Στον Μπομπ Ντίλαν το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2016!

Συμφωνείτε με την απονομή του φετινού νόμπελ λογοτεχνίας στον Μπομπ Ντίλαν;

  • Ναι

    Votes: 9 29,0%
  • Όχι

    Votes: 17 54,8%
  • Δεν είμαι σίγουρος/η

    Votes: 5 16,1%

  • Total voters
    31
Αναλογιζόμενος πόσο καλύτερες είναι οι διασκευές των τραγουδιων του Ντύλαν από τα πρωτότυπα, φρονώ πως το ζήτημα με τον Ντύλαν είναι το αντίστροφο, δηλαδή η γραφή του είναι πολύ καλύτερη της μουσικής του.


Και ενα χαρακτηριστικό απόσπασμα από μία ταινία του 1997:

[video=youtube;HE9nY7yOwC0]https://www.youtube.com/watch?v=HE9nY7yOwC0[/video]
 
Κι εγω δεν ειμαι σιγουρος εαν συμφωνω ή οχι. Απο τη μια απογοητευτηκα γιατι περιμενα να το παρει καποιος πραγματικος συγγραφεας κι οχι ενας στιχουργος. Απο τη στιγμη που υπαρχουν τοσα μεγαλα ονοματα οπως ο Μουρακαμι, ο Ροθ, ο Ισμαηλ Κανταρε, ο Κουντερα κι η λιστα δεν τελειωνει, απορω πως κατεληξαν στον Μπομπ Ντιλαν. Απο την αλλη ψιλοχαιρομαι που τουλαχιστον, οπως πολυ ευστοχα ειπε ο Κορτο, δεν βραβευτηκε καποιος συγγραφεας που δεν το ξερει ουτε η μανα του. Η μοναδικη επαφη που ειχα στο παρελθον με τον Μπομπ Ντιλαν και την '' ποιηση'' του ηταν σε ενα μαθημα Αγγλικων που μας ειχε βαλει η καθηγητρια να ακουσουμε το τραγουδι '' Knockin' on Heaven's Door'' και να μεταφρασουμε τους στιχους, απο τους οποιους δεν θυμομουν τιποτα εως χθες. Χθες βρηκα στον ιστο πολλα τραγουδια του, εκατσα κι ακουσα μερικα, διαβασα τους στιχους τους και καταληγω στο συμπερασμα οτι ενταξει, ο ανθρωπος δεν ειναι και Φοιβος ( '' στην Αφρικη θα παω με τους Μασαϊ- που ελληνικα κανεις τους δεν μιλαει'' κλπ), μπορει να θεωρηθει ποιητης κατα καποιο τροπο. :ναι:
 

Ίζι

Κυρά των Σκιών
Πολλές οι αντιρρήσεις για τον Ντίλαν βλέπω. Γιατί όμως; Γιατί η ποίησή του σε εισαγωγικά Ιαβέρη; Γιατί οι άλλοι ποιητές που έχουν κατά καιρούς βραβευτεί με νόμπελ είναι πιο ποιητές απ' τον Ντίλαν; Τι παραπάνω έχουν ακριβώς; Tο Wicked Messenger δεν είναι ένα τέλειο ποίημα (για να πούμε κάποιο απ' τα γνωστά του, που απέδωσε επίσης άψογα στα ελληνικά ο Διονύσης Σαββόπουλος); Μακάρι να βραβεύονται πάντα ποιητές και πεζογράφοι που έχουν αγγίξει κι επηρεάσει τόσο πολύ τον κόσμο και τον πολιτισμό. Μετά απ' αυτό, θα ήθελα να το έπαιρνε κι ο Λέοναρντ Κοέν, που είναι και πιο αναγνωρισμένος ως ποιητής απ' τον Ντίλαν.
 
Το σημαντικό όμως είναι πως η επιλογή αυτή θα συζητηθεί πολύ : χρειάζονταν αυτό στην εποχή μας για έναν θεσμό σε παρακμή...
Αυτό ακριβώς. Η επιλογή αυτή θα συζητηθεί πολύ, διότι σε έναν θεσμό που βρίσκεται σε παρακμή, αντί να επιλεγεί ένας από τους -ομολογουμένως πολλούς- συγγραφείς που αξίζουν ένα Νόμπελ (καιρό τώρα) αλλά ...πεισματικά δεν το λαμβάνουν, επιλέχθηκε ένας μουσικός. Αν μάλιστα λάβουμε υπ' όψιν τη χρονική συγκυρία είναι προφανές ότι η επιλογή ήταν πολιτική... οπότε η παρακμή του θεσμού είναι ακόμη μεγαλύτερη.

@Ίζι: Δηλαδή, δεν υπήρχαν άξιοι πεζογράφοι - ποιητές (όχι μουσικοί) που να επηρέασαν τον πολιτισμό και τον κόσμο; Ή αντίστοιχα, και οι Muse επηρεάζουν τον κόσμο, ενώ τα τραγούδια τους έχουν πολιτικό, κοινωνικό και οικολογικό μήνυμα. Του χρόνου να ελπίζουν για Νόμπελ, δηλαδή; :))))

Γιατί οι άλλοι ποιητές που έχουν κατά καιρούς βραβευτεί με νόμπελ είναι πιο ποιητές απ' τον Ντίλαν; Τι παραπάνω έχουν ακριβώς;
Εχμ... συλλογές ποίησης στο ενεργητικό τους. Αλλά γιατί τέτοια υπεράσπιση; Το ότι κάποιος είναι αγαπημένος μουσικός δε σημαίνει ότι αυτοδικαίως αξίζει το συγκεκριμένο βραβείο.

Και για να μην παρεξηγηθώ, αυτό που προσωπικά με ενοχλεί και ψήφισα όχι ήταν το πολιτικό σκέλος της συγκεκριμένης επιλογής. Ενωτικά μηνύματα μπορούν να προωθηθούν ποικιλοτρόπως, έπρεπε να γίνει μέσα από το Νόμπελ Λογοτεχνίας; :ανέκφραστος:
 
Last edited:
Ιζι, εβαλα την ποιηση σε εισαγωγικα, οχι με ειρωνικη διαθεση οπως ισως φανηκε πιο πανω, αλλα για να τη ξεχωρισω απο την εικονα που εχω εγω για την ποιηση. Οταν μου λεει καποιος τη λεξη ποιηση, το μυαλο μου παει στον Ριτσο, στον Σεφερη, στον Καββαδια, στον Γουιτμαν, στον Νερουδα και σε αλλους μεγαλόυς ποιητες, αλλα οχι στον Ντιλαν ή στον Σαββοπουλο. Κακως μαλλον γιατι διαβασα καπου οτι ο Ντιλαν διδασκεται στα πανεπιστημια της Αμερικης και πραγματικα εχει προσφερει πραγματα στον πολιτισμο της χωρας του. Απλα τυχαινει η εικονα του Ντιλαν ως ποιητη να μην συμβαδιζει με την συντηρητικη εικονα που εχουμε φτιαξει οι περισσοτεροι για τους ποιητες. :)
 

Ίζι

Κυρά των Σκιών
Εχμ... συλλογές ποίησης στο ενεργητικό τους. Αλλά γιατί τέτοια υπεράσπιση; Το ότι κάποιος είναι αγαπημένος μουσικός δε σημαίνει ότι αυτοδικαίως αξίζει το συγκεκριμένο βραβείο.
Δηλαδή αν ο ίδιος άνθρωπος, αντί να μελοποιήσει τους στίχους του, τους είχε εκδώσει σε συλλογές θα άξιζε περισσότερο το βραβείο;
όσο για την υπεράσπιση, κουβέντα κάνουμε :)
 
Δηλαδή αν ο ίδιος άνθρωπος, αντί να μελοποιήσει τους στίχους του, τους είχε εκδώσει σε συλλογές θα άξιζε περισσότερο το βραβείο;
όσο για την υπεράσπιση, κουβέντα κάνουμε :)
Μιας και κάνουμε κουβέντα όμως, δεν μου απάντησες...
Δηλαδή, από την πηγή της παγκόσμιας λογοτεχνίας αυτή τη στιγμή ο Ντύλαν είναι το άστρο που άξιζε το Νόμπελ; =)
Και ναι, ενδεχομένως να το άξιζε παραπάνω. Γιατί θα αντιμετωπιζόταν ως ποιητής, θα είχε αντίστοιχη κριτική. Τώρα πήρε ένα βραβείο λογοτεχνίας επειδή είναι αγαπημένος μουσικός και έχει ξεκάθαρη πολιτική θέση. Αυτά είναι τα κριτήρια που θέλουμε να είναι συνυφασμένα με το βραβείο; Με αυτά τα κριτήρια θα μπορούσε να το έχει πάρει και ο Lennon.

Και επειδή έχω διαβάσει το Tarantula, θα το πω. Δεν ήταν καλό =/
 

Ίζι

Κυρά των Σκιών
Δηλαδή, από την πηγή της παγκόσμιας λογοτεχνίας αυτή τη στιγμή ο Ντύλαν είναι το άστρο που άξιζε το Νόμπελ; =)
Προφανώς πολλοί το άξιζαν, όχι μόνο τα ανόματα που ακούγονται, αλλά και άλλοι, που πιθανόν να μην ακουστούν και ποτέ. Θυμίζω αυτή την ενδιαφέρουσα κουβέντα. Το ερώτημα είναι αν το άξιζε και ο Ντίλαν, όχι αν το άξιζε κάποιος άλλος παραπάνω. Όποιος κι αν το έπαιρνε, θα υπήρχαν αντιρρήσεις ότι κάποιος άλλος το άξιζε περισσότερο. Προσωπικά, λοιπόν, το σκεπτικό πίσω απ' την επιλογή με καλύπτει, και δεν με αφορά τόσο αν υποκρύπτει πολιτική θέση ή και σκοπιμότητα. Όσο για τον Λένον, μακάρι να το είχε πάρει.
 
Εγώ του χρόνου λέω να το δώσουμε στον Θανάση Παπακωνσταντίνου. Η ποίηση/στιχουργική του Ντύλαν ήταν αξιοπρόσεκτη και στο ζενίθ της κατα τη διαρκεια του 60 με τα 4-5 άλμπουμ. Βέβαια αν αναλογιστούμε οτι εισάγει ας πούμε πολιτικό/σκεπτόμενο στίχο σε μια άλλη Τέχνη αυτή της μουσικής είναι σημαντική η συνειφορά του καθως αμβλύνει τα όποια στεγανά και όρια και κάνει ξεκάθαρο οτι η μουσική δεν είναι μονο για τέρψη και ψυχαγωγία αλλα και έκφραση προβληματισμών.Απο κει και περα για μένα θα έπρεπε να βραβευτεί κάποιος που υπηρετεί την συγκεκριμένη τέχνη,την λογοτεχνία εν προκειμένω (ειτε είναι εμπορικός ειτε οχι ο συγγραφέας)
 
Αντί να βραβεύουν Αμερικανό για να ικανοποιήσουν τα παράπονα των Αμερικανών, ή τον οποιονδήποτε που δε διάγει βίο λογοτέχνη - ποιητή ( σκεφτείτε πως για τους πιο αγαπημένους μας λογοτέχνες δεν γνωρίζουμε μόνο τα βιβλία τους, αλλά και ποιοί υπήρξαν όπως και στροφές της ζωής τους, μπορούμε να μιλήσουμε γι' αυτούς με έναν άλλο τρόπο και θέλουμε να γνωρίζουμε αυτό το παραπάνω ), θα μπορούσαν να εισάγουν έναν αναχρονισμό, επιλέγοντας να βραβεύσουν κάποιους απ' όλους αυτούς τους απέραντους αλλά ξεχασμένους καλλιτέχνες και να προάγουν την άριστη λογοτεχνία. Για να μη γράψω τώρα το νόμπελ στο Stendhal και πετάτε ντομάτες, βάλτε όποιο όνομα θέλετε στη θέση του, ή επιτρέψτε να πω ότι κάποιοι απ' τους αγαπημένους των νόμπελ είναι ανάξιοι οποιασδήποτε αναφοράς. Μου έκανε τεράστια εντύπωση όταν το 2006, ο ένας απ' τους δυο αγαπημένους μου συγγραφείς πήρε το νόμπελ λογοτεχνίας γιατί δεν υπάγεται στη συγγραφική γκάμα της εποχής και γιατί το ρεύμα ήταν τέτοιο που είχε άλλο πολιτικό ηχόχρωμα και απαιτεί υπερβολικό κόπο μέχρι την πρώτη αποκωδικοποίηση βιβλίου του. Επιπροσθέτως εκείνη την εποχή δούλευα μερικές ώρες σ' ένα βιβλιοπωλείο, ούτε που είχα πάρει χαμπάρι πως έγινε η απονομή κι επειδή ήταν συνοικιακό το μαγαζί και είχε πεπερασμένη πελατεία συγκεκριμένων προτιμήσεων, ναι μεν δεν εξεπλάγην όταν ο αινιγματικός κύριος που αγόραζε μόνο λευκώματα και κάτι περίεργα ακτιβιστικά βιβλία και νομίζω επίσης το Ρικάρντο Ρέις, μου ζήτησε την Ιστανμπούλ, αλλά όταν η ζήτηση της αφορούσε ανθρώπους που έρχονταν κάθε βδομάδα να κοιτάξουν τα bell ( δεν υπονοώ τίποτα απολύτως για όσους διαβάζουν bell κι εγώ διαβάζω ), ή να παραγγείλουν το secret ( ναι εδώ υπονοώ ), τον κώδικα Ντα Βίντσι και Άντρες και γυναίκες απ' την Αφροδίτη κλπ κλπ εκεί πλέον κάτι κατάλαβα. Για 'μενα, ο Παμούκ έχει τρομερό ειδικό βάρος, όχι για τους περισσότερους, γι' αυτό βλέποντας απ' τη σκοπιά μου όταν θυμάμαι χαρακτηριστικά 4 κυρίες, η μια μετά την Ιστανμπούλ να επιμένει στον Παμούκ και οι άλλες να προχωρούν στις βιβλιοθήκες πίσω - πίσω, αυτές που δεν κινούνται με τη μόδα, εκεί το θεωρώ νίκη της λογοτεχνίας.

Επειδή, ίσως κάποιοι αρπαχτούν απ' αυτό, τι ακριβώς θα πει ''διάγω ζωή λογοτέχνη''. Δε σημαίνει πάντως πως ο Ντύλαν δεν υπήρξε διορατικός, δε γνώρισε την ανθρώπινη φύση, δεν έμαθε μέσα απ' τη ζωή του που ήταν πολύ πέρα απ' το σύνηθες ώστε να αποκτήσει τρόπους, αυτούς τους ίδιους τρόπους που κάπου - κάπου αλλάζουν τη ζωή μας όταν διαβάζουμε κάτι καλό. Είναι όμως ένας άνθρωπος πασίγνωστος, όπου η γνώση των πονημάτων - έργων του αποκτιέται εύκολα και κατακτάται ακόμη ευκολότερα. Πόσο κόπο και κόστος θέλει να διαβαστεί ένα βιβλίο; Είναι το ίδιο με ένα τραγούδι; Βέβαια απ' την άλλη πιο έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μπει ευκολότερα μέσα μας και να μείνει εκεί, αλλά απ' την άλλη πιο θα απαιτήσει περισσότερη σκέψη;
Ο μουσικός θέλει να αλλάξει συχνά κάτι στο τώρα που βλέπει στραβό, είναι καθρέφτης της κοινωνίας με έναν άμεσο και εύκολο τρόπο και ο συγκεκριμένος μουσικός είχε και έχει την ευκαιρία να το κάνει. ας αναλογιστούμε αν ένας Καρυωτάκης ή μια ξεχασμένη Dickinson αποκτούν ποτέ αυτή την ευκαιρία της διάδοσης και της αναγνώρισης αν δεν τύχει κάποιος να μελοποιήσει τους ‘’Μοιραίους’’, ή το ‘’Ερωτικό κάλεσμα’’ λόγου χάρη. Και μιας κι αναφέρθηκα στο Λουντέμη πόσα παιδιά θυμούνται το Ένα παιδί μετράει τα άστρα και τα άλλαξε μέσα τους; Αλλά πόσοι γνωρίζανε το Ερωτικό κάλεσμα πριν τους Κατσιμίχα και πόσους θα μπορούσε να βοηθήσει μέσα τους αν είχαν μια ευκαιρία να μάθουν το Συννεφιάζει; Το Ερωτικό κάλεσμα μελοποιείται, οι Κερασιές όμως;

Οι ευκαιρίες πρέπει να δίνονται εκεί που δεν υπάρχουν. Στην ποίηση δε δίνονται, στη λογοτεχνία δε δίνονται. Και τέλος - τέλος στη δημιουργία του δικού μας προσωπικού νοητικού χώρου και στη σκέψη εμείς οι ίδιοι δε δίνουμε καμιά ευκαιρία και κυκλοφορούμε σα ζόμπι. Κι η λογοτεχνία με τη διάδοση και τη διαιώνιση της μπορεί να αλλάξει πάρα πολλά.

Αλήθεια, έχετε σκεφτεί πόσα κάκιστα βιβλία δε θα είχαν υπάρξει ποτέ, αν οι συγγραφείς τους είχαν διαβάσει οι ίδιοι;

Πώς θα ήταν ο κόσμος αν οι λογοτέχνες είχαν την ίδια προβολή και ζούσαν με τον ίδιο τρόπο που ζουν οι τραγουδιστές; Θα διάβαζαν περισσότεροι; Ίσως, ή ίσως όχι.

Θα υπήρχαν λιγότεροι πραγματικοί συγγραφείς; Ναι. Γιατί η κίνηση και το εφήμερο φως δε συνάδουν με τη ζωή του λογοτέχνη. Και όχι δε φαντάζομαι το λογοτέχνη να κάθεται σ' ένα υπόγειο με πορτατίφ κλικ κλακ και να σκέφτεται μέχρι που να λέει ''στοπ δε μπορώ - δε θέλω να σκεφτώ άλλο'', αλλά πολύ περισσότερο ως εκείνος που ζει αποτραβηγμένα και παράλληλα μέσα στον κόσμο, μαθαίνοντας τους ανθρώπους, μαθαίνοντας για τους ανθρώπους, κινούμενος σιωπηλά, με κρότο μέσα από σελίδες.

Σε αυτούς τους ανθρώπους πρέπει να δίνεται η ευκαιρία.
 
Αν και προσωπικά ψήφισα όχι στη δημοσκόπηση, τουλάχιστον χαίρομαι ότι η φετινή επιλογή της επιτροπής μπορεί να στρέψει πολλούς στο να ακούνε τα βιβλία τους, κάτι που τόσο καιρό προσπαθώ να σας πείσω ότι είναι πολύ καλή ιδέα.
 
Ξέρεις τι σκεφτόμουν πριν Καστάλια; Την εικόνα. Όχι τον ήχο. Αν γράψω ένα σεντόνι η πληθώρα δε θα το διαβάσει καν, αν αντίθετα βάλω το κείμενο μου σε μια εικόνα και μάλιστα επιλέξω μια γουστόζικη γραμματοσειρά θα αυξήσω τον αριθμό των αναγνωστών μου.
 
Νομίζω ότι ήταν σωστή επιλογή! Ας προσπαθήσουμε να το δούμε στην κλίμακα της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας: Δεν θα άξιζε ένα βραβείο λογοτεχνίας ο Δ. Σαββόπουλος;
 
Last edited:
Top