Αμφισβητίες του Καζαντζάκη

Ε

εχθές

Guest
(κάμποσες αναρτήσεις εδώ θα καθαριστούν κι ας πιστέψει κάποιος πως το κάνουμε για να σβήσουμε μια καλά εμπεριστατωμένη αντίθετη άποψη :))) )
αυτό που θα πιστέψει κάποιος είναι ότι η ερώτηση στο #84 μήνυμα,στο μυαλό το δικό σου και του νικολάκη μεταφράζεται σαν εμπεριστατωμένη άποψη
φαίνεται ότι εσύ και ο νικολάκης δεν έχετε κριτική σκέψη και έχετε θέματα αυτοεκτίμησης και θέλετε να σας λένε ότι πετάει ο γάιδαρος
αποχωρώ μιας και δεν έχω τίποτα να πάρω από μια ομάδα όπου επικρατεί τέτοιο κλίμα,
κρίμα πάντως γιατί θα μπορούσα να βοηθήσω κάποιους που δεν είναι τελείως καμένα χαρτιά

προτείνω να αλλάξει το όνομα από λέσχη σε μαντρί και να δέχεστε νέα μέλη μόνο με προσκλήσεις
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Καλή η ιδέα για προσκλήσεις. Θα γλιτώσουμε από την σάρα και την μάρα. :)))

Κατά τον Κανονισμό απαγορεύεται η επανεγγραφή. Τί ακριβώς δεν καταλαβαίνεις; :χμ: (προφανώς πάμπολλα :)))) )
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Λοιπόν, για να ενημερώνονται και τα μελη: ο Ανδρέας που ξαναεγγράφηκε ως εχθές, είναι ένας άνθρωπος που γράφτηκε πριν λίγο καιρό στο φόρουμ, δεν χώρεσε, τον διαγράψαμε από μέλος ευγενικά και κατά πώς προβλέπεται στον Κανονισμό, και έκτοτε έχει πάθει εμμονή. Έχει γραφτεί ένα σωρό φορές με διαφορετικά παρωνύμια. Βέβαια, τα heuristics θα τον πιάνουε πάντοτε.

Αρκετά αφελής ο ίδιος πιστεύει πως δεν γνωρίζουμε ποιος είναι όταν μας ξανάρχεται για να τρολάρει. Ή πως βρίσκεται κρυμμένος πίσω από ανωνυμία. ( Ας μην ενοχλούμε τον γκουρού. ;) )
 
Άσχετο όσοι είδαν την ταινία μου είπαν τα χειρότερα ! Ταινία με πολλά, πολλά λάθη και παραλήψεις οπότε αυτό λειτούργησε αποτρεπτικά στο να την δω. Καλά τον πρωτο γάμο, δεν τον εμφανίζει καθόλου, μέρος της ζωής του ήταν.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Αριάδνη, η συζήτηση για την ταινία νομίζω πως ανήκει αλλού. :ναι:
 
Για να πούμε για τον Καζαντζάκη, θα πρέπει, να τον έχουμε μελετήσει και όχι απλά να τον έχουμε διαβάσει. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να δούμε την ψυχή του, χωρίς μεγαλοπρέπεια, χωρίς δουλοπρέπεια, χωρίς παραμορφωτικούς φακούς. Να γνωρίζουμε τι χέρι κρατούσε αυτήν την πένα που γεννούσε με τόση πιστότητα χαρακτήρες τόσο διαφορετικούς μεταξύ τους και τόσο βγαλμένους από τη ζωή. Να έχουμε καταλάβει τις ανησυχίες του, τα όνειρα του, τις χίμαιρες που πίστεψε, τη σχέση του με τους προγόνους του, τον τόπο και τον κόσμο και το μέλλον. Τις επιρροές που πήρε μα και τα δημιουργήματα του. Μα και τα λάθη του. Να καταλάβουμε τη σκληρότητα και το καθήκον προς τον εαυτό του. Την προσήλωση του προς τον ανώτερο σκοπό, τον ανήφορο όπως τον ονόμαζε.

Αν υπάρχει μέτρο για τους μεγάλους, τότε αυτό είναι ο φθόνος που προκαλεί στους μικρούς, στους εφήμερους και σε αυτούς που γαντζώνονται στο παρελθόν: στους εχθρούς της σκέψης, της δημιουργίας και της προόδου. Πολύ ψηλά φρόντισαν να ανεβάσουν αυτόν τον πήχυ οι κάθε λογής κατήγοροι του.

Κατηγορήθηκε για το ότι έκλεψε πολλές από τις ιδέες του. Μα δεν υπάρχει παρθενογέννηση, μονάχα εξέλιξη, όλοι ζούμε στην εποχή μας, παίρνουμε από τις προηγούμενες και θα πάρουν οι επόμενες γενιές από τη δική μας. Πόσο άσκοπο θα ήταν ο κάθε καλλιτέχνης να σκάβει από την αρχή. Κατηγορήθηκε ακόμα και για τη γλώσσα στην οποία έγραφε, πως δεν ήταν η σωστή Ελληνική. Μα η αιτία δεν ήταν η έπαρση. Μόνο έτσι μπορούσε να είναι ακριβής, μόνο έτσι μπορούσε να βγάλει την ψυχή του σε κοινή θέα, αφτιασίδωτη και καθάρια. Να μετουσιώσει σε λόγο την Κρητική Γη όπου μεγάλωσε και που κουβαλούσε σε σβώλο στην τσέπη του στα χρόνια της ξενιτιάς, να περιγράψει τη θωριά του για τον κόσμο. Αν είχε γεννηθεί αλλού, η γλώσσα του θα ήταν άλλη, προσαρμοσμένη στον εκεί τόπο, όχι η συμβατική, μα άλλη.

Μετά από παρότρυνση της συντρόφου του να καταγράψει τις ιστορίες που της έλεγε για να κοιμηθεί, έτσι ώστε να επικοινωνήσει με το ευρύ κοινό, έγραψε τον "Ζορμπά" στα 63 του και τα πιο γνωστά έργα στην επόμενη και τελευταία του δεκαετία. Και πρόλαβε και έγραψε και ξαναέγραψε την "αναφορά" του ένα βαθύ αυτοβιογραφικό και φιλοσοφικό κείμενο που μέσα σε άλλα αποτυπώνει εξαιρετικά το αξιακό του σύστημα.

Εκτός των μυθιστορημάτων που τον κατέστησαν παγκοσμίως γνωστό, έγραψε έργα παιδικά – εφηβικά, θεατρικά, ταξιδιωτικά, ποιήματα, δοκίμια και λεξικά. Κατατάχτηκε εθελοντής στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο. Το 1919 επιφορτίστηκε με το δύσκολο έργο του επαναπατρισμού μέρους του Ελληνικού πληθυσμού της περιοχής του Καυκάσου. Η ζωή του ήταν γεμάτη. Εκτός από ιδέες, γεμάτη από πραγματικούς ανθρώπους και φιλίες ολόκληρης ζωής, και γεμάτη από ταξίδια. Ταξίδεψε όσο και όπου μπορούσε, μέσα και έξω από τη χώρα. Ακόμα και όταν γνώριζε πως τούτο ήταν σε βάρος της υγείας του συνέχισε να ταξιδεύει με περισσότερη ορμή. Ήθελε να προλάβει να δει όσα περισσότερα μπορούσε, να νιώσει και να καταλάβει ποιοι είναι οι παράγοντες που διαφοροποιούν τους λαούς και ποιοι αυτοί που τους ενώνουν. Να βρει την ουσία με την οποία είναι πλασμένος ο άνθρωπος. Να φωνάξει και να διακυρήξει τα ευρήματα του.


ΥΓ: Το καλύτερο μου μυθιστόρημα (ελληνικά - ξένα) είναι το "Ο Χριστός ξανασταυρώνεται". Χρόνια απορούσα πως του καρφώθηκε αυτή η ιδέα. Κάποια στιγμή έμαθα πως ο Νίτσε είχε πεί πως "αν ο Χριστός ξαναρχότανε θα τον ξανασταυρώναμε". Και ο Καζαντζάκης στις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Παρίσι έκανε την διατριβή του για το Νίτσε. Καθόλου αυτό δεν μειώνει το συγκεκριμένο έργο του, ίσα - ίσα του δίνει και μια οικουμενική διάσταση. Αφήστε που αν δεν είχε διαβάσει Νίτσε ακόμα θα έψαχνα το καλύτερο μου μυθιστόρημα.
 
Μια καλύτερη ερώτηση θα μπορούσε να είναι : Ο Καζαντζάκης ήταν άθεος ή όχι ?
η απάντηση δίνει τελείως διαφορετική ερμηνεία στο έργο του νομίζω
και διαβάζοντας την Ασκητική κατά καιρούς σχηματίζω διαφορετική άποψη κάθε φορά
 
Top