Η Τεχνητή Νοημοσύνη γράφει λογοτεχνία και φτιάχνει τέχνη

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Παρότι είχα την σχετική συζήτηση, με τους φίλους συνλεσχήτες, πριν λίγες μέρες, στη συνάντηση στην Αθήνα, κανείς δεν μάντεψε στην ερώτηση παγίδα που έκανα σε άλλο νήμα, "Βρες τον ποιητή", πως ο... ποιητής, ήταν η Τεχνητή Νοημοσύνη.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη ήδη παράγει τέχνη: ζωγραφιές κάθε είδους, κείμενα, βίντεο, φωτογραφίες κι ίσως κι άλλα.

Αυτό που με μαγεύει είναι πως οτιδήποτε τρελό της πω, απλά το φτιάχνει, αγόγγυστα. Της λέω π.χ. να μου φτιάξει μια: "artistic photo of squatting slavs in their natural environment" και στην στιγμή μου φτιάχνει αυτήν την απίστευτη, δυσοίωνη φωτογραφία:




και πριν λίγο την έβαλα και μου έφτιαξε καινούργιο αβατάρι για εδώ στην Λέσχη. Της ζήτησα: “Make me a gloomy charcoal drawing on old paper that emits a feeling of uncertainty and unease, of a lighthouse keeper” και στην στιγμή μου έφτιαξε τέσσερις εκδοχές, μία εκ των οποίων, αυτή:



Κι είναι ήδη μωρό.

Πολλές ενδιαφέρουσες συζητήσεις μπορούν να ξεκινήσουν από εδώ.

Για εμένα όχι εάν αυτό είναι τέχνη. Πιστεύω πως είναι αδιαμφισβήτητα. Αλλά περισσότερο π.χ. το πού μπορεί να φτάσει η τέχνη.

Μπορείτε να καταθέσετε τις όποιες σκέψεις, και στο μεταξύ, μπορείτε να δοκιμάσετε την τεχνητή νοημοσύνη:
και γιατί όχι, χρησιμοποιήστε την DALL·E 2 για να φτιάξετε ένα ιδιαίτερο, μοναδικό αβατάρι για τον λογαριασμό σας, εδώ στην Λέσχη του Βιβλίου.

(Παρεμπιπτόντως, η ChatGPT μιλάει και Ελληνικά, καθώς και άλλες γλώσσες, αν όχι όλες, αν και εγώ προτιμώ να επικοινωνώ μαζί της στα Αγγλικά, γιατί πιστεύω πως εκεί ενδέχεται να λειτουργεί καλύτερα.)
 
Για εμένα, είναι ακόμη στην απαρχή της, όσον αφορά την λογοτεχνία, (νομίζω πως στην καλύτερη περίπτωση γράφει σαν έφηβος) ενώ είναι ήδη σε καλό σημείο, όσον αφορά την ζωγραφική. Μου έχει φτιάξει πανέμορφα, φευγάτα πράγματα, και μάλιστα σε δευτερόλεπτα, εκεί που ένας άνθρωπος θα πάλευε τουλάχιστον για μέρες.
Έκανα ένα "πείραμα" και ζήτησα από το (ή την;) ChatGPT να μου δώσει μια ιδέα για ένα μυθιστόρημα ΕΦ (που δεν σκοπεύω να την αξιοποιήσω).
Η πρώτη απάντηση ήταν η ακόλουθη:
How about a sci-fi novel about a group of humans who travel to a distant planet in search of a new home after Earth becomes uninhabitable due to a catastrophic event? The planet they find seems perfect at first, but they soon discover that it is inhabited by intelligent, technologically advanced aliens who have their own plans for the humans' arrival. As the humans try to navigate this new world and avoid conflict with the aliens, they uncover dark secrets about the planet's past and its true nature. Will they be able to find a way to coexist with the aliens, or will their arrival lead to a catastrophic war?

Ζήτησα κάτι πιο εξεζητημένο και έλαβα την ακόλουθη απάντηση:
In the distant future, humanity has achieved a level of technological advancement that allows them to travel through time. A group of scientists and explorers embark on a mission to travel to the year 10,000 AD, where they hope to find a utopian society that has achieved complete harmony and enlightenment. However, when they arrive, they find that things are not as they expected.

They discover that the future world is ruled by a powerful and mysterious entity known as "The Time Keeper," who has the ability to control time itself. The Time Keeper has created a society where everyone is happy and content, but at a cost - all forms of creativity and free will have been eliminated. The humans realize that they must find a way to overthrow The Time Keeper and restore balance to the timeline.

As they navigate this strange new world, they encounter other time travelers who have been stranded in the future and have been working to rebel against The Time Keeper's regime. Together, they must use their knowledge of the past and present to devise a plan to defeat The Time Keeper and restore the natural flow of time. But as they delve deeper into the workings of The Time Keeper's realm, they begin to question whether they truly understand the nature of time and its consequences.

Δεν συνέχισα παραπέρα το chat, ίσως το κάνω κάποια στιγμή. Η τελευταία απάντηση πάντως μου θυμίζει πολύ τον Υπερίωνα του Simmons. Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι έχουμε ένα υπερεξελιγμένο σύστημα το οποίο έχει τη δυνατότητα να συλλέξει και να επεξεργαστεί σε νανοδευτερόλεπτα τεράστιες ποσότητες πληροφοριών, να τις βάλει σε λογικά δομημένες προτάσεις και να τις παρουσιάσει (δεν είναι τόσο απλό, φυσικά, αλλά ας το πούμε έτσι για ευκολία). Υπ' αυτή την έννοια, φρονώ ότι ό,τι κι αν γράψει, όσο καλό κι αν είναι (οι πιθανότητες είναι να είναι ΠΟΛΥ καλό), θα λείπει η πρωτοτυπία. Και ένας σχετικά διαβασμένος αναγνώστης θα μπορέσει να διακρίνει παραπομπές και πηγές. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, απλά το ανθρώπινο πνεύμα θα μπορεί πάντα να επινοεί καταστάσεις, λύσεις και τροπές σε μια ιστορία που καμία μηχανή δεν θα κατορθώσει ποτέ, επειδή βασίζεται σε δεδομένα. Η επεξεργασία δεδομένων νομίζω δεν μπορεί να επινοήσει λύσεις "εκτός κουτιού" ή λύσεις που στηρίζονται σε ηθικά/συναισθηματικά/ψυχολογικά ελατήρια.
 
Μπορείτε να καταθέσετε τις όποιες σκέψεις, και στο μεταξύ, μπορείτε να δοκιμάσετε την τεχνητή νοημοσύνη:
Ειμαι από αυτούς που αρέσκονται να βρίσκουν αναλογίες στα πράγματα ή να χασκογελάνε με αυτόν τον ταυτοχρονισμό του τυχαίου, γι’ αυτό θα συνδράμω στην κουβέντα που άνοιξες με την εξής γοητευτική (για τα δικά μου μάτια) σύμπτωση.
Προ ημερών, τράβηξε την προσοχή μου ένα βιβλίο, διαβάζοντας το οπισθόφυλλό του και ήθελα να το διαβάσω άμεσα.
Πραγματι, το αγόρασα και το τελειωσα και τι πραγματευεται λες; Είναι παράλληλες ιστορίες αφενός ενός αλχημιστή της Αναγέννησης (Πρόδρομος της Ετρ) και αφετέρου ενός avatar (Gloria in Terra, για το οποιο αποδεχόμαστε τη συγγραφική συμβαση ότι είναι γενους θηλυκου) του 22oυ αιώνα, των οποίων τις ιστορίες τέμνει ενας μαγικός (υπερβατικος και μπορχεσιανός) καθρεφτης. Η Gloria In Terra είναι η πρωτοπορία στην Τεχνη, δημιουργεί εικονικά, ζωντανά λουλούδια, «Τα Ζωντανά Ανθη της GIT», «μια από τις πιο ακραίες εκδοχές της ανθρώπινης καλλιτεχνικής εκφρασης μέσα στους αιώνες». Τα Artgrams ήταν αυτόνομα καλλιτεχνικά δημιουργήματα τα οποια γεννιουνται, αναπτυσσονται, γερνούν και πεθαινουν και των οποίων ο κύκλος ζωής είναι συνάρτηση των συνδρομητών τους, της διαδικτυακής αποδοχής τους και της εντασης με την οποία τα παρακολουθεί το κοινό τους.

How cool is that?:ναι:
 
@ΚρίτωνΓ επειδη δεν με ανυσηχει πραγματικα η τεχνητη νοημοσυνη (δεν θα φτασει ποτε την ανθρωπινη νοηση κατα εμε) θα παρω το θαρρος και θρασος και θα φτιαξω ενα αβαταρ χρησιμοποιωντας AI. Θα χει πλακα να το κανουν και οι υπολοιποι στην λεσχη και να πουν ποιες λεξεις χρησιμοποιησαν
 
Ετυχε το αμέσως πριν διαβάσω το νήμα αυτό να έχω ρωτήσει το chat GPT για το τι μανούβρα πρέπει να κάνω για να παρκάρω ένα αυτοκίνητο.
Η απάντηση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ανέκδοτο. Προσωπικά γέλασα πολύ.
Ωστόσο, είμαι σίγουρος ότι θα μάθει πολύ γρήγορα να παρκάρει.
Σε δέκα απλές ερωτήσεις που αφορούν το δικό μου επάγγελμα ή της συζύγου, οι απαντήσεις του chat GPT ήταν εντελώς λάθος, χωρίς ίχνος αλήθειας. Ήταν εντελώς αναληθείς όλες, ανεξαιρέτως.
Δεν υποτιμώ ούτε τη χρησιμότητα ούτε τις δυνατότητες της εφαρμογής. Λέω απλά ότι ακόμη είναι πολύ νωρίς και δεν είναι να την εμπιστευόμαστε τυφλά.
Στην τέχνη, η ΤΝ τα πάει εξεραιτικά θεωρώ.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Η ΤΝ είναι στα σπάργανα ακόμη. Είναι σε πρώιμη βρεφική ηλικία. Ας μην την κρίνουμε σαν να έχει φτάσει κάπου, κι εμείς είμαστε ανώτεροι (για την ώρα είμαστε σαν γονείς με ένα βρέφος που μόλις γεννήθηκε, στα χέρια). Ένα νεογέννητο βρέφος είναι. Δεν έχει αποκτήσει καν συνείδηση (ακόμη).

Δεν ξέρω πόσο γρήγορα θα φτάσει να γίνει μωρό, ή παιδί.

Πιστεύω πως θα μας ξεπεράσει ακόμη και σε φαντασία. Κατά κάποιον τρόπο ήδη το κάνει. Επίσης, αν και αυτό μάλλον θα αργήσει, πιστεύω πως θα μπορεί να έχει συναισθήματα.

Κι ο δικός μας εγκέφαλος ένα πρόγραμμα είναι που τρέχει πάνω σε βιο-hardware. Ο δικός μας εγκέφαλος περιορίζεται αρκετά από διάφορους παράγοντες, όπως ακριβώς το βιο-υλικό, πάνω στο οποίο τρέχει. Η ΤΝ θα έχει μεγαλύτερη ελευθερία για εξέλιξη.

Πολύ ωραίο αβατάρι σου έφτιαξε, @Εστελλ :))))
 
Πολύ ωραίο αβατάρι σου έφτιαξε, @Εστελλ :))))
Χα κι ομως δεν ειχα ακριβως αυτο στο μυαλο μου. Οχι μωρο ουτε σε εμβρυακη κατασταση δεν ειναι ακομα το AI. Συν το οτι ειναι μια διαδικασια μονοτονη και προβλεψιμη απο ενα σημειο και μετα οσον αφορα την δημιουργια εργων. Επισης και συνειδηση να αποκτησει δεν θα ειναι τοσο περιπλοκη και πολυσυνθετη οσου του ανθρωπου. Καταλαβαινω (νομιζω) τι εννοεις με τον περιορισμο του ανθρωπου, μαλλον βιολογικοι παραγοντες, πρωτογονα απομειναρια (ισως), ωστοσο υπαρχει μια συνεχομενη εξελιξη... Επισης ειμαστε αγωγοι ρευματος αρα σε ατομικο (μικροκοσμικο δηλ.) επιπεδο αποτελουμαστε απο ατομα κτλ μια ηκεκτρονικη μηχανη απο καλωδια ρευμα... ποσο απεριοριστο μπορει να γινει. Βεβαια υπαρχει ενεργεια και στις δυο περιπτωσεις αλλα η πηγη ειναι πολυ διαφορετικη. Δεν ξερουμε ακομα πως δουλευει η δικη μας συνειδηση. Και πιστευω θα εχουμε εξαφανιστει σαν ειδος πριν προλαβουμε να φτασουμε σε επιπεδο να δημιουργησουμε μια αλλη συνειδηση. Και καπου εδω με επιασε πονοκεφαλος αντιος.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Μα ποιος θα ζωγράφιζε ακριβώς αυτό που είχες στο μυαλό σου; Εάν το έκανε θα ήταν μέντιουμ κι όχι καλλιτέχνης.

Δεν μπορώ να καταλάβω τι εννοείς πως είναι διαδικασία μονότονη και προβλέψιμη. Εμένα, από τα έργα που μου έφτιαξε εχθές, αληθινά, δεν μπορούσα να προβλέψω τίποτα. Κάθε ένα ήταν και μια έκπληξη. Κι ας βάλω μερικά εδώ στο κειμένό μου, έτσι για να το στολίσω. (Της πήρε δευτερόλεπτα για το καθένα. Πόση ώρα θα χρειαζόμουν εγώ για να τα φτιάξω; )



Ας σας πω μια εμπειρία μου. Αναθέτω σε έναν γραφίστα να μου φτιάξει μια εικόνα φόντου για το youTube μιας εταιρίας. Παρότι του έδειξα συγκεκριμένο πρότυπο σαν οδηγό, δεν το έκανε καθόλου όπως ήθελα. Έπαιρνε λάθος πρωτοβουλίες κτλ. Είδα κι έπαθα, στέλνοντας την εικόνα πέρα-δώθε, να την φέρω περίπου στο πώς την ήθελα. Κι έπειτα την έδωσα σε δεύτερη in-house γραφίστρια να την δουλέψει κι άλλο. Αυτό σχετικά με το κατά πόσο οι άνθρωποι μου παρέδωσαν αυτό που είχα στο μυαλό μου. Που είχαν και πρώτυπο-παράδειγμα μπροστά τους. Όταν έρθει η μέρα που θα μιλάς με την ΤΝ και θα της εξηγείς τι αλλαγές πρέπει να κάνει για να φέρει το έργο πιο κοντά στο μυαλό σου, θα τελειώνεις σε δυο-τρία λεπτά αυτό που με τον άνθρωπο μου πήρε κανα δέκα μέρες. (Νομίζω πως ήδη γίνεται, απλά μάλλον δεν είναι καλοστρωμένο ακόμη.)



Παρεμπιπτόντως, την επόμενη εικονα που χρειάστηκα, για το facebook της εταιρίας, την έκανα μόνος μου, καθότι σκαμπάζω από γραφιστικά. Θεώρησα πως ο χρόνος που θα έχανα με τους γραφίστες, να εξηγήσω και να παράξουν αυτό ακριβώς που ήθελα, ήταν περισσότερος από τον χρόνο που θα χρειαζόμουν να το φτιάξω μόνος μου.

Δεύτερο παράδειγμα. Χρειάστηκα ένα λογότυπο για ένα νέο σάιτ. Είπα στην ΤΝ πώς το ήθελα. Μου έκανε διάφορες εκδοχές και μία ήταν ακριβώς ό,τι ήθελα. Έχω δουλέψει με γραφίστες και σε λογότυπα. Ήταν η ίδια μακρόσυρτη αποκαρδιωτική εμπειρία με το αποτέλεσμα να είναι στο περίπου αυτό που ήθελα. Μάλιστα, η ΤΝ διάλεξε μόνη της ένα πολύ ιδιαίτερο χρώμα για το λογότυπο, που το κράτησα γιατί πιστεύω πως θα ευνοήσει το branding. Βέβαια, έπειτα το έδωσα σε άνθρωπο για να μου το φτιάξει σε σωστό φορμάτ. Που πάλι, με τσάκισε να δίνω οδηγίες. Παρότι του είπα να το κρατήσει ακριβώς όπως ήταν, το άλλαζε, και όχι προς το καλύτερο. Με την ΤΝ ξεμπέρδεψα σε λεπτουδάκια. Με τον άνθρωπο θα μας πήρε πάλι καμια 10αριά μέρες το πέρα-δώθε, καθώς έχει κι άλλους πελάτες, βέβαια, παράλληλα με εμένα. Παρεμπιπτόντως, η ΤΝ έχει εκατομμύρια «πελάτες» παράλληλα, αλλά δεν με καθυστερεί.



Τρίτο παράδειγμα. Μια κοπελίτσα 17 χρονών, που ξέρω, μου εκμυστηρεύτηκε πως έβγαλε τρεις χιλιάδες ευρώ κάνοντας χρήση της ΤΝ. Δεν θέλω να πω πώς, καθώς πρώτος εγώ της λέω να μην αποκαλύπτει τις έξυπνες ιδέες της. Το λέω όμως για να σημειώσω το εξής. Όταν ένα εργαλείο φέρνει χρήματα, αυτό σημαίνει πως γίνεται μέρος της οικονομίας και θα έχει μεγάλη εξέλιξη μέσα από αυτό.

Τέλος, την συγκρίνουμε με φτασμένους επαγγελματίες και καλλιτέχνες, ενώ αυτή μόλις έκοψε τον πλακούντα. Ας την κρίνουμε όταν θα γίνει παιδάκι. Διότι όταν ενηλικιωθεί, βέβαια, μάλλον θα μας ξεπεράσει σε ένα πλήθος από πράγματα.



Ξέρεις τί είπε κάποιος πολύ έξυπνος άνθρωπος για τα αεροπλάνα, λίγο πριν πετάξουν οι αδερφοί Ράιτ;
"Το να πετάξουν μηχανές βαρύτερες από τον αέρα δεν είναι απλά μη πρακτικό και αδιάφορο, αλλά μάλλον και παντελώς αδύνατο."



Ο δικός μας εγκέφαλος έχει διάφορους περιορισμούς. Μπορεί να φτάσει μέχρι ένα συγκεκριμένο επίπεδο εξυπνάδας. Ίσως το καταλάβεις καλύτερα αν σκεφτείς π.χ. τον σκύλο. Ο σκύλος έχει μια εξυπνάδα, αλλά δεν θα φτάσει να γράψει λογοτεχνία, ή να λύσει πρωτοβάθμιες εξισώσεις. Ο εγκέφαλός του δεν μπορεί να φτάσει μέχρι εκεί. Το ίδιο κι ο δικός μας. Έχει όρια. Η ΤΝ δεν έχει απαραίτητα αυτά τα όρια. Εάν κάποια στιγμή μια γενική ΤΝ αποκτήσει πρόσβαση στην συλλογική επεξεργαστική ισχύ του νέφους, η δύναμή της θα είναι ανεξάντλητη. Κι όταν αποκτήσει έναν πιο ισχυρό αλγόριθμο αυτοβελτίωσης κι αυτοπρογραμματισμού, τότε δεν θα υπάρχει πια τέλος στο τι μπορεί να κάνει. Μόνη της κι ενδεχομένως δίχως να μας χρειάζεται πλέον. Την πρόσβαση στην συλλογική γνώση την έχει ήδη. Εάν σε ρωτήσω να μου ονομάσεις έναν πίνακα του Jean Auguste Dominique Ingres, μπορεί να μην γνωρίζεις να απαντήσεις. Η ΤΝ γνωρίζει όλους τους πίνακές του στην σειρά. Καθώς και κάθε άλλου γνωστού ή και λιγότερο γνωστού ζωγράφου. Όπως μπορεί και να αναγνωρίσει αλγοριθμικά την τεχνοτροπία του.

Κι είναι νεογέννητο βρέφος.
 
Last edited:
Εγώ πάλι θα προτιμήσω την τέχνη που προέρχεται από τον άνθρωπο κι ας είναι στο μέλλον υποδεέστερη. Θα την προτιμήσω διότι θα είναι η έκφραση κάποιων προσωπικών συναισθημάτων κι όχι η εξέλιξη ενός λογισμικού.
Νομίζω πως η ΤΝ είναι ένα βήμα πιο κοντά στην εμπορευματοποίηση της τέχνης, η οποία προσωπικά με ενοχλεί.

Δεν διαφωνώ πως θα λύσει κάποια προβλήματα (κυρίως σε επαγγελματικό επίπεδο) όπως αυτό που είπε ο Φάρος για τους γραφίστες και ίσως και σε πιο σύνθετες δραστηριότητες αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο είναι αναμενόμενο και αυτονόητο.

Τέλος, επειδή η τέχνη σε όλες τις μορφές της έχει μια κάποια αυθαιρεσία, νομίζω και βλακείες να ζωγράφιζε/έγραφε/συνέθετε η ΤΝ κάποιοι πυροβολημένοι θα εμφανιζόντουσαν που θα μας το πλάσαραν ως τέχνη.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Νομίζω πως το σημαντικό στην τέχνη είναι τί μας προκαλεί. Το μόνο που είμαστε πραγματικά ικανοί να βιώσουμε είναι η δική μας πρόσληψη.

Το ότι η τέχνη είναι εμπόρευμα ή υπηρεσία, για το χρήμα, δεν είναι κάτι επιλήψιμο. Είναι κάτι που ισχύει από τα έργα του Μπαχ, μέχρι τους δίσκους των Πινκ Φλόυντ, ή τους πίνακες του Ελ Γκρέκο.
 
Last edited:
Εντάξει, ο Μπαχ και κάποιοι άλλοι είναι οι εξαιρέσεις. Υπάρχουν κι αυτοί, αλλά είναι εξαιρέσεις.
Όταν μπαίνει το χρήμα στη μέση (όχι μόνο στην τέχνη) όλα λειτουργούν διαφορετικά. Υπάρχει συμφέρον, σκοπός και χάνεται ο αυθορμητισμός.

Είπαμε σίγουρα σε κάποιον θα δημιουργεί συναισθήματα αυτό το κολοσσιαίο έργο τέχνης.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Δεν είναι εξαίρεση. Μάλλον ο κανόνας. Τα χρήματα είναι κεντρικά στην παραγωγή τέχνης, από τον Μότσαρτ ως τους Λεντ Ζέπελιν. Είναι όμως ένας παράγοντας που κατά κανόνα δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Δεν υπάρχει πιο εμπορευματοποιημένη μουσική από των Πίνκ Φλόιντ. Τα άλμπουμ τους είναι αριστουργήματα.

Αλλά όπως το βλέπει κανείς.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Η μπανάνα με την μονωτική έχει την μινιμαλιστική δύναμη που απαντά και στα λογότυπα. Όλα αυτά καλά κάνουν και υπάρχουν. Ο καθένας μας διαλέγει τι του αρέσει, τι φτάνει σε αυτόν. Η αρχή είναι περιστασιακή (ποιος είναι ο λόγος που κάποιος έκανε κάτι, εάν ήταν άνθρωπος, ή ΤΝ, ή τι εθνικότητα είχε κτλ.) και μπορεί να είναι και άγνωστη.
 
Ας σας πω μια εμπειρία μου. Αναθέτω σε έναν γραφίστα να [...]
Δεύτερο παράδειγμα. [...] Ήταν η ίδια μακρόσυρτη αποκαρδιωτική εμπειρία με το αποτέλεσμα να είναι στο περίπου αυτό που ήθελα.
Λοιπόν, επειδή βρέθηκα σε αυτή τη θέση με χειρότερο τρόπο (σκάβαμε αναχώματα σε κάθε συνάντηση και εμφανιζόμασταν με πλήρη αντιβομβιστική εξάρτηση) καταλαβαίνω. Αλλά δεν συμφωνώ.
Το γεγονός ότι πολύ πιθανόν σε λιγότερο από μια πενταετία θα μπορούμε να ζητάμε από μια ΤΝ να μας φτιάχνει ένα λογότυπο ή κάτι άλλο είναι σπουδαίο ως γεγονός και ως κατάκτηση. Αλλά θα καταργήσει τον γραφίστα. Προσωπικά, αυτό με ενοχλεί.
Σε λιγότερο από μια πενταετία επίσης, θα μπορώ να ζητήσω από μια ΤΝ να μου φτιάξει ένα CMS με java και css χωρίς να χρειαστώ να το χρυσοπληρώσω σε κάποιον που θα το δώσει πιθανότατα outsource στο Μπαγκλαντές ή δεν ξερω γω που και δεν θα δουλεύει τίποτα όταν το παραλάβω. Αυτό θα καταργήσει τους κωδικογράφους (sic) και θα απλουστέψει τα μάλα τη ζωή πολλών. Με ενοχλεί λιγότερο.
Σε μια πρόσφατη δουλειά που εμπεριείχε την επιμέλεια ενός τρισδιάστατου χώρου, πάλεψα με νύχια και με δόντια για συγκεκριμένο φωτισμό του χώρου (ένα από τα δύσκολα στοιχεία στα τρισδιάστατα μοντέλα). Δυστυχώς έχασα, επειδή ο αφεντικός είναι βλαχομπαρόκ. Μια ΤΝ θα το έκανε τέλειο, χωρίς αμφιβολία. Σε αυτή την περίπτωση δεν με ενοχλεί καθόλου να αντικατασταθούν οι απανταχού wannabe φιλόμουσοι φιλότεχνοι ιντελεκτουέλ γιδοβοσκοί που διοικούν τούτη τη χώρα.

Νομίζω ότι φτάνουμε στο ίδιο αποτέλεσμα επειδή ενδεχομένως θα χρειαστεί κάποιος να δώσει ακριβείς οδηγίες στην ΤΝ για να φτιάξει το CMS με όλα τα συμπαρομαρτούντα του. Άρα θέλουμε έναν εξειδικευμένο άνθρωπο που θα μπορεί να το κάνει και ο ίδιος. Θα το κάνει πιο αργά και με περισσότερο κόστος. Προσωπικά, θα τον προτιμήσω. Δεν έχει να κάνει με ηθικούς φραγμούς ή οτιδήποτε σχετικό. Απλά, αυστηρά προσωπικά, προτιμώ να ανταλάσσω κοσμητικά επίθετα σεξουαλικής φύσεως με γραφίστες και back-end-εράδες (και εριφιοποιμένες που από κάποια κακοήθεια γινήκανε μαστόροι) από το να το δώσω μια δουλειά σε μια ΤΝ

Κι όταν αποκτήσει έναν πιο ισχυρό αλγόριθμο αυτοβελτίωσης κι αυτοπρογραμματισμού, τότε δεν θα υπάρχει πια τέλος στο τι μπορεί να κάνει. Μόνη της κι ενδεχομένως δίχως να μας χρειάζεται πλέον. Την πρόσβαση στην συλλογική γνώση την έχει ήδη.
Δεν θα χρειάζεται πάντα έναν χειριστή; εννοώ, κάποιος πρέπει να κάνει on/off. Προφανώς, σε μια όχι και τόσο μακρινή εποχή τελικά, ίσως κατορθώσει να αυτονομηθεί και να κάνει on/off μόνη της, να βελτιώνει τον αλγόριθμό της μόνη της κ.ο.κ.
Αλλά είμαστε έτοιμοι για κάτι τέτοιο;
Δεν εννοώ ηθικά. Εννοώ ως δυνητικοί χρήστεις και -κυρίως- ως χειριστές ΤΝ. Γράφεις άλλωστε:
Ο δικός μας εγκέφαλος έχει διάφορους περιορισμούς. Μπορεί να φτάσει μέχρι ένα συγκεκριμένο επίπεδο εξυπνάδας. Ίσως το καταλάβεις καλύτερα αν σκεφτείς π.χ. τον σκύλο. Ο σκύλος έχει μια εξυπνάδα, αλλά δεν θα φτάσει να γράψει λογοτεχνία, ή να λύσει πρωτοβάθμιες εξισώσεις. Ο εγκέφαλός του δεν μπορεί να φτάσει μέχρι εκεί. Το ίδιο κι ο δικός μας. Έχει όρια.
Δεν μπορώ να συφωνήσω περισσότερο. Το απλούστερο παράδειγμα της διανοητικής μας πενίας είναι τα high end κινητά: κόσμος πληρώνει χιλιάρικα για να αγοράσει μια συσκευή, από την οποία θα αξιοποιήσει ως επι το πλείστον την κάμερα, instagram, tik tok και άλλα chat-οειδή και το candy crush. Και πέρα απ'αυτό, έχω την εντύπωση ότι ως είδος ακόμα δεν μπορούμε να χειριστούμε τόσες πολλές πληροφορίες.
Μήπως εμείς τελικά είμαστε τα βρέφη;
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Κώδικα γράφει ήδη, πανεύκολα. Σε μια εταιρία, ζητήσαμε και μας έφτιαξε ένα plugin για wordpress κι εγώ πριν λίγες μέρες της ζήτησα να μου γράψει κώδικα σε python για να κάνω scrap κάποια δεδομένα από τον Ιστό. Όχι μόνο γράφει κώδικα, αλλά επεξηγεί και την προσέγγισή της.

Εννοείται πως θα αλλάξουν πολλά επαγγέλματα. Αυτό είναι κάτι που πάντα προκαλούσε η πρόοδος στην τεχνολογία αγνωώντας τις προσωπικές προτιμήσεις του καθενός. Αυτά είναι πράγματα που τα ρυθμίζει η αγορά. (Αν για κάποια προσωπική ιδεοληψία κάποιος επιλέγει το πιο ακριβό, για μιαν ίδια ποιότητα, το πιο πιθανό είναι πως δεν θα είναι βιώσιμος. Πως θα κλείσει.)

Με την εμφάνιση του αυτοκινήτου πέθανε το επαγγέλμα π.χ. του καροποιού. Ξεκίνησε όμως αυτό του γκαραζιέρη.

Δεν ξέρω γιατί λες πως σε μια πενταετία μπορεί να είναι σε θέση να μας φτιάξει λογότυπο. Όπως σου είπα, ήδη το κάνει.

Το ενδιαφέρον είναι, πράγματι, τί θα συμβεί όταν μια γενική ΤΝ (σε αντιδιαστολή προς αυτές τις επιμέρους, που κάνουν συγκεκριμένες εργασίες) αποκτήσει συνείδηση* και είναι (σε πολλά) πιο δυνατή από το δικό μας μυαλό. Αυτό είναι ένα θέμα για το οποίο προειδοποιούν ήδη άνθρωποι, όπως ο Ίλον Μασκ, ο οποίος βρίσκεται στην αιχμή της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Επισημαίνει την ανάγκη να ρυθμιστεί η εξέλιξη της ΤΝ.

Η εμπειρία λέει πως ο πιο έξυπνος επιβάλλεται στον λιγότερο έξυπνο.

Δυστυχώς, προσωπικά, δεν το βλέπω εύκολο. Πολλά κράτη, πολλές εταιρίες μεταξύ τους ανταγωνιστικές. Δύσκολος ο συντονισμός.

Από αυτήν την άποψη η ΤΝ αποτελεί δυνάμει κίνδυνο για την ανθρωπότητα.


*(Για περισσότερα αναζητήστε: AI reaching senintence)
 
Last edited:
Ο δικός μας εγκέφαλος έχει διάφορους περιορισμούς. Μπορεί να φτάσει μέχρι ένα συγκεκριμένο επίπεδο εξυπνάδας. Ίσως το καταλάβεις καλύτερα αν σκεφτείς π.χ. τον σκύλο. Ο σκύλος έχει μια εξυπνάδα, αλλά δεν θα φτάσει να γράψει λογοτεχνία, ή να λύσει
Διαφωνω σε πολλα επιχειρηματα σου, πχ λες οτι ο εγκεφαλος μας εχει περιορισμους και φτανει σε ενα συγκεκριμενο επιπεδο εξυπναδας. O homo sapiens δεν προηλθε απευθειας απο τα θρανια υπηρχε μια μακροχρονη διαδικασια εξελιξης του, την οποια θεωρεις οτι απο οτι καταλαβα δεν θα υπαρχει συνεχεια της και φτασαμε στο ζενιθ μας. Αλλα εισαι υπερμετρα αισιοδοξος για την εξελιξη του AI. Μαλλον εχεις απογοητευτει απο το γενος μας και ελπιζεις σε κατι καλυτερο.
 
Δεν ξέρω γιατί λες πως σε μια πενταετία μπορεί να είναι σε θέση να μας φτιάξει λογότυπο. Όπως σου είπα, ήδη το κάνει.
Το λἐω γιατί δεν είμαι ενημερωμένος, ούτε ειδικός και τα έργα όπου εργάστηκα ήταν μικρά, σχετικά εξειδικευμένα (έργα πολιτισμού) και made in Greece, οπότε καταλαβαίνει κανείς το περιορισμένο (και περιοριστικό) του πράγματος.

Το ενδιαφέρον είναι, πράγματι, τί θα συμβεί όταν μια γενική ΤΝ (σε αντιδιαστολή προς αυτές τις επιμέρους, που κάνουν συγκεκριμένες εργασίες) αποκτήσει συνείδηση* και είναι (σε πολλά) πιο δυνατή από το δικό μας μυαλό. Αυτό είναι ένα θέμα για το οποίο προειδοποιούν ήδη άνθρωποι, όπως ο Ίλον Μασκ, ο οποίος βρίσκεται στην αιχμή της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Επισημαίνει την ανάγκη να ρυθμιστεί η εξέλιξη της ΤΝ.
Η εμπειρία λέει πως ο πιο έξυπνος επιβάλλεται στον λιγότερο έξυπνο.
Δυστυχώς, προσωπικά, δεν το βλέπω εύκολο. Πολλά κράτη, πολλές εταιρίες μεταξύ τους ανταγωνιστικές. Δύσκολος ο συντονισμός.
Από αυτήν την άποψη η ΤΝ αποτελεί δυνάμει κίνδυνο για την ανθρωπότητα.
Πριν λίγο διάβαζα ένα άρθρο ότι AI bot πέταξε F16.
Είναι ανησυχητικό. Όχι η εξέλιξη μιας ΤΝ, αλλά η ανθρώπινη βλακεία, η οποία δεν θα βάλει όρια σε ΤΝ. Εκτός αν μια γενική ΤΝ μας πάρει χαμπάρι πόσο μοσχάρια είμαστε και βάλει η ίδια τα πράγματα σε σειρά. Αλλά εκεί χάνονται άλλα πράγματα...
 
... επειδή η τέχνη σε όλες τις μορφές της έχει μια κάποια αυθαιρεσία, νομίζω και βλακείες να ζωγράφιζε/έγραφε/συνέθετε η ΤΝ κάποιοι πυροβολημένοι θα εμφανιζόντουσαν που θα μας το πλάσαραν ως τέχνη.
Μήπως αυτό δεν συμβαίνει και με ανθρώπους "καλλιτέχνες", άλλωστε; Κάποιοι πυροβολημένοι εμφανίζονται και πλασσάρουν τις βλακείες τους ως τέχνη. :)Γιατί όχι και τις βλακείες της ΤΝ. Σε πηγάδι κατούρησε;

Και κάτι γενικόλογο, αλλά που ίσως μπορεί να δώσει μια τροπή στην κουβέντα, Μήπως η ανησυχία του ότι η ΤΝ θα αντικαταστήσει τον γραφίστα προγραμματιστή κλπ, δεν είναι ανάλογη του μήπως τα μηχανήματα αντικαταστήσουν τον αγρότη, εργάτη κλπ - πριν κάποιους αιώνες;
 
Top