Πολύ ενδιαφέρων ο προβληματισμός που τέθηκε - η Τέχνη δίχως τον έρωτα. Προσωπικά το θεωρώ δεδομένο ότι ο έρωτας δεν είναι δυνατό να αποτελεί την μοναδική, ούτε καν την ισχυρότερη κινητήρια δύναμη για την δημιουργία ενός έργου Τέχνης. Κάτι τέτοιο μου φαίνεται εγκλωβιστικό και ίσως κάπως μειωτικό για την απεραντοσύνη της Τέχνης αλλά και για την ίδια τη δημιουργικότητα.
Κατά την γνώμη μου, ο θάνατος ως έννοια (που μπορεί να είναι τρομαχτική αλλά να εμπεριέχει και κάτι μυστηριώδες γι' αυτό ελκυστικό) και ως επικρεμάμενη όσο και αναπόδραστη απειλή, η αγωνία που προκαλεί η συνειδητοποίηση της θνητότητας, ο τρόμος της μη ύπαρξης είναι πολύ βασικότερο κίνητρο ώθησης προς την δημιουργία, ακριβώς για να επιτευχθεί μια συμβολική αθανασία που θα αντισταθμίσει την αίσθηση ματαιότητας.
Αν ο έρωτας ιδωθεί με την ευρύτερη έννοια που αναφέρθηκε, όπως ο έρωτας του δημιουργού για το δημιούργημα, ο έρωτας για την ομορφιά, ο έρωτας που μπορεί να γεννά στον θεατή η επαφή με ένα έργο Τέχνης, τότε είναι μάλλον αναπόφευκτο να εφαρμοστεί σχεδόν σε οτιδήποτε, καθότι ποιος δεν λαχταράει να κατακτήσει την τελειότητα και την ομορφιά (όπως τα αντιλαμβάνεται ο ίδιος). Οτιδήποτε αγαπάμε να κάνουμε, κάθε τι που μας γεμίζει και επιθυμούμε να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας όταν ασχολούμαστε με αυτό μπορεί να αναχθεί, μέσα από μία τέτοια οπτική, σε έρωτα.
Να πω απλώς ότι ο χαρακτηρισμός ανέραστη Τέχνη δεν μου αρέσει γιατί μου προκαλεί διαφορετικούς συνειρμούς, μιας Τέχνης δηλαδή δίχως πάθος - εγκεφαλικό πάθος, ψυχικό πάθος - που ποιείται διεκπαιρεωτικά χωρίς να πηγάζει από ανάγκη του δημιουργού και δίχως να επιδρά στους θεατές που έρχονται σε επαφή μαζί της.
Επειδή το απόσπασμα που παρατέθηκε μου άρεσε (δυστυχώς δεν έχω διαβάσει το συγκεκριμένο έργο του Κάφκα αλλά βρίσκεται στην βιβλιοθήκη μου για μελλοντική ανάγνωση) να πω κι εγώ ότι δεν βλέπω τίποτα το ερωτικό, η υπηρέτρια είναι απεχθής, για να μην πως βδελυρή πέρα από χονδροειδής, η δυσφορία του ήρωα είναι κατάδηλη, και η παραίτηση του θλιβερή. Μου θύμισε πολύ τις 'ερωτικές' σκηνές στο έργο του αγαπημένου μου Ναμπόκοφ (ο οποίος θαύμαζε απεριόριστα τον Κάφκα) χωρίς όμως το ειρωνικό στοιχείο με το οποίο ο Ναμπόκοφ αναιρεί κάπως την τραγικότητα. Ο Καρλ, από όσο είδα στο μικρό απόσπασμα, μου είναι συμπαθής ως χαρακτήρας.