και ειμαι σιγουρη πως σημερα θα τις τρελαιναν στις ιατρικες εξετασεις και παλι.. σιγουροι δεν θα ηταν οτι ολα αυτα ειναι ψυχολογικα.

Οι περιπτωσεις που αναφερει ειναι παρα πολυ τραβηγμενες. Στον κυκλο μου, και απο οσο ξερω δεν συναντησα ποτε κατι παρομοιο. Ουτε καν και απο ατομα που ξερω πως απευθυνθηκαν σε καποιον ψυχολογο. Σε ολους ειδα καποια συνηθη συμπτωματα, οπως μελαγχολια, εκρηξεις θυμου, αφηρημαδα, υπνηλια κτλ. Τοσο εντονα σωματικα συμπτωματα πρωτη φορα τα συναντω εδω

Επειτα.. η θεραπεια! Αφου αναλυσανε επι ωρες και ειπανε τωρα, στο τελος η Αννα Ο (μια περιφημη ασθενης) ανακαλυψε (επειτα απο υπνωση) πως η αιτια που δεν επινε νερο, ηταν που ειδε τον σιχαμερο σκυλο της νταντας που μισουσε, να πινει νερο απο ενα ποτηρι.. και μολις καταλαβε οτι αυτο ηταν, ξαναπιε νερο.


Ενα θα πω : μακαρι ολα να θεραπευονταν ετσι και τοσο απλα
Εγω παλι εχω την εντυπωση οτι τοτε ο Φροιντ θεραπευε η προσπαθουσε τουλαχιστον να θεραπευσει χωρις φαρμακα, περιστατικα δυσκολα τα οποια σημερα θα παραπεμπονταν σε ψυχιατρο. αυτο σημαινει τιγκα ψυχοφαρμακα και αγιος ο θεος. Επισης η διαφορα μεταξυ ψυχαναλυσης και ψυχιατρικης ειναι οτι η ψυχαναλυση ''ξεριζωνει'' το προβλημα, ενω η ψυχιατρικη με τα φαρμακα, απλα το κουκουλωνει, χωρις να το εξαλειφει.

Παιδιά απο ότι κατάλαβα , ο Φρουντ ήταν ο πατέρας της ψυχανάλυσης και αυτος που ανέλυσε τα όνειρα, ο Εριχ Φρομ πάλι ήταν ο πατέρας της κοινωνιολογίας αλλα και της ψυχολογίας; ξέρετε την διαφορά μεταξυ ψυχανάλυσης και κοινωνιολογίας γιατι μου φαινονται δυο παράλληλες επιστήμες αρκετά, εκτος βεβαια πως η μια ασχολειται με το άτομο και η άλλη με την κοινωνια συνολικά!

Ο Ουμπερτο Εκο πάλι ασχολειται και με τις δυο αυτές επιστημες, η κάνω λάθος, τα εχω λίγο μπερδεψει μάλλον!
Αριαδνη οχι δεν εχει καμια μα καμια σχεση η ψυχαναλυση με την κοινωνιολογια. καμια ομως. και μου κανει εντυπωση πως και περασε απαρατήρητο αυτο που ειπες.
για να καταλαβεις ενας ψυχολογος απλος δεν μπορει σε καμια περιπτωση να ψυχαναλύσει καποιον. ακομη δηλαδη και η ψυχολογια εχει διαφορα με την ψυχαναλυση.
π.χ εχουμε την ιατρικη η οποια αποτελειται απο πολλες ειδικοτητες και θεραπευτικες μεθοδους, αναλογως. ετσι και η ψυχολογια ως επιστημη αποτελειται απο πολλες ειδικοτητες και θεραπευτικες μεθοδους μια εκ των οποιων ειναι και η ψυχαναλυση.
η κοινωνιολογια ειναι εντελως διαφορετικη επιστημη. αυτα :)


Επειδη εχω εμμονη με το Φροιντ (καθ οτι ψυχαναγκαστικη προσωπικοτητα):), αυτο που με εξοργιζει γενικα ειναι οτι ενω οι θεωριες του Φροιντ διδασκονται γενικα και ειναι παντα στο προσκηνιο και παντα θεμα συζητησης, παρ ολ αυτα ολοι(κυριως ψυχολογοι) εχουν την ταση να τον αμφισβητουν αλλα και μια τρελη εμμονη να τον καταρριψουν ακομα και να τον γελιοποιησουν. λες και τους σκοτωσε τη μανα.
 
Last edited by a moderator:

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
αυτο που με εξοργιζει γενικα ειναι οτι ενω οι θεωριες του Φροιντ διδασκονται γενικα και ειναι παντα στο προσκηνιο και παντα θεμα συζητησης, παρ ολ αυτα ολοι(κυριως ψυχολογοι) εχουν την ταση να τον αμφισβητουν αλλα και μια τρελη εμμονη να τον καταρριψουν ακομα και να τον γελιοποιησουν. λες και τους σκοτωσε τη μανα.
Συμφωνώ αρκετά με αυτό που λες. :κόλλα5: Επίσης, εντύπωση μου κάνει ότι συχνά ακούω από κάποιον το εξωφρενικό "Μα ο Φρόιντ έχει καταρριφθεί σήμερα!" και βέβαια αυτός που το λέει δεν έχει διαβάσει μήτε Φρόιντ και μήτε και το όποιο υποτιθέμενο αντίπαλο δέος.

Η Ψυχανάλυση είναι ένας κλάδος που αφήνει πολλά περιθώρια σε αμφισβήτηση και εικασίες αλλά αυτό δεν την εμποδίζει από το να σου ανοίγει τα μάτια στο να καταλάβεις τον άνθρωπο και τον τρόπο που λειτουργεί.
 
Δεν έχω ιδέα για τον Φρόυντ, αλλά κάτι φίλες μου που σπουδάζουν ψυχολογία ανεβάσουν συχνά αστειάκια με τον Φρόυντ και με την παρακάτω φώτο γέλασα πολύ :ρ
 
Εχω διαβασει την πρακτικη ψυχαναλυση και τον πολιτισμο ως πηγη δυστυχιας του Φρουντ . Ωστοσο ομως , τον θεωρω αρκετα μονοπλευρο και πολλες του θεωριες εχουν αφησει πολλα περιθωρια για αμφισβητησεις , θα θελα να τον μελετησω καλυτερα αλλα αυτα τα 2 με το ζορι τα διαβασα . Κατ εμε δινει παρα πολλη μεγαλη βαση στις πρωτες εμπειριες του ατομου και στον αυταρχικο πατερα και μητερα αντιστοιχα ( να μην μιλησω για τα ονειρα ) . ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ θεωρω την θεωρια του περι της ασυνειδητης ομοφυλοφιλιας που εχει καταστρεψει πολυ κοσμακι . Περα ομως απο οτι πιστευω εγω , κανεις δεν μπορει να αρνηθει οτι ο ανθρωπος ηταν μια ιδιοφυια και πολυ μπροστα απο την εποχη του. Εχει μηπως κανεις διαβασει το μεγαλειο και οι περιορισμοι στην σκεψη του φρουντ του εριχ φρομ??
 
Έτσι για κάποιον που έρχεται πρώτη φορά σε επαφή με την φροϊδική ερμηνεία των ονείρων υπάρχουν πολλά πράγματα που φαντάζουν παράξενα, άστοχα,εξωφρενικά, σοκαριστικά.
Πριν να αρχίζω να διαβάζω την ερμηνεία των ονείρων υπήρχαν κάποιες γενικές εντυπώσεις στον νου μου για τις θεωρίες του Φρόιντ. Οι πιο πολλές ήταν πως αυτά που λέει είναι σοκαριστικά, εξωφρενικά κλπ. γιατί έτσι παρουσιάζονταν από τρίτους. Διαβάζοντας τώρα την ερμηνεία και συγκεκριμένα για το Οιδιπόδειο, βλέπω πως μερικές από τις εξηγήσεις του, έχουν πραγματικά παρερμηνευτεί.

Για παράδειγμα, όταν λέει ότι ο γιος θέλει να σκοτώσει τον πατέρα του για να πάρει τη θέση του, εγώ είχα στον νου μου την κυριολεξία του πράγματος, ότι το παιδί πραγματικά θέλει να δολοφονήσει τον γονιό του (Οιδίποδας), πως του βγαίνουν τέτοια συναισθήματα όπου μετέπειτα τα καταπιέζει στο υποσυνείδητο του. Ο Φρόιντ όμως δεν εννοεί καθόλου αυτού. Παρουσιάζει με διάφορα παραδείγματα πως η ιδέα του θανάτου στο μυαλό του παιδιού δεν έχει καμία σχέση όπως στου ενήλικα, το παιδί δεν έχει τη όλη συναίσθηση της σοβαρότητας του πράγματος, η έννοια του θανάτου γι αυτό έχει άλλη ερμηνεία. Είναι όπως του είχαμε πει για τον παππού πως έχει πεθάνει και αυτό το αντιλαμβάνεται πως ο θάνατος είναι πως απλά κάποιος λείπει, δεν είναι εδώ. Όταν λοιπόν το παιδί βλέπει στον ύπνο του το γονιό του πεθαμένο επιθυμεί την απομάκρυνση του από το σπίτι όχι να τον δει νεκρό με την κυριολεκτική έννοια της λέξης.


Αριάδνη τα οσα ειπε ο Φρουντ στην εποχη του προκαλεσαν σαλο. Με λιγα λογια ειπε πως οι σεξουαλικες ορμες εμφανιζονται απο τα πρωτα χρονια της ζωης του ανθρωπου.
Η σκεψη και μονο πως ενα μωρο παιδι εχει τετοια ενστικτα.. μπορεις να φανταστεις τι θυελλα αντιδρασεων ξεσηκωσε.
Την ίδια λανθασμένη αντίληψη είχα και για τη λίμπιντο, όσον αφορά τις απόψεις του Φρόιντ για το θέμα. Νόμιζα πως το παιδί σε αυτή την ηλικία σύμφωνα πάντα με τον Φρόιντ έχει ''εξάψεις'' . Δεν λέει όμως καθόλου αυτό ο Σίγκμουντ, απλά εξηγεί πως η σεξουαλική ορμή ξεκινάει από την βρεφική ηλικία σαν μια ακαθόριστη δύναμη η οποία τείνει να εξελιχθεί και να μεγαλώσει παράλληλα με το βρέφος με σκοπό να εκφραστεί κάποια στιγμή φυσιολογικά. Σε αυτήν την πορεία τώρα η λίμπιντο μπορεί να ''μπλοκάρει'' σε κάποιο περιστατικό που θα συμβεί στο παιδί, να του δημιουργήσει νεύρωση που στην ενηλικίωση να του εκφραστεί σε δυσλειτουργία στην σεξουαλική του ζωή. Επ΄ ουδενί όμως δεν εννοεί πως το αγόρι στο νηπιαγωγείο ''ονειρεύεται'' τα κοριτσάκια.

Μέχρι τώρα όσο έχω διαβάζει τον Φρόιντ, και στις 3 πραγματείες για τι θεωρία της σεξουαλικότητας και στην Ερμηνεία, μου βγάζει έναν άνθρωπο εξαιρετικά ευφυή, λαμπρό επιστήμονα και όσον το δυνατότερο αντικειμενικό και αναζητητή της αλήθειας. Το καλύτερο λοιπόν για κάποιον είναι να διαβάσει κάποιος μόνος του το τι λέει ο Φρόιντ στις θεωρίες του και να μην ακούει τους άλλους τι λένε γι αυτόν. Κι εγώ μέχρι πρότινος για ''κοκάκια'' τον είχα.

Βέβαια θέλω να δω τι λένε και οι Γιουνκ και Ραίχ γιατί νομίζω είχαν εκφράσει αντιρρήσεις για τις απόψεις του
 
Ο Φρόιντ στις μέρες μας πράγματι θεωρείται ξεπερασμένος, και όχι άδικα, κατά τη γνώμη μου.

Οι θεωρίες του ήταν ρηξικέλευθες για την εποχή του και άνοιξαν δρόμο για μια πιο αναλυτική προσέγγιση της ανθρώπινης ψυχολογίας, αλλά πλέον θεωρούνται μονόπλευρες και μη επιστημονικές. Για παράδειγμα, ο διαχωρισμός σε εγώ, υπερεγώ και αυτό, είναι εντελώς αυθαίρετος και μη διαψεύσιμος, όπως οφείλει να είναι κάθε επιστημονική θεωρία (falsifiable, δηλαδή), μοιάζοντας περισσότερο με λογοτεχνική παρέμβαση. Το ίδιο ισχύει σε μεγάλο βαθμό και για την ερμηνεία του των ονείρων, το στάδια της ανθρώπινης ζωής σύμφωνα με τη σεξουαλικότητα κ.ά.

Η ψυχανάλυση είναι άλλη ιστορία, είναι μια μέθοδος που χρησιμοποιείται ακόμα, πολύ παραλλαγμένη, φυσικά, και σε συνδυασμό με άλλες.
 
Top