Συγγραφέας: Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν (J.R.R. Tolkien)
Μεταφραστής: Ευγενία Χατζηθανάση-Κόλλια
Τίτλος : Το Σιλμαρίλλιον
Πρωτότυπος τίτλος:The Silmarillion
Εκδότης: Αίολος
Έτος Έκδοσης: 1996
Πρώτη Έκδοση : 1977
Ειπαμε για το Χομπιτ, ειπαμε για τον Αρχοντα, ξεκινησαμε και κουβεντα και για το Σιλμαριλλιον, να λοιπον και η παρουσίαση
Το συγκεκριμένο βιβλίο είναι πολύ διαφορετικό από τα άλλα δύο γνωστότερα έργα του Τόλκιν σε είδος, ύφος και ατμόσφαιρα. Δυσκολεύτηκα να το αγαπήσω όχι επειδή είναι δύσκολο στην ανάγνωση (που είναι), αλλά επειδή έδινε "απαντήσεις" και απομυθοποιούσε πράγματα που παρέμεναν αινιγματικά από τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών.
Ποιά είναι η Έλμπερεθ; Τί βρίσκεται στη Δύση πέρα από τη θάλασσα; Ποιοί ήταν ο Μπέρεν και η Λούθιεν; Τί και πού ήταν το Νούμενορ; Τα Ξωτικά και οι Νάνοι από που προέρχονται και πώς δημιουργήθηκαν;
Και τέλος πάντων, γιατί στον Άρχοντα λένε οτι βρίσκονται στην Τρίτη Εποχή; Πότε ήταν η Πρώτη και τί συνέβη τότε;
Το Σιλμαρίλλιον δεν είναι ακριβώς μυθιστόρημα ή νουβέλα. Επίτηδες είναι γραμμένο με ύφος επικό σαν να έχει ξεπηδήσει από τη γραμματεία κάποιων αρχαίων μύθων. Δεν έχει συγκεκριμένο πρωταγωνιστή ούτε ένα κεντρικό θέμα: έχει τις ιστορίες λαών Ξωτικών και Ανθρώπων, τα βασίλεια, τις γενιές τους και τους πολέμους που έκαναν την Πρώτη Εποχή. Γύρω από όλα αυτά είναι η κοσμολογία της Μέσης-γης, η δημιουργία του Κόσμου από το Θεό και τους θεούς/αγγελικές δυνάμεις, και τη γέννηση των λαών που ξέρουμε.
Στην αρχή το Σιλμαρίλλιον περιγράφει ένα μυθικό κόσμο χωρίς ήλιο ή φεγγάρι, που κατοικείται μόνο από θεούς και Ξωτικά, και φωτίζεται από τα ιερά Δύο Δέντρα. Όμως σε κάθε μύθο και κάθε παράδεισο υπάρχει η Πτώση. Ο Εχθρός δηλητηριάζει τα Δύο Δέντρα και πλεον το φως τους υπάρχει μόνο στα Σιλμαριλ, τα πετράδια του Φέανορ. Έτσι παίρνει τον λαό του και εγκαταλείπει τη χώρα των θεών για να επιστρέψει στη Μέση-γη και να ξεκινήσει πόλεμο εναντίον του Εχθρού, των δράκων και των ορκς του. Αυτός είναι και ο κεντρικός άξονας του έπους. Στην πορεία θα εμφανιστούν Νάνοι και θνητοί Άνθρωποι και η Μέση-γη θα πάρει τη μορφή που ξέρουμε.
Όπως ανέφερα δεν υπάρχει κεντρικό θέμα. Όλα τα ονόματα αναφέρονται σαν εξίσου σημαντικά αν και αναπόφευκτα κάποια παίζουν μεγαλύτερο ρόλο και άλλα αναφέρονται ελάχιστα. Αιώνες περνούν σε μια παράγραφο, οι γενιές των θνητών ανθρώπων εναλλάσσονται και τα ονόματα περνούν το ένα μετά το άλλο όσο πολεμούν και μεταναστεύουν πληθυσμοί. Σταθερά παραμένουν τα αθάνατα Ξωτικά, αν και αυτά αποδεκατίζονται σιγά σιγά μέσα από τις μάχες. Απο τις ιστορίες του έπους ξεχωρίζει η ιστορία του Μπέρεν και της Λούθιεν (που αναφέρονται και στον Άρχοντα) η οποία εμπλέκεται και με την ιστορία ενός Σίλμαριλ. Περνούν φευγαλέα και τα ονόματα της Γκαλάντριελ και του Έλροντ, αλλά δυστυχώς δεν παίζουν σημαντικό ρόλο στην Πρώτη Εποχή, κανοντας ετσι ο συγγραφέας ενα καθαρό "διαχωρισμό" μεταξύ των δύο έργων: βλέπουμε τους προγόνους των ηρώων του Άρχοντα, βλέπουμε ζωντανούς τους θρύλους που αναφέρονται στον Άρχοντα, αλλά τα δύο έργα δεν μοιράζονται τους πρωταγωνιστές.
Εκτός από το έπος του Σιλμαρίλλιον, το βιβλίο είναι χωρισμένο σε μικρότερα μέρη. Αρχίζει με μια όμορφη παραβολή για τη δημιουργία του κόσμου, περιγράφεται το πάνθεον της Μέσης-γης, και εξιστορείται η ιστορία και η πτώση του Νούμενορ (Ατλαντίδα) δίνοντας έτσι σημαντικότητα στους απογόνους των Νουμενοριανών που πρωταγωνιστούν στον Άρχοντα (όπως το βασιλειο της Γκόντορ και φυσικά ο Άραγκορν). Το βιβλίο τελειώνει με ένα κεφάλαιο που συνοψίζει τα γεγονότα της Δεύτερης και Τρίτης Εποχής κλιμακώνοντας στα γεγονότα του Άρχοντα.
Τελειώνοντας, το Σιλμαρίλλιον είναι ένα δύσκολο ανάγνωσμα γιατί δεν είναι μυθιστόρημα, δεν είναι ιστορία, και για να πούμε την αλήθεια αποτελείται από ό,τι έχουμε μισήσει στα σχολικά μας χρόνια: Ιστορία, Γεωγραφία, πολέμους και ονόματα! Όμως έχει τη μαγεία μιας μυθολογίας και ενός έπους όπως το Lebor Gabάla Έrenn ή η Παλαιά Διαθήκη. Με τη φρεσκάδα μάλιστα ενός μοντέρνου έργου που έχει εμπνεύσει είδη μουσικής και βιντεοπαιχνίδια. Γεμάτο από μαγικές εικόνες -που προσωπικά δεν έχω δει σε καμιά υπαρκτή μυθολογία-, θεούς, ηρωικές μορφές, πολέμους, λαούς, βασιλιάδες και μεσσίες.
Last edited by a moderator: