Ας ξεκινήσω με την εξής σκέψη.
Ο Ιούλιος Βερν έχει γράψει βιβλία που έχουν ταξιδέψει και μαγέψει ένα σωρό νέους από όλον τον κόσμο. Τα βιβλία του είναι σημείο αναφοράς και βρίσκονται σε όλα τα βιβλιοπωλεία και σε αμέτρητα ράφια σε βιβλιοθήκες και σε σπίτια.
Εάν ζούσε σήμερα, δεν θα του άξιζε τάχα ένα νόμπελ λογοτεχνίας; Και δεν είναι τάχα ένα ουσιαστικό κι ανώτατο λογοτεχνικό επίτευγμα αυτό που κατάφερε αυτός ο άνθρωπος;
Εγώ πιστεύω πως θα το άξιζε με το παραπάνω το νόμπελ του. Σίγουρα περισσότερο από πολλούς (και σίγουρα καλούς) άγνωστους συγγραφείς οι οποίοι επιλέχθηκαν για το βραβείο με ακαδημαϊκά κριτήρια από μια μικρούλα επιτροπή σοφών Σουηδών.
Θυμάμαι πως παλιά σκεφτόμουν, μα είναι δυνατόν να μην έχει γραφτεί κάτι πιο μοντέρνο από τον Βερν, όμως εξίσου μεγάλο; Το οποίο να φτάσει παντού στους νέους, κι ίσως να τον αντικαταστήσει; Η τεχνολογία έχει προχωρήσει, η αντίληψή μας για τον κόσμο έχει αλλάξει, η κουλτούρα μας έχει αλλάξει. Καλός ο Βερν, άντεξε, αλλά ως πότε Βερν;
Και να που ήρθε τελικά η Ρόουλινγκ. Και δίχως να έχω διαβάσει κάποιο βιβλίο της, αναρωτιέμαι: εάν το νόμπελ λογοτεχνίας άξιζε να πάει στον Βερν, δεν θα άξιζε να πάει και στην Ρόουλινγκ; Η κοπέλα έφερε επιτέλους, πρώτη φορά, μια νεανική λογοτεχνία που μάγεψε τους νέους από άκρη σε άκρη στον κόσμο. Έφτιαξε ένα νέο μαγικό σύμπαν και ήρωες που αποτελούν σήμερα σημείο αναφοράς. Και μάλιστα, με ενδιαφέρον παρατηρώ, εδώ στην Λέσχη, πως διαβάζεται με ενδιαφέρον και από μεγαλύτερες ηλικίες. (Αρκεί να έχεις νεανική ψυχή )
Η λογοτεχνία της δεν έχει μια αναμφισβήτητη αξία και μόνο από την τεράστια, πλανητική αποδοχή; Και σε 100 χρόνια δεν θα είναι τα έργα της κλασική λογοτεχνία; Και εάν μείνει αβράβευτη, δεν θα απορούν οι άνθρωποι του τότε "Μα πώς δεν πήρε το νόμπελ η Ρόουλινγκ τότε που ζούσε;" όπως απορούμε εμείς σήμερα π.χ. για τον Ίψεν και τον Τολστόη;
Αξίζει το νόμπελ; Ακόμα και σήμερα, μιας και έχει επιδείξει ένα ολοκληρωμένο πολύτομο έργο; Ή έστω αύριο;
Ο Ιούλιος Βερν έχει γράψει βιβλία που έχουν ταξιδέψει και μαγέψει ένα σωρό νέους από όλον τον κόσμο. Τα βιβλία του είναι σημείο αναφοράς και βρίσκονται σε όλα τα βιβλιοπωλεία και σε αμέτρητα ράφια σε βιβλιοθήκες και σε σπίτια.
Εάν ζούσε σήμερα, δεν θα του άξιζε τάχα ένα νόμπελ λογοτεχνίας; Και δεν είναι τάχα ένα ουσιαστικό κι ανώτατο λογοτεχνικό επίτευγμα αυτό που κατάφερε αυτός ο άνθρωπος;
Εγώ πιστεύω πως θα το άξιζε με το παραπάνω το νόμπελ του. Σίγουρα περισσότερο από πολλούς (και σίγουρα καλούς) άγνωστους συγγραφείς οι οποίοι επιλέχθηκαν για το βραβείο με ακαδημαϊκά κριτήρια από μια μικρούλα επιτροπή σοφών Σουηδών.
Θυμάμαι πως παλιά σκεφτόμουν, μα είναι δυνατόν να μην έχει γραφτεί κάτι πιο μοντέρνο από τον Βερν, όμως εξίσου μεγάλο; Το οποίο να φτάσει παντού στους νέους, κι ίσως να τον αντικαταστήσει; Η τεχνολογία έχει προχωρήσει, η αντίληψή μας για τον κόσμο έχει αλλάξει, η κουλτούρα μας έχει αλλάξει. Καλός ο Βερν, άντεξε, αλλά ως πότε Βερν;
Και να που ήρθε τελικά η Ρόουλινγκ. Και δίχως να έχω διαβάσει κάποιο βιβλίο της, αναρωτιέμαι: εάν το νόμπελ λογοτεχνίας άξιζε να πάει στον Βερν, δεν θα άξιζε να πάει και στην Ρόουλινγκ; Η κοπέλα έφερε επιτέλους, πρώτη φορά, μια νεανική λογοτεχνία που μάγεψε τους νέους από άκρη σε άκρη στον κόσμο. Έφτιαξε ένα νέο μαγικό σύμπαν και ήρωες που αποτελούν σήμερα σημείο αναφοράς. Και μάλιστα, με ενδιαφέρον παρατηρώ, εδώ στην Λέσχη, πως διαβάζεται με ενδιαφέρον και από μεγαλύτερες ηλικίες. (Αρκεί να έχεις νεανική ψυχή )
Η λογοτεχνία της δεν έχει μια αναμφισβήτητη αξία και μόνο από την τεράστια, πλανητική αποδοχή; Και σε 100 χρόνια δεν θα είναι τα έργα της κλασική λογοτεχνία; Και εάν μείνει αβράβευτη, δεν θα απορούν οι άνθρωποι του τότε "Μα πώς δεν πήρε το νόμπελ η Ρόουλινγκ τότε που ζούσε;" όπως απορούμε εμείς σήμερα π.χ. για τον Ίψεν και τον Τολστόη;
Αξίζει το νόμπελ; Ακόμα και σήμερα, μιας και έχει επιδείξει ένα ολοκληρωμένο πολύτομο έργο; Ή έστω αύριο;