Στο παρά πέντε

Διαβάζοντας τις βιογραφίες των άλλων μελών διαπίστωσα ότι πρόκειται για νέα παιδιά, φοιτητές, έφηβους και νέους επιστήμονες. Εγώ είμαι αρκετά μεγαλύτερος. Ισχύει αυτό που λέει το τραγούδι: ...εσύ ΄σαι στην αρχή κι εγώ στο παρά πέντε. Επίσης διαισθάνθηκα ότι οι περισσότεροι της λέσχης κλίνουν προς τις θεωρητικές επιστήμες, ενώ εγώ είμαι των θετικών. Τι γυρεύει λοιπόν η αλεπού στο παζάρι;
Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο πατέρας μου ήταν ιερέας και αυτό το γράφω γιατί επηρέασε τη ζωή μου και τη σχέση μου με το βιβλίο. Σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης το παιδί του παπά πρέπει να είναι υπόδειγμα και εγώ δεν ήμουν. Πολλές φορές λοιπόν προτιμούσα να μένω στο σπίτι παρά να κυκλοφορώ στο χωριό και να ντροπιάζω την οικογένεια μου. Στο σπίτι όμως, το μόνο που μπορούσα να κάνω ήταν να διαβάζω. Έτσι δέθηκα με τα βιβλία που ήταν μπόλικα στο πατρικό μου. Συμπάθησα από την αρχή τον Παπαδιαμάντη και τις αδελφές Μπροντέ, που ήταν επίσης παπαδοπαίδια.
Στα γυμνασιακά μου χρόνια, στην μικρή επαρχιακή πόλη πια, μόνο η καταπληκτική Δημοτική Βιβλιοθήκη μπορούσε να γεμίσει τον ελεύθερο χρόνο μου. Έγινα μέλος της βιβλιοθήκης αυτής με συνδρομή μία δραχμή το μήνα. Άρχισα να διαβάζω μανιωδώς ελληνική και ξένη λογοτεχνία. Στη δευτέρα γυμνασίου φόρεσα γυαλιά, γιατί ο αστιγματισμός που είχα μου προκαλούσε φοβερές ημικρανίες, όταν διάβαζα πολλές ώρες, δηλαδή καθημερινά. Τότε αγάπησα τον Ιούλιο Βέρν, το Γιάννη Μαρή, την Άγκαθα Κρίστι. Αργότερα διάβασα Καζαντζάκη, Ζολά, Παπαδιαμάντη, Μυριβήλη, Πρεβελάκη, Ρώμα κλπ. Η δικοί μου βέβαια, δεν συμφωνούσαν με την ανάγνωση "εξωσχολικών" βιβλίων.
Τα βιβλία του F.G. Lorca ήταν τότε απαγορευμένα από τη χούντα. Κυκλοφορούσαν όμως παράνομα στην Αθήνα και έτσι απόκτησα μερικά, μέσω του αδελφού μου που ήταν τότε φοιτητής. Μια μέρα αποφάσισα, τα βιβλία του Lorca, να τα πάρω μαζί μου στο σχολείο, να τα δουν οι συμμαθητές μου. Μερικές μέρες αργότερα, ένα πρωί, με κάλεσαν στο γραφείο του Γυμνασιάρχη. Έκπληκτος είδα ότι με περίμεναν εκεί εκτός από το Γυμνασιάρχη, ο πατέρας μου και ένας ένστολος. Μόνο μετά από εξευτελισμούς, υποσχέσεις και παρακλήσεις γλύτωσα την ανάκριση στο αστυνομικό τμήμα. Σοκαρίστηκα πραγματικά. Ήμουν 13 χρονών. Παραδόξως πως, ο πατέρας μου δεν μου έκανε πολλές παρατηρήσεις. Την επόμενη παρέδωσα τα βιβλία στο Γυμνασιάρχη και έφαγα αρκετές ξυλιές, γιατί λέει δυσφήμησα το σχολείο. Αποβλήθηκα δύο ημέρες.
Στα φοιτητικά μου χρόνια στη Θεσσαλονίκη, τα πράγματα ήταν εντελώς ανάποδα. Μεταπολίτευση πια και είχαμε πάει στο άλλο άκρο. Αν δεν διάβαζες Έγκελς και Μαρξ δεν υπήρχε λόγος να ζεις. Διάβασα αρκετά "Φιλοσοφία" και αρρώστησα. Ήμουν συνέχεια μελαγχολικός και κακόκεφος. Τη λύση τη βρήκα σε ένα κείμενο του Καζαντζάκη: Η τέχνη είναι η μόνη σωτηρία. Άρχισα να διαβάζω Ιστορία της Τέχνης, ξαναγύρισα στη λογοτεχνία και βρήκα την υγειά μου.
Από τότε μέχρι σήμερα, διαβάζω συνεχώς κάθε καλό βιβλίο που πέφτει στα χέρια μου. Τώρα που έχω δικά μου χρήματα, έφτιαξα μια μεγάλη δική μου βιβλιοθήκη και κοντά της σας γράφω αυτές τις γραμμές. Ασχολούμαι με τη συλλογή σπάνιων βιβλίων, την ιστορία του βιβλίου και τη βιβλιοδεσία. Τα βιβλία είναι για μένα κομμάτι της ζωής μου και στήριγμα. Είναι μια από τις μεγάλες μου αγάπες. Έχω γράψει πολλά κείμενα, όπως τη διατριβή μου, βιβλία για τους φοιτητές, άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά κλπ. Λογοτεχνία δεν έχω γράψει ποτέ. Μπορεί όμως να το κάνω και αυτό. Έτσι, για μένα.
 
το σκηνικό που περιγράφεις στο σχολείο με τα βιβλία του Λόρκα, (μου) μοιάζει βγαλμένο απο ταινία.
Ή βιβλίο..
Μπορώ να το κατανοήσω αλλά, ελλείψη ανάλογης εμπειρίας, μου φαντάζει u.f.o.
Εχεις ωραίες ασχολίες.
 
Πολύ ωραία όλα αυτά!!

Τώρα πιστεύω ήρθε η ώρα να γραψεις και κάτι λογοτεχνικό...
Λίγο καταλαβαίνω πως το θες κι εσύ. Και προσωπικά πιστεύω πως η καλή λογοτεχνία είναι αυτή που ο δημιουργός την γράφει πρώτα για τον ίδιο!!
 
το σκηνικό που περιγράφεις στο σχολείο με τα βιβλία του Λόρκα, (μου) μοιάζει βγαλμένο απο ταινία.
Ή βιβλίο..
Μπορώ να το κατανοήσω αλλά, ελλείψη ανάλογης εμπειρίας, μου φαντάζει u.f.o.
Δυστυχώς συνέβαιναν και αυτά. Ευτυχώς, σε ορισμένα μόνο σχολεία και από ορισμένους εκπαιδευτικούς.
Για παράδειγμα βρήκα αυτό το κείμενο στο διαδίκτυο: Ιδιαίτερα επί χούντας το ξύλο και οι ταπεινωτικές αποβολές έδιναν κι έπαιρναν στους μαθητές που τολμούσαν να επισκεφτούν απέναντι από την είσοδο του σχολείου την υπόγεια μπουάτ «Ροντέο», όπου τραγουδούσε ο Διονύσης Σαββόπουλος. Το βρήκα εδώ:
http://www.protothema.gr/Stories/article/250038/mphka-moikan_-bghka-falakros/

Επίσης όλα αυτά έχουν δημοσιευτεί επώνυμα για το Γυμνάσιο που πήγαινα. Το συγκεκριμένο Γυμνάσιο εφάρμοζε τότε μια πολύ αυστηρή γραμμή σε σχέση με τη συμπεριφορά και (κυρίως) την εμφάνιση των μαθητών. Οι μαθητές δυσκολευόταν, αλλά και δεν ήθελαν, να εφαρμόσουν τις οδηγίες του σχολείου και οι ποινές ήταν καθημερινές και εξοντωτικές. Θυμάμαι κάθε πρωί τον Γυμνασιάρχη να διαβάζει μεγάλο κατάλογο μαθητών που αποβαλλόταν και (θυμάμαι) τις "γραμμές" των τάξεων μετά την πρωινή προσευχή να αραιώνουν δραματικά, επειδή πολλοί έφευγαν με αποβολή. Θυμάμαι αποβολές ολόκληρων τμημάτων του σχολείου. Οι μαθητές ονόμαζαν τις αποβολές αυτές με πικρό χιούμορ "Προγραφές του Σύλλα". Οι αντιδράσεις των μαθητών ήταν έντονες και κατέληξαν σε αποχή από τα μαθήματα ένα πρωί, πράγμα πρωτάκουστο για την εποχή εκείνη. Η "ανταρσία" των μαθητών του Γυμνασίου αυτού θεωρήθηκε πολιτική αντίδραση κατά της χούντας και σχολιάστηκε από ξένο ραδιοφωνικό σταθμό (BBC).
Επίσης δες και αυτό:
http://e-mesara.gr/index.php/2014-01-29-19-19-39/14911-1973
Εγώ δεν ήμουν στο γυμνάσιο αυτό.
 
Φίλε Μακρυγιάννη, πολύ ενδιαφέροντα και σημαντικά τα γεγονότα της ζωής σου!!!

Πάντως να ξέρεις πως είμαστε αρκετοί οι +40 στην παρέα!!!!
 

Διατσέντα

Λαίδη Βιβλιοδέτρα
Σήμερα βρήκα ένα βιβλίο από την εποχή της μεταπολίτευσης...και ανέσυρα πολλά στη μνήμη μου...

Μακρυγιάννη υπάρχουν γηραιότεροι από σένα...πχ. εγώ...στο παρά πέντε...one foot in the grave και τα λοιπά...

Λοιπόν Έλλη, προσθέτω προσωπικές μνήμες...

Απαγορευόταν να κάνουμε ξένη γλώσσα πλην των γαλλικών του σχολείου,

φορούσαμε μακριές ποδιές ως τα μισά της γάμπας, με άσπρο γιακά σεμιζιέ, αίθουσες μη θερμαινόμενες...χιονίστρες πάντα στα ακροδάχτυλα των ποδιών μου...κάλτσες ως το γόνατο το πόδι πάγωνε...πουλόβερ μέσα απ’ την ποδιά και ζακέτα από πάνω, αλλά κρύο... ο γιακάς αν δεν ήταν κολλαριστός τρώγαμε τεράστια προσβολή στην τάξη...παπούτσια χωρίς τακούνι ίσια...τις λεγόμενες ελβιέλες ή δερμάτινα πάντως εντελώς ίσια...τίποτα δεν έπρεπε να αναδυκνύει έστω και ίχνος της θηλυκότητάς μας...μαλλιά τραβηγμένα πίσω σε κοτσίδα και με κορδέλα να μην πετάνε τα τσουλούφια μας σε φυσική κατάσταση, κομμωτήριο ούτε στη φαντασία μας...νύχια κομμένα σύριζα, γινόταν έλεγχος απ’ τη γυμνάστρια και αυτό υπαγόταν στους κανόνες υγιεινής όπως μια καλή σουηδική γυμναστική...για άβαφες δεν χρειάζεται να το πω...

Η ενδυμασία σχολείου ίσχυε και στις εξωσχολικές μας παρουσίες. Αν μας έβλεπε καθηγητής στο δρόμο δίχως ποδιά αποβολή...αν μας έβλεπε στα αγγλικά που έκανα εγώ, αποβολή...μιλάμε για κρυφό σχολειό...

αν δεν πηγαίναμε κατηχητικό μειωμένος βαθμός στα θρησκευτικά μακάρι κι αν λέγαμε μάθημα άριστα...ένα φεγγάρι αποπειράθηκαν να μας επιβάλλουν να μετέχουμε στο τότε φασιστικό εκκολαπτήριο των Αλκίμων...μας πήγαιναν με λεωφορεία ανάθεμα κι αν θυμάμαι ή ήξερα καν πού...Στρατιωτικές στολές και όπλα...τρόμος μ’ έπιασε...τους είπα η μαμά μου δεν μπορεί να δίνει χρήματα για στολές και τα τοιαύτα...γλύτωσα...οι άλλες δεν ξέρω τι κάνανε...

κατάργησαν το χημείο...ένα υπέροχο χημείο που είχαμε και κάναμε πειράματα...ένα ολόκληρο τμήμα θετικής κατεύθυνσης με μαθηματικό γεμάτο ζέση να μας διδάξει να αγαπήσουμε τα μαθηματικά το διέλυσαν αλλάζοντας τον καθηγητή...αχ, κ. Σιάπαντα απ’ τη Σιάτιστα είσαστε στην κορυφή της λίστας όσων έχω βαθιά αγαπήσει, άν είστε κάπου εν ζωή...οξύ βλέμμα, έξυπνο, γλυκός και αυστηρός δάσκαλος...εμείς παραδίδαμε το παρακάτω...τέτοιος πόθος μάθησης...

Άθλιοι...τα καλύτερά μας χρόνια...ένα τμήμα σαράντα κοριτσιών με 19 και 20 φυσικοχημεία και μαθηματικά το στρέψαν στη φιλολογία και στην παιδαγωγική ακαδημία, πέντε πέρασαν μόνο. Τρείς ιατρική και δυό φιλόλογοι...οι υπόλοιπες τα εγκαταλείψαμε...από 18 και 19 όλα μου τα χρόνια στην έκτη αποφοίτησα με 15 και ένα σωρό σκασιαρχεία...έκθεση έγραψα με αποσπάσματα ποιημάτων του Μπρέχτ, πήρα 18, δεν ξέρω γιατί, ο φιλόλογος μια φάτσα και κορμοστασιά ες ες, με ρώτησε τι ήταν αυτό που έγραψες παιδί μου και του απάντησα Μπέρτολτ Μπρεχτ, δεν είπε τίποτα...

ευτυχώς έφευγα...αν συνέχιζα θα είχα μαύρες ώρες...αρνήθηκα να μετέχω στην παρέλαση και πήρα 14 γυμναστική ενώ έπαιρνα 18...

διώξανε τη μουσικό μας και η χορωδία μας έκλεισε...εξαιρετική μουσικός...είχαμε ρεπερτόριο Μπετόβεν και Σούμπερτ...μας είχαν βγάλει και στην τηλεόραση κάποτε...

στην έκτη έσωσα τον φυσικό γυμνασιάρχη, ένα φασιστοειδές θρασύδειλο, τον πρώτο και τελευταίο δάσκαλο που τόλμησε και με χαστούκισε στυλ Βουγιουκλάκη γιατί η μαμά μου είχε πάρει παπούτσια σαν αντρικά ραφτά με δυό δάχτυλά σόλα στο μέρος του τακουνιού που δεν ήταν όμως τακούνι κι αυτός το θεώρησε τακούνι...τον έσωσα γιατί για να κάνει τον καμπόσο στην επιθεώρηση άνοιξε το χημείο για να “επιδείξει” πειράματα...είμασταν εγώ κι άλλες δυό που καθαρίσαμε το χώρο και στήσαμε τα απαιτούμενα για το πείραμα... εγώ θυμόμουν με το νι και το σίγμα όλα... ανακαλέσαμε της κ. Νάλτσα τα μαθήματα κι εκείνη η διωγμένη φυσικοχημικός και κάναμε μια ωραία ηλεκτρόλυση και κορδώθηκε το ζώον... που σημειωτέον πήγε και καλά να το δείξει, αλλά ήταν τραγικά αδέξιος και φώναξε εμάς, λέγοντας να οι καλά εκπαιδευμένες μαθήτριές μου...κουκουλώνοντας την ανικανότητά του...πώς εκείνος ο ρηχός άνθρωπος είχε γίνει γυμνασιάρχης άραγε;

Πέμπτη και έκτη Γυμνασίου τα χειρότερα μαθητικά μου χρόνια... Ό,τι είχα λατρέψει το ισοπέδωσαν σε χρόνο μηδέν...!970-1971...τα πιο εφιαλτικά μου χρόνια...για άνθρωπο φιλομαθή, φιλέρευνο και με εντελώς ελεύθερη διαπαιδαγώσηση...

Αυτό έκανε σε μένα η Χούντα και τα γραναζάκια της στον μικρόκοσμό μου...ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ ΦΑΣΙΣΜΟΣ!
 
Έχω μείνε παγωτό...
Με ανατριχιάζουν αυτές οι εικόνες, αυτοί οι άνθρωποι.
Δεν έτυχε ποτέ κανείς απο τον περίγυρό μου να μου αναφέρει τέτοιες ιστορίες, γι'αυτό και η επαφή με αυτά ειναι έμμεση.
Οι γονείς μου, γεννημένοι τη δεκαετία του πενήντα, ειχαν τελειωσει με τα σχολεία νωρίτερα.. Πώ πω, πώς πρέπει να φούσκωνε μέσα σας η αντίδραση, η οργη, ο θυμός και η αγανάκτηση...
 
κατάργησαν το χημείο...ένα υπέροχο χημείο που είχαμε και κάναμε πειράματα...ένα ολόκληρο τμήμα θετικής κατεύθυνσης με μαθηματικό γεμάτο ζέση να μας διδάξει να αγαπήσουμε τα μαθηματικά το διέλυσαν αλλάζοντας τον καθηγητή...
Εντάξει Διατσέντα, αυτό μιλάμε ήταν βαρύ!!! :όχισουλέω:

Χωρίς χημεία και μαθηματικά δεν υπάρχει τούτος ο κόσμος... Και ξέρεις πόσο αμερόληπτα το λέω!!!:ρ

Πάντως μην ανησυχείς και σήμερα έχω δει γυμνασιάρχες και γυμνασιάρχες...
 
Και εγώ πρόλαβα σφαλιάρες στην πρωινή προσευχή και χτυπήματα με το χάρακα στις παλάμες. Ένας μαθητής στο δημοτικό έφαγε σφαλιάρα επειδή είχε μακρυά μαλλιά.

Έλα Χριστέ και Παναγία. Πραγματικά απορώ, βλέπω τώρα παιδάκια του δημοτικού, που εντάξει, είναι διαολάκια, αλλά ξύλο; Πραγματικά αυτοί οι άνθρωποι πως μπορούσαν και το έκαναν αυτό.
 
Ενταξει και εμάς μας χτυπούσαν οι δάσκαλοι στο δημοτικό, τουλάχιστο μέχρι Τετάρτη, αλλά δεν το φέρνω και τόσο βαριά!!! :)))

Κι όσο θυμάμαι 7 στις 10 έφταιγα όταν τις έτρωγα!!!

Φοβάμαι σήμερα πως έχουμε πάει στο άλλο άκρο...
 
Νικόλα, θα συμφωνήσω εν μερη, σουλα κλπ, για το άλλο άκρο.

Σκέψου: Κάνεις παιδί, με όλα τα άγχη, φοβίες, ανησυχίες αν τα πας καλά ως γονέας, αν το διαπαιδαγωγησεις με όσο το δυνατον πιο υγιή κι ελευθερο τρόπο. Σε αυτά, προσέθεσε αλλα τόσα αγχη κλπ για τους κινδυνους που δεν μπορείς να ελεγξεις, εξωτερικούς και άλλους. Και το στέλνεις στο σχολείο. Και επιστρέφει, λέγοντάς σου οτι ο δάσκαλος το ακούμπησε... Δεν κάνω λόγο για άλλου είδους τιμωρία, τη σωματική.

Οχι απλά θα σου γυρισει το μάτι, μεχρι και το χέρι σου οπλίζει (σε μπουνια) κάτι τέτοιο.
 
Εγώ πάλι δεν θα συμφωνήσω καθόλου.

Όταν ακούω ανθρώπους να λένε "εμεις που φάγαμε ξύλο στο σχολειο, τι πάθαμε, μια χαρά άνθρωποι βγήκαμε, ισα-ισα μάθαμε να σεβόμαστε κτλ", βγάζω φλύκταινες. Ωραια, και υπάρχουμε άλλοι τόσοι που δεν φάγαμε ξύλο και πάλι μια χαρά άνθρωποι βγήκαμε.

@Μακρυγιάννη, πολύ δυνατά τα όσα γράφεις, ευχαριστούμε που τα μοιράστηκες μαζί μας :)))
 
Παιδιά, δεν ήμουν σαφής, δικό μου λάθος. Η απάντηση αφορούσε σε όλη την αναρτηση του Νικόλα όχι μόνο την τελευταια πρόταση.

Νικόλα, εφταιγες δεν έφταιγες ή γενικά φταίει δεν φταίει ένα παιδί, σαφώς η λύση δεν είναι οι ξυλιές. Ασχέτως αν προέρχονται από τον δάσκαλο ή τον γονιό.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Εγώ θυμώνω με τα εργαστήρια, ακόμα και σήμερα. Έχω την αίσθηση πως σε πολλά σχολεία δεν χρησιμοποιούνται όσο πρέπει. Η χημεία είναι κάτι το πολύ πρακτικό. Δηλ. έχεις αυτό που συμβαίνει (μια αντίδραση.. ένας καπνός βγαίνει, ένα χρώμα αλλάζει κτλ.), το βλέπεις και προσπαθείς έπειτα (με την θεωρία) να το ερμηνεύσεις.

Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να τα ψάχνουμε όλα στις σελίδες.

Για καιρό τυπώνονταν ένα σωρό βιβλία, εργαστηριακοί οδηγοί κι εργαστηριακές ασκήσεις για χημεία και φυσική και, απ' όσο καταλαβαίνω, στα περισσότερα σχολεία μήτε τους αγγίζανε. Και μάλλον γι'αυτό είναι πλέον εκτός. Σκέτα βιβλία θεωρίας με σχετικές θεωρητικές ασκήσεις.
 
Το να διδαχθείς χημεία μέσα από ανούσιες ασκήσεις και βαρετή θεωρία για μένα δεν λέει τίποτα...

Ισως είναι και ο βασικός λόγος που οι περισσότεροι αντιπαθούσαν την χημεία στο σχολείο.
Πραγματικά, με ένα σχετικά οργανωμένο εργαστήριο το μάθημα θα μπορούσε να γίνει ευχάριστο και κυρίως κατανοητό...
 

Διατσέντα

Λαίδη Βιβλιοδέτρα
Το εργαστήριο, τεράστιο γλέντι!

Θα έλθω τώρα σε κάτι που ταιριάζει και στο χόμπι του Μακρυγιάννη...τη βιβλιοδεσία και την φροντίδα των βιβλίων εν γένει ή και τη δημιουργία μέσα απ’ τη βιβλιοδεσία και τη φροντίδα των βιβλίων...και θα επικεντρωθώ στη μετάδοση γνώσης σ’ αυτό το αντικείμενο...

Δεν ξέρω πώς αποκτήθηκε και σε τι επίπεδο είναι η γνώση του Μακρυγιάννη, ίσως μας πει...

Ευγνωμονώ τους άγγλους δασκάλους μου...αντίθετα με τους έλληνες γαλλοσπουδασμένους, που μου πέρασαν ένα είδος λειτουργίας μέσω συνταγής, με μέτρα ακριβείας επιπέδου κλάσματος χιλιοστού, με υλικά που είχαν πάγιες και ομοιογενείς ματιέρες, με αισθητικούς κανόνες αμετακίνητους στην χρήση αυτών των υλικών...οι άγγλοι δίδασκαν αναπτύσσοντας ταυτόχρονα την εφαρμοστική αντίληψη στην τέχνη αυτή...όξυναν την κρίση...

δηλαδή

...στη ελληνική διδασκαλία δεν ξέραμε το τελικό αποτέλεσμα, απλά οφείλαμε να εμπιστευόμαστε το δάσκαλο και να υπακούμε πόντο πόντο τις παραινέσεις του...(απ’ αφορμή που έβλεπα χτες τα τραγικά κακότεχνα πρώτα βήματά μου στο ελληνικό εργαστήρι, σημειωτέον, δάσκαλος δεν είχε βάλει διορθωτικό χέρι πάνω τους, πράγμα που γινόταν κατά κόρον σε άλλους μαθητές...έχω τη μανία να θέλω να τα κάνω όλα μόνη μου κι ας τρώω τα μούτρα μου, για να καταλάβω πώς παίζεται το παιχνίδι)

...στην αγγλική διδασκαλία ξέραμε τον τελικό στόχο και οφείλαμε για να είμαστε καλοί μαθητές, να επεξεργαζόμαστε τα στάδια σε συνεργασία με το δάσκαλο και δάσκαλος δεν έπιανε επ’ ουδενί τη δουλειά μας, έτσι που να φτάναμε με εφαρμοστική κι αισθητική επιτυχία στον τελικό στόχο...κι αυτή είναι η έννοια του design.

Έχεις Χ υλικά, χωρίς περιορισμούς στο συνδυασμό των υλικών, Ψ τεχνικές που γνωρίζεις κι εμπειρία που έχεις με αυτές και Ω αποτέλεσμα που οραματίζεσαι...

αν ο δρόμος πάει να σε ξεστρατίσει, απλά γιατί όλα είναι οργανικά, ζώντα υλικά και κανένα δεν είναι ίδιο με το άλλο, αλλά κι εσύ στην πορεία αλλάζεις, ε, δεν καθηλώνεις αυτή την σχέση του ξεστρατίσματος εν ονόματι ενός αρχικού στόχου ντε και καλά.

Το ίδιο το βιβλίο σου μιλάει και απαιτεί, ειδικά όταν έχεις να αποκαταστήσεις ένα κατεστραμένο...εκεί ακόμα περισσότερο...γιατί αν επιβάλεις τα του κεφαλιού σου, κοντράρεις την ιστορία του, που πρέπει να μείνει ζωντανή και να μη καταστραφεί χάριν της χρηστικότητας...

Αυτές οι ιδιομορφίες σε ταξιδεύουν και ο τελικός στόχος μπορεί να είναι αυτός που έχεις οραματιστεί, αλλά εμπλουτισμένος με τις ιδιομορφίες κατά τη χρήση των υλικών και την αξιοποίησή τους γι’ αυτό που θέλεις κι ονειρεύεσαι, αλλά και με τις πιθανές αλλαγές στο δικό σου ψυχισμό, αλλαγές στην ως τη δεδομένη στιγμή των τεχνικών και των ορίων τους...

το υπέροχο του να σπας το φράγμα της ως τώρα γνώσης σου και να περνάς στο επίπεδο της δημιουργίας νέας γνώσης και πιθανά μιας νέας ανακάλυψης......

Κοντολογίς: συνέργια των πάντων! Τεράστια ηδονική διαδικασία! Εργαστήριο!!!

Αχ Χημείο!

Καλημερούδια φίλοι αγαπημένοι!
 
Θα έλθω τώρα σε κάτι που ταιριάζει και στο χόμπι του Μακρυγιάννη...τη βιβλιοδεσία και την φροντίδα των βιβλίων εν γένει ή και τη δημιουργία μέσα απ’ τη βιβλιοδεσία και τη φροντίδα των βιβλίων...και θα επικεντρωθώ στη μετάδοση γνώσης σ’ αυτό το αντικείμενο...

Δεν ξέρω πώς αποκτήθηκε και σε τι επίπεδο είναι η γνώση του Μακρυγιάννη, ίσως μας πει...
Καλημέρα και από εμένα.
Πράγματι η καλιτεχνική βιβλιοδεσία είναι τέχνη που απαιτεί πολύχρονη εκπαίδευση και εμπειρεία. Οι δικές μου γνώσεις δυστυχώς δεν είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Περιορίζονται στην παρακολούθηση ενός σεμιναρίου που διοργάνωσε ο τοπικός Δήμος πριν μερικά χρόνια, διάβασμα από το διαδύκτιο, συμβουλές από φίλο βιβλιοδέτη και προσπάθεια ατομική.
Σήμερα, περιορίζομαι στη συντήρηση βιβλιών που έχουν σημεία φθοράς. Όταν θέλω να δέσω από την αρχή βιβλία τα δίνω σε επαγγελματία βιβλιοδέτη. Καλά υλικά δεν βρίσω εύκολα και τα παραγγέλνω από Αθήνα μέσω διαδικτύου. Είναι πολύ ωραία τέχνη, αλλά θέλει χρόνο που δεν τον έχω.
 

Διατσέντα

Λαίδη Βιβλιοδέτρα
Προς αποφυγήν! SOS!

Αγαπητέ Μακρυγιάννη, μια συμβουλή από καρδιάς, γιατί τα σπάνια βιβλία μας δεν μας ανήκουν, στην ουσία ανήκουν σε όλους, απλά εμείς έχουμε την ευθύνη τους για όσο είναι στην κατοχή μας. Μην επιτρέψεις σε κανέναν τεχνίτη να παρέμβει σε βιβλία πριν τον εικοστό αιώνα, με:

1. κόλλες μη αντιστρέψιμες (αυτές κυκλοφορούν στο εμπόριο του κέντρου δυστυχώς με εξαίρεση εξειδικευμένο μαγαζί που δεν αναφέρω για λόγους ευνόητους)
2. χαρτιά μη επεξεργασμένα να παραμένουν ανοξείδωτα
3. δέρματα που η βυρσοδεψία τους τα προωρίζει για άλλη εκτός της βιβλιοδεσίας χρήση (πχ. για παπούτσια ή τσάντες, αυτά είναι αδιαβροχοποιημένα, στη βιβλιοδεσία χρειάζεται αναπνοή στο δέρμα απέναντι στις υγρασίες, αλλιώς δεν άναπνέουν τα υλικά σωστά κατά τα στάδια στεγνώματος...τα δέρματα βιβλιοδεσίας είναι υδατοπερατά)
4. να ξηλώνει μια βιβλιοδετική κατασκευή αν δεν υπάρχει σοβαρός αποχρών λόγος...κι αν διαλύσει την βιβλιοδεσία, η αποκατάσταση πρέπει να γίνει με υλικά και τεχνική καλά μελητημένα σύμφωνα με τα ήθη της εποχής του βιβλίου...

επίσης, όταν εσύ παρεμβαίνεις σε επι μέρους φθορές ποτέ μη χρησιμοποιήσεις κόλλες αμφίβολες, ειδικά πάνω στο χαρτί, σελοτέηπ ή οποιαδήποτε ταινία του εμπορίου που να φέρει κόλλα που επιφέρει μόνιμη φθορά στα υλικά ενός δεμένου βιβλίου και του βιβλίου του ίδιου...

Είναι θαυμάσιο που γνωρίζεις τα όριά σου. Δεν τα γνωρίζουν και δεν θέλουν να τα γνωρίζουν όλοι οι συλλέκτες σπάνιων βιβλίων...

Μπράβο, θα έλεγα για τη ζέση σου να παρακολουθήσεις σεμινάριο! Μπράβο και στο Δήμο που ζεις!
 
Last edited:
Top