Το έπος του Γκίλγκαμες

To Έπος του Γκιλγκαμές είναι ένα επικό ποίημα από την περιοχή της Βαβυλωνίας κι αποτελεί το αρχαιότερο γνωστό λογοτεχνικό έργο, και που ανάγεται σήμερα στην Ασσυρο-Βαβυλωνιακή φιλολογία. Πρόκειται για τη συλλογή θρύλων και ποιημάτων των Σουμερίων για τον Γκιλγκαμές, μυθικό ή/και ιστορικό πρόσωπο Βασιλέα ήρωα της Ουρούκ που θεωρείται ότι έζησε την 3η χιλιετία π.Χ. Το Έπος του Γκιλγκαμές, αποτελεί μια ποιητική παράδοση, στην αρχή προφορική, που μετά από κάποιους αιώνες απετέλεσε τον πυρήνα ενός ποιητικού κύκλου σε σουμερική γλώσσα. Οι μεταγενέστεροι ποιητές του Ακκάδ εμπνεύστηκαν ένα έπος όπου στη πληρέστερη μορφή του, (όπως έχει διασωθεί), περιείχε δώδεκα άσματα.
Το έπος αυτό περιλαμβάνει και τον περίφημο μύθο του Κατακλυσμού των Σουμερίων, με ήρωα τον Ουτναπιστίμ. Η βασική ιστορία περιστρέφεται γύρω από τη σχέση φιλίας που αναπτύσσεται ανάμεσα στο βασιλιά Γκιλγκαμές και τον Ενκίντου, έναν ημιάγριο άνθρωπο που γίνεται φίλος του βασιλιά και μαζί αναλαμβάνουν ριψοκίνδυνες αποστολές, ενώ δίνει μεγάλη σημασία και στο συναίσθημα απώλειας που διακατέχει τον Γκιλγκαμές μετά το θάνατο του Ενκίντου.

Η υποτιθέμενη περίοδος βασιλείας του Γιλγαμές πιστεύεται ότι ήταν περίπου το 2500 π.Χ., 400 χρόνια νωρίτερα από τις αρχαιότερες γραπτές πηγές. Ωστόσο, η ανακάλυψη αρχαιολογικών ευρημάτων που συνδέονται με το βασιλιά Άγκα της πόλης Κις, ο οποίος αναφέρεται μεσα στο έπος, αποτελούν ενδείξεις για το ότι ο Γιλγαμές ίσως να ήταν και ιστορικό πρόσωπο.

Ο Αγγλος αρχαιολόγος Τζορτζ Σμιθ,αξιοποιώντας τις εργασίες του Λάιαρντ που στις ανασκαφές του ανακάλυψε τις πόλεις Νινευή και Νιμρούντ και του Ράσαμ που πρώτος εντόπισε ανάμεσα στα ασσυριακά κείμενα το αυτοτελές Έπος του Γκιλγκαμες, δημοσίευσε το 1872 την Χαλδαική Άποψη του κατακλυσμού, με βάση την ενδέκατη πινακίδα της ασσυριακής εκδοχής του έπους επισημαίνοντας πως το ασσυριακό κείμενο βασίζεται σε κάποιο άλλο,πολύ παλιότερο,συνταγμένο στη σουμεριακή Ουρούκ.

Η εντέκατη πινακίδα από το έπος του Γιλγαμές αναφέρεται στο μύθο του Κατακλυσμού, ο οποίος αντλεί τα περισσότερα στοιχεία από το Έπος του Ατραχάσις. Kάποιες φορές προσέθεταν και μια δωδέκατη πινακίδα στο υπόλοιπο έπος, που αποτελούσε τη συνέχεια της εντέκατης, αλλά σίγουρα ήταν μεταγενέστερη από τις υπόλοιπες, καθώς έχει διαφορετικό τρόπο γραφής και δεν ακολουθεί την αλληλουχία των υπόλοιπων πινακίδων.

Την ιστορία του Γκιλγκαμές την γνώρισα σε ένα επικό ιστορικό μυθιστόρημα του Robert Silverberg

View attachment 75

Τίτλος:Γκιλγκαμές ο βασιλιάς
Πρωτότυπος τίτλος:Gilgamesh the King
Συγγραφέας: Robert Silverberg
Γλώσσα: αγγλικα
Μετάφραση:Μαριος Βερεττας
Εκδόσεις:ALIEN
Έτος έκδοσης:1996
Έτος πρώτης έκδοσης: 1984
Αριθμός σελίδων:485

το κείμενο είναι από τον πρόλογο στο βιβλίο και τη wikipedia
 
Last edited:
Ενδιαφέρον το βιβλίο, ομολογουμένως είχα το είχα ξεχάσει τελείως. Καιρός να ξαναμπει στη λίστα αγορών.
 
Νεκρανάσταση του νήματος για να προτείνω το εξής:

Penguin classics-Gilgamesh - Amazon link

Εξαιρετική εξήγηση και ανάλυση το συγκεκριμένο και αξίζει τα 9 ευρώ.

Βέβαια, υπάρχει πάντα η τζάμπα από το γκούτεμπεργκ, αλλά δίχως καλό "λυσάρι" για το τι γίνεται και ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές χάνει ο αναγνώστης πολλά:
Η τζάμπα έκδοση από το γκουτεμπεργκ
 
Ωραία περιγραφή, προσπάθησα να το διαβάσω, αλλά η έκδοση ήταν κακή και χάθηκα γρήγορα, και είναι και ο τομέας μου.
 
@πΓεώργιος Θεοδωρίδης καλώς ήρθες δεν σε έχω ξαναδεί στο φόρουμ. Αν μου επιστρέψεις θα διακόψω λιγο την συζήτηση σας. Επειδή μου έχει συμβεί κ το έχω αντιμετωπίσει στο φόρουμ παλιά, θα ήθελα να σου πω ότι η αναφορά εδώ μέσα για τον Θεό και την Γραφή είναι τζιζζζζ θέμα. Σηκώνει αντιδράσεις. Υπάρχουν ανάμεσα μας άνθρωποι που δεν πιστεύουν στον Θεό (σεβαστό) και την Γραφή δεν την δέχονται την θεωρούν παραμυθάκι (δικαίωμα) τους. Επειδή λοιπόν θα υπάρξει αντιπαράθεση αλλά υπάρχει καλό επίπεδο στους συνομιλητές… θέλουν πράξη, απόδειξη, τεκμηρίωση. Με λίγα λόγια ιστορικές πηγές που όντως να αποδεικνύουν ότι η αναφορά στην Γραφή είναι ίδια με του ιστορικού. Σου εύχομαι καλό στομάχι. Θα πρέπει να το ψάξεις πολύ πριν πεις κάτι.
Πάντως @Νικόλας Δε Κιντ επειδη έχω φάει τελευταία ένα κόλλημα με την Αίγυπτο κ τις μούμιες και τις πυραμίδες είδα σε ένα βίντεο των αιγυπτιολόγων πως ανακάλυψαν τον τάφο του Ιωσηφ που τον αναφέρει η Γραφή και ήταν μετά τον Φαραώ. Μάλιστα το λέει και στο ιστορικό βιβλίο που μου σύστησες του Άσιμοβ ότι ήταν όντως υπαρκτό πρόσωπο!
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
αγαπητέ @πΓεώργιος Θεοδωρίδης διαγράφεστε από το φόρουμ μας βάσει του 5ι του κανονισμού.

Πιστεύω πως αν ψάξετε τον Ιστό θα βρείτε φόρουμ κατάλληλα για τα ενδιάφεροντά σας, τα οποία δεν εμπίπτουν στην θεματολογία της ΛτΒ.

Σημειώστε πως απαγορεύεται η επανεγγραφή.

Καλή συνέχεια.
 
Γιατί ρε @Φαροφύλακας; Επειδή έγγραφε 25 νήματα ανά λεπτό για να προσηλυτίσει ο άνθρωπας; Είναι χούι που έχει μείνει από την ιεραποστολή. Μην είσαι τόσο σκληρός και άδικος. (Δεν φοβάσαι ούτε τη θεία τιμωρία; - σε βλέπω, παρέα θα βράζουμε στα καζάνια!)
 
Ας ανεβάσω εδώ ένα παλιό μου σχόλιο για το συγκεκριμένο βιβλίο, ώστε να ελαφρύνει το νήμα και να μην μείνουν ως τελευταίες αναρτήσεις οι ασυναρτησίες του παπα-τρολ! :))))

"Αν θέλει κάποιος να δει από που προέρχονται κάποιες από τις βασικές επιρροές της Παλαιάς Διαθήκης, των Ομηρικών Επών ακόμα και των ιστοριών του Τόλκιν δεν έχει παρά να διαβάσει το Έπος του Γκιλγκαμές.
Το συγκεκριμένο ποίημα είναι ουσιαστικά το παλαιότερο διασωθέν "λογοτεχνικό" έργο και αποτέλεσε τη βάση για πολλούς μύθους και θρύλους της Ανατολής αλλά και της Ευρώπης. Πρόκειται για μια σειρά ιστοριών με βασικό ήρωα τον βασιλιά Γκιλγκαμές, ο οποίος παρουσιάζεται ως 2/3 θεός και 1/3 άνθρωπος (κάτι σαν ημίθεος ή όπως θα το συναντούσαμε στη δική μας μυθολογία) και μπλέκει σε διάφορες περιπέτειες. Οι ιστορίες αυτές βρέθηκαν σκαλισμένες σε πινακίδες σε διάφορες χρονολογικές περιόδους. Το βασικό έπος ξεκινάει με τη γέννηση του Εκιντού που είναι το αντίπαλο δέος του πανίσχυρου βασιλιά που στέλνεται από τους Θεούς για να φέρει ισορροπία στον κόσμο. Τελικά, οι 2 ήρωες γίνονται αχώριστοι φίλοι και μαζί ταξιδεύουν σε άγνωστα μέρη για να κάνουν ηρωικές πράξεις και εν τέλει να μάθουν το μυστικό της αθανασίας.

Το έπος τελειώνει με την κάθοδο του Γκιλγκαμές στον κάτω κόσμο, τη γνωριμία του με τον Θεό Ουτναπίστιμ, ο οποίος του εξιστορεί πως επέζησε ενός μεγάλου κατακλυσμού και πως κέρδισε αυτός και η γυναίκα του το δώρο της αθανασίας από τους θεούς.
Η συγκεκριμένη έκδοση περιλαμβάνει όλες τις διασωθείσες ιστορίες σχετικά με τον Γκιλγκαμές, η μεταφράστρια παραθέτει αρκετές πληροφορίες που είναι χρήσιμες στον αναγνώστη ενώ υπάρχει και μια πολύ κατατοπιστική εισαγωγή με ιστορικά στοιχεία και επεξηγήσεις.
Στη βάση του το έργο είναι απλό και διαβάζεται εύκολα. Μπορούμε όμως να διακρίνουμε από τα πάθη και τις επιθυμίες των ηρώων πως ακόμα και πριν 5000 χρόνια, ο άνθρωπος αναζητούσε τα ίδια πράγματα όπως και σήμερα και κυρίως τον προβλημάτιζαν ό,τι και εμάς τους σύγχρονους homo sapiens. Ο φόβος για τον θάνατο, η μοίρα, οι φιλία, οι θεϊκές παρεμβάσεις, το πάθος για εξουσία και φυσικά τα σεξουαλικά ένστικτα.

Σίγουρα, κάποιος ειδικός στις μυθολογίες και την ιστορία της Μεσοποταμίας θα μπορέσει να εμβαθύνει πολύ περισσότερο στο έργο, όμως πραγματικά πιστεύω πως και ο απλός αναγνώστης σαν κι εμένα μπορεί να αποκομίσει πολλά πράγματα διαβάζοντας το βιβλίο και κυρίως να ταξιδέψει σε μια άλλη εποχή μακρινή και γιατί όχι μαγική!
Δεν ξέρω αν το έργο είναι αριστούργημα ή όχι. Είμαι όμως πεπεισμένος όμως πως για κάθε βιβλιόφιλο και υποψιασμένο αναγνώστη το συγκεκριμένο έπος είναι απαραίτητο ανάγνωσμα.

Τέλος, να πω πως προσωπικά δε με ενδιαφέρει να κάνω συγκρίσεις με άλλα έπη ή ιστορίες ακυρώνοντας ή αμφισβητώντας άλλους δημιουργούς. Κάθε έργο μετά το Έπος του Γκιλγκαμές στέκεται μόνο του παρ' όλες τις επιρροές διότι έτσι πρέπει να είναι. Στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση και χαίρομαι που διαπιστώνω πως το έπος λειτούργησε σαν έμπνευση για να δημιουργηθούν κολοσσιαία αριστουργήματα! "
 
Top